Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?
Om jag skulle gå vilse i skogen, jag bor i mellansverige, men i gränstrakterna mellan 3 (!) län (och kandskap), och gränstrakter är ofta glest befolkade, ofta lite bergiga, med stora skogsområden, och en och annan sjö, så skulle jag antagligen vara iklädd mina "normala" utomhus kläder.
Då har jag stövlar eller arbetskängor på fötterna, och i arbetsbyxornas många fickor finns alltid minst en kniv, några (bal-)snören, en tumstock eller måttband, det hänger en minikompass på insidan av en ficka, oftast finns en rulle skogsband, några diverse verktyg som blivit kvar sedan de behövdes senast, och ett par reservläsglasögon i ett hårt fodral.
Min vanliga "ute-i-skogen" jacka innehåller en liten förpackning första förband, som aldrig verkar komma till användning, och ofta ännu mer småplock som fler snören, någon rulle skogsband, några bultar, skruvar eller spikar och använda stumpar av röjsnöre...
Eld kan jag fixa med det jag har i fickorna, och vatten (eller snö) finns det i regel i närheten, men i synnerhet visa tider på året, så vill man koka det innan man dricker, och jag saknar något kärl att koka vatten i.
Vatten är viktigast, och att hålla värmen, men kan man inte koka vattnet, så är risken för magsjuka överhängande. Året om så finns det olika växtdelar (knoppar, rötter eller blad) som man åtminstone kan tugga på, eller koka en soppa eller te på, för att döva hungern och få hjälp med att hålla värmen, men jag saknar ju det där kärlet att koka i...
Har jag tillgång till bilen, så är det för mig som för många andra, mycket enkelt:
Där finns en kort grön spade från armens överskott (Macgyver, är det en attack spade?), en gammal fleecefilt, några små trasmattor, en påse med olika spännband, en flaska t-röd, tändstickor och värmeljus, en ganska liten grön pressening, en dunk vatten (frusen vid minusgrader) och koncentrerad spolarvätska, en liten rund aluminium kastrull från ett trangia kök, ficklampa (batterierna kollas regelbundet), en bunt med diverse verktyg, en liten yxa och en hopfällbar såg....
Har man "fastnat" med bilen bakom stormfällda träd, så blir man ett uns paranoid, eftersom det kan ta en dag innan någon får för sig att åka en viss väg genom skogen och kunna hjälpa till...