Skulle ni påpeka detta?

Jag handlade i en elektronikaffär för ett tag sedan. Köpte något för 99kr och betalade med en hundring. Fick kvittot i handen och tog med mig varan och gick, med känslan av att något inte var som det brukar. Först halvvägs hem kom jag på vad det var, jag hade inte fått någon växel! Det skrattade jag bara åt, det skedde ett misstag och den där kronan kan jag klara mig utan. Inte en chans att jag skulle gå tillbaka.

Jag skulle inte bry mig om det gällde en missad krona vid retur heller, om allting har skötts snyggt. Om butiken sätter sig emot när jag vill returnera en trasig vara där kvitto kan uppvisas och allting, i mina ögon, stämmer och jag får hota med att ta det vidare för att få (i detta fall) byta varan och där personalen har varit otrevlig? Då hade jag nog gått tillbaka faktiskt :devil:
 
Jag skulle inte påpeka det, jag skulle inte bry mig och jag skulle inte misstänka att det var ett sätt för Ikea att dra in extra pengar.

(Alla som har jobbat i kassa vet hur himla bökigt det är att ha någon krona för mycket i den vid dagens slut, och att det alltid känns värre än att ha någon krona för lite.)
 
Störde mig häromdagen på att jag fick betala ett tokigt pris på kiwi på Konsum. Visst har jag råd, men det var principen. Och så stör jag mig på mig själv för att jag hakar upp mig...

Precis.

Jag är extrem när det gäller "rätt ska vara rätt", så jag hade inte fixat att vara tyst, alla fel måste rättas till.

Och det löjligaste jag gjort (då skämdes jag faktiskt lite, men kunde inte vara tyst ändå) var när jag i våras var på blomsterhandeln och köpte blommor och då även papperskassen jag bar växterna i. Sen när jag kom ut till bilen igen, så ångrade jag mig lite på några växter och ville ha dem oxå. Det fanns gott om plats kvar i kassen, så jag ställde av blommorna jag köpt på golvet i bilen och gick jag in igen med kvittot i andra handen.(Nya blommorna skulle få plats bredvid när jag kom tillbaka igen) Plockade på mig det jag skulle ha och gick till kassan och det var där jag började skämmas lite men tänkte inte betala för kassen igen (kostar typ 2 spänn :p) så jag sa att jag nyss var inne och hade betalat för den och att jag har kvitto på det. Tjejen missuppfattade mig totalt och trodde att jag nu skulle betala för en enda blomma, så det kunde ha blivit mycket billigare ;)

Men som sagt, rätt ska vara rätt :)
 
Jag handlade i en elektronikaffär för ett tag sedan. Köpte något för 99kr och betalade med en hundring. Fick kvittot i handen och tog med mig varan och gick, med känslan av att något inte var som det brukar. Först halvvägs hem kom jag på vad det var, jag hade inte fått någon växel! Det skrattade jag bara åt, det skedde ett misstag och den där kronan kan jag klara mig utan. Inte en chans att jag skulle gå tillbaka.

Jag skulle inte bry mig om det gällde en missad krona vid retur heller, om allting har skötts snyggt. Om butiken sätter sig emot när jag vill returnera en trasig vara där kvitto kan uppvisas och allting, i mina ögon, stämmer och jag får hota med att ta det vidare för att få (i detta fall) byta varan och där personalen har varit otrevlig? Då hade jag nog gått tillbaka faktiskt :devil:
Fast en krona här och där blir jobbigt eftersom pengarna inte stämmer i slutet av dagen. Det är jobbigt att räkna växeln och sen upptäcka att den inte alls är rätt och att man måste dokummentera att det blivit fel någonstans. Och om då man tagit mer betalt än nödvändigt känner man inte sig så bra eller duktig. :p (jag kommer t.ex. inte ihåg att jag råka glömma ge en krona till en kund om det typ blir fel med en större summa i slutet av dagen, då tror ju jag att jag gjort ett mycket större misstag).
 
Fast en krona här och där blir jobbigt eftersom pengarna inte stämmer i slutet av dagen. Det är jobbigt att räkna växeln och sen upptäcka att den inte alls är rätt och att man måste dokummentera att det blivit fel någonstans. Och om då man tagit mer betalt än nödvändigt känner man inte sig så bra eller duktig. :p (jag kommer t.ex. inte ihåg att jag råka glömma ge en krona till en kund om det typ blir fel med en större summa i slutet av dagen, då tror ju jag att jag gjort ett mycket större misstag).

Ja, det har du förstås rätt i. Jag ska tänka på det om situationen uppstår igen :up:
 
Däremot är det aldrig någon som kommer och tycket att rätt ska vara rätt när de betalt för lite.
Det har jag faktiskt gjort en gång. :p Minns inte om kassörskan tog för lite betalt eller om jag fick för mycket i växel men jag sa att "det här stämmer nog inte".
 
