skulle ni köpa en ponny med patella problem

L

lindilutt

var och prova en urfin ponny, trevlig på alla sätt men hade problem med patella upphakningar. lindrigt sa dom. hur jobbigt är det med hästar som har dessa problem? såg ingenting vid ridningen. hur blir det med försäkring om man köper den och veterinärbesiktar. kommer det stå i papprena. skulle vara jätte tacksam för råd och kunskap avnån som vet. min dotter älskade hästen

Sv: skulle ni köpa en ponny med patella problem

Hur gammal är ponnyn?
På unga hästar så kan det vara övergåede. Är det en äldre ponny hade jag varit mer tveksam till ett köp. Sedan hänger det ju en hel del på priset och det tänkta användningsområdet för den.
När det gäller försäkringen så köp inte om det är en äldre ponny och den inte har en gilltlig försäkring som ni kan ta över. För ni kommer inte att kunna teckan en ny utan reservation för upphakningen då.

Vi köpte en fyraårig ponny med patellaupphakning. Att hålla dem i bra form hjälper. Annars blir det oftast värre när de tär kallt och brukar släppa när hästen är uppvärmd. Jag hade köpt honom igen om det hade varit så.

Ofta får unga växande hästar(oftare ponnyer) som stått inne mycket patella då och då men med att de får rösa sig mer försvinner problemet oftast av sig själv.

Ofta får unga växande hästar(oftare ponnyer) som stått inne mycket patella då och då men med att de får röra sig mer försvinner problemet oftast av sig själv.

om det var en ungponny så kanske eftersom det är lättare att fixa hakningar med beslag mm när dom är små

Jag skulle inte köpa en häst med patellaupphakningar. En operation kostar ca 8 - 10 tusen ( om det nu räcker )...Finns det en försäkring kan den täcka om den följt med hästen sedan den föddes, annars kan försäkringsbolaget hänvisa till att det är en medfödd skada och vägra ersätta när man tecknar ny försäkring. Det är en djungel så kolla upp det.

Dottern har en häst som har patellaupphakningar och hon fungerar fint så länge hon hålls igång så det behöver inte innebära problem. Det är en häst hon själv köpt som tvåårigt vanvårdsfall. Men jag skulle inte köpa, ialla fall;)

Har haft en häst med patellaproblem, skulle inte köpa en igen. Det finns friska hästar/ponnyer att köpa.

ponnyn är 11 år. welsh mountain. blir idag riden av två 5 åringar. den är tävlad lite hopp och dressyr

Det finns olika grader av patellaupphakningar. Lindriga hakningar bryr man sig sällan om att behandla. Jag har ett sto som hakar lite grann och veterinären ifråga sa bara att det var en bra häst och att hakandet inte var något att bry sig om. Opererar gör man bara i de fall där hästen inte kommer loss själv. Annars är träning och galopparbete mycket stärkande.

Det enda som kan hindra köp är om hästen har en allvarlig hakning och/eller ni inte kan rida regelbundet, vilket är det bästa för sådana hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 427
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka