Skulle ni betäcka detta sto?

Barock-Pinto

Trådstartare
Har ett jätte fint elvaårigt sto, importerad ifrån Holland. Hon har ingen känd stam men det är väldigt mycket fullblod i henne, modern ridponny typ kan man säga. Väldigt bra ridbarhet, bra steg i trav och galopp, dock lite passartad skritt. Otroligt bra hoppteknik, och enligt tränare kan hon komma hur långt som helst.

Men!
Hon har ett väldigt specielt temprament. Vissa dagar går hon jätte fint på träningarna, och vissa fungerar ingenting ( detta gäller både hopp och dressyr ). Ena dagen kan hon hoppa en tekniskt svår bana, och andra kan hon vägra på allt och ingenting! Det samma gäller i stallet. Vissa dagar är hon jätte mysig att sköta om, men andra, ja suck! Ibland tror jag att hon har damp:smirk:
Hon har dock aldrig varit elak mot någon, utan hon är bara så laddad med energi. Dessa dagar kommer inte bara efter dagar då hon har vilat, utan kan komma mitt i tränings veckan.
Hon kräver på grund av detta en ganska erfaren skötare och ryttare, vilket hon tyvärr inte alltid har haft. Jag köpte henne av en tjej som var livrädd för henne.

Jag kan samanfatta henne så här: Mycket ridbar häst med super kapasitet i hoppning. Het och lite ojämn i sitt temprament. Är lite av en enmanns häst och väljer vilka som får hålla på med henne ganska kräset ( detta är dock för att hon inte alltid har haft det så lätt i livet ). Behöver en lugn hand, då hon har lätt för att bli stressad.

Om ni skulle valt att betäcka henne. Vilken hingst skulle ni valt och varför?

Sv: Skulle ni betäcka detta sto?

Jag skulle i alla fall undvika de "nya stjärnorna" och använda en äldre hingst som visat sig nedärva ett bra temperament till sina avkommor.

En sansad hingst låter ju som en grundförutsättning för din häst men är det en häst eller en ponny?

Jag med! Detta trots att det står ridponny i ts-inlägg:p

Det är en maxad D-ponny ( väldigt maxad, skulle gissa på att hon ligger på 153 cm ungifär ). Jag vill gärna ha en avkomma mellan 155 - 164 cm hög. Alltså vill jag ha en storhäst.

Feliciano är känd för att lämna avkommor med god hoppförmåga, hög ridbarhet och mycket gott temperament. Dock är han 21 i år och finns bara på fryst om man inte tar stoet till hans station.

Hans son Hip Hop sägs nedärva temperamentet till sina avkommor, jag känner själv inga men har ört detta från flera håll.

I år godkändes Fethcer N e Feliciano. Han har själv ärvt sin fars goda egenskaper men ifall han själv för dem vidare vet ju ingen ännu.

Satsa på Alligator Fontaine en fransk hingst ståendes i Sverige som har hoppningen, stamen, prestationen, förärvningen och framförallt ett bra temperament.

Är inte det tokigt när det är så mycket fullblod i honom o stoet redan är het i huvudet?

AF är känd för sitt goa temperament och nedärvning av detsamma. Fullblod är dessutom en stor ingrediens i SF-rasen där han hör hemma så funkar det där bör det funka även i detta fallet.

På hingstvisningen i Flyinge sa de om AF att han passar bäst i kombination med små heta ston. Han har testats på större coolare ston i Frankrike i början av sin avelskarriär, men de riktigt bra hästarna efter honom har kommit just med kombinationen som jag nämnde först.

På hingstvisningen i Flyinge sa de om AF att han passar bäst i kombination med små heta ston. Han har testats på större coolare ston i Frankrike i början av sin avelskarriär, men de riktigt bra hästarna efter honom har kommit just med kombinationen som jag nämnde först.
Flyinges avelsrådgivning ger jag inte mkt för! Samma hingst blev rekommenderad till 1: Fullblodsto 155cm, liten och nervig men bra hoppare, dåliga gångarter, hingsten skulle ge goda gångarter och mer massa i avkomman.
sto 2: gammaldags märr av svensk stam