BTW lite inne på samma ämne så var jag precis inne på en livsmedelsbutik på Östermalmstorg. En tant var asförbannad på kassörskan pga att hon hade råkat trycka på biståndsknappen när hon pantat en jävla flaska för 2 kr och nu stod hon och stoppade upp hela kön och krävde 2 kr av kassörskan.
Jag pallade inte så jag vände mig till tanten och bara "som av en händelse har jag 2 kr på mig, varsågod"
DÅ flippar tanten UR igen och vrålar till mig:
"TROR DU KANSKE ATT JAG ÄR FATTIG UNGA DAM"???
Jag bara "Nej troligen inte, men kanske jävligt snål eller bara lite dum i huvudet?"

Ångrar mig lite såhär i efterhand, pga brukar inte vara notoriskt elak av mig, men jag fick ett utbrott
 
...och alla andra bakom dig i kassan....

:meh::laugh:
Haha Ja
Vi har en butik som alltid har div skyltar om rabatter. Det kan vara kaffe, ost choklad kex toapapper mm.
Det konstiga är att när/ om man tittar på kvittot så FÅR man aldrig den där utlovade rabatten...
Oftast struntar jag i det och kollar inte...men...om jag kollar så stör det. Då får dom rätta till och kön får växa...:p
 
Haha Ja
Vi har en butik som alltid har div skyltar om rabatter. Det kan vara kaffe, ost choklad kex toapapper mm.
Det konstiga är att när/ om man tittar på kvittot så FÅR man aldrig den där utlovade rabatten...
Oftast struntar jag i det och kollar inte...men...om jag kollar så stör det. Då får dom rätta till och kön får växa...:p

Jag hade dött haha. Tur att jag mkt sällan handlar och om jag gör det kör jag snabbkassan/scannar själv och betalar. Smidigt ;)
 
Vanligtvis bryr jag mig inte speciellt mycket. Kan påpeka om jag ser det på en gång, men handlar det bara om ett par kronor så nöjer jag mig med att bara säga det för att uppmärksamma ev. problem. Jag som själv jobbat i mataffär vet att det ibland blir fel priser inlagda, men det är svårt för oss kassörer att veta vad det står för priser ute i butiken. Då hjälper det jättemycket om kunderna påpekar när det är ett annat pris som står! Rätt ska vara rätt, åt båda håll :)

Däremot finns det tillfällen då jag sätter ner foten också. Ett sådant tillfälle var när jag skulle handla på McDonalds - beställde en cheeseburgare och en påse chili cheese för 10kr st. Fick betala 25kr och insåg först när jag fick en femma tillbaka att det var något knäppt. Hur fick jag en femma när båda sakerna kostade 10kr? Frågade kassörskan och jag pekade samtidigt på skylten vid kassan där det stod "chili cheese 10kr". Hon tittade förbi mig och sa bara kort att "jaha, det där är en gammal kampanj" och vände sig till nästa kund. Där stod jag helt chockad. Så hade jag ALDRIG fått göra som kassör! De priser som står är givetvis de priser vi rättar oss efter och är något felmärkt så är det vi som får stå för det! Då blev jag sur och sa helt enkelt att "jag vill ha tillbaka de fem kronorna tack...". :mad: Kände mig både fånig som klagade över 5kr, men tycker som sagt att rätt ska vara rätt. Påpekar jag som kund något sånt där så ska det inte nonchaleras.
 
BTW lite inne på samma ämne så var jag precis inne på en livsmedelsbutik på Östermalmstorg. En tant var asförbannad på kassörskan pga att hon hade råkat trycka på biståndsknappen när hon pantat en jävla flaska för 2 kr och nu stod hon och stoppade upp hela kön och krävde 2 kr av kassörskan.
Jag pallade inte så jag vände mig till tanten och bara "som av en händelse har jag 2 kr på mig, varsågod"
DÅ flippar tanten UR igen och vrålar till mig:
"TROR DU KANSKE ATT JAG ÄR FATTIG UNGA DAM"???
Jag bara "Nej troligen inte, men kanske jävligt snål eller bara lite dum i huvudet?"

Ångrar mig lite såhär i efterhand, pga brukar inte vara notoriskt elak av mig, men jag fick ett utbrott

:bow: :bow: :bow: Ibland måste man lätta på lite ånga ;)

De enda jag varit med om när jag jobbade i kassan som gapat vid utebliven rabatt är de som har pengar :meh: de som inte hade pengar var mycket försynta när de kom med ett kvitto som inte stämde. Gissa vilka som fick vänligast och mest tillmötesgående service :grin:

Givetvis ska man få rabatt osv om det är skyltat med det men ibland funkar det inte pga den mänskliga faktorn och givetvis korrigerade vi det hela. Det var liksom ingen anledning att gapa om det.

Att ens tänka på att gnälla när man är så j-la korkad att trycka på fel pantknapp tänker jag inte ens kommentera.
 
Vanligtvis bryr jag mig inte speciellt mycket. Kan påpeka om jag ser det på en gång, men handlar det bara om ett par kronor så nöjer jag mig med att bara säga det för att uppmärksamma ev. problem. Jag som själv jobbat i mataffär vet att det ibland blir fel priser inlagda, men det är svårt för oss kassörer att veta vad det står för priser ute i butiken. Då hjälper det jättemycket om kunderna påpekar när det är ett annat pris som står! Rätt ska vara rätt, åt båda håll :)

Däremot finns det tillfällen då jag sätter ner foten också. Ett sådant tillfälle var när jag skulle handla på McDonalds - beställde en cheeseburgare och en påse chili cheese för 10kr st. Fick betala 25kr och insåg först när jag fick en femma tillbaka att det var något knäppt. Hur fick jag en femma när båda sakerna kostade 10kr? Frågade kassörskan och jag pekade samtidigt på skylten vid kassan där det stod "chili cheese 10kr". Hon tittade förbi mig och sa bara kort att "jaha, det där är en gammal kampanj" och vände sig till nästa kund. Där stod jag helt chockad. Så hade jag ALDRIG fått göra som kassör! De priser som står är givetvis de priser vi rättar oss efter och är något felmärkt så är det vi som får stå för det! Då blev jag sur och sa helt enkelt att "jag vill ha tillbaka de fem kronorna tack...". :mad: Kände mig både fånig som klagade över 5kr, men tycker som sagt att rätt ska vara rätt. Påpekar jag som kund något sånt där så ska det inte nonchaleras.

Det där var jag med om också. Jag skulle köpa solglasögon när det var kampanj hos en optiker. Så jag gick dit och provade och kollade vad ursprungspriset var och räknade på hur mycket jag skulle betala efter kampanjrabatten. Efter att jag hade betalat så stod jag och väntade medan hon fixade med fodral och annat och kollade på kvittot och såg att ursprungspriset var högre än det som stod på lappen på glasögonen.
Så jag sa till när hon kom tillbaka och fick höra att det högre priset var det rätta. Men då sa jag faktiskt till att jag som kund går på det som står i butiken och har dom gjort fel så får dom faktiskt skylla sig själva. Men jag fick pengar tillbaka.
Dom får väl se till att sätta rätt prislappar på sina saker.
 
Var det inte nåt bedrägeri för en tid sedan, där några smarta individer lyckats hacka in på hundratusentals bankonton. Sen drog dom typ 10 öre från varje konto, då och då. Kunderna märkte inget, eller brydde sig inte, men sammanlagt blev det enorma summor som bedragarna kom över. Tills dom blev avslöjade.....

Inte för att jag tror nåt sånt om IKEA, men ändå.
 
Det har jag faktiskt gjort en gång. :p Minns inte om kassörskan tog för lite betalt eller om jag fick för mycket i växel men jag sa att "det här stämmer nog inte".

Har fått för mycket i växel flera gånger och alltid sagt till, var dock ett tag sen för numera betalar jag alltid med kort. Skulle skämmas ihjäl om jag tog emot för mycket växel utan att säga till. En gång på ICA när jag hade självscannat så funkade det inte när jag skulle betala så jag fick hjälp i en kassa istället, när allt var inscannat blev summan för låg vilket jag påpekade. Killen i kassan sa bara att det kanske var nån rabatt som drogs av men jag sa att det brukar dras direkt när jag scannar så det borde det inte vara. Han hittade inte felet men på vägen ut när jag läste på kvittot såg jag att han tagit betalt för grön kiwi istället för gul (dyrare), men då orkade jag faktiskt inte gå in igen, jag hade ju redan påpekat att det var fel men han verkade inte tro mig :D
 
I våras när jag skulle sätta ihop spjälsängen åt min son så fattades samtliga skruvar. Jag tittade på Ikea där sängen komifrån. Den hade utgått ur sortimentet och följaktligen såldes inte några skruvar i butiken.

Jag kontaktade Ikea för att höra om de kunde hjälpa mig få tag på skruvar som passade till sängen. Personen jag chattade med (ja Ikea har en chatt) sa hon skulle titta och efter en stund sa hon. Ja, vi har en påse på hyllan. Jag kan skicka den till dej. Jag frågar "vad kostar det?" Svaret blir: Det är gratis.
Någon vecka senare kom skruvarna hem till mig och nu sover Ludvig gott i sin säng ärvd av storasyster.
Jag skulle inte gå tillbaka till affären för en krona, vare sig om jag fått den förmycket eller förlitet.
Och jag tror inte Ikea medvetet lurar sina kunder.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: corzette
·
Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
591
Senast: Jfrelin
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
775
Senast: Angel
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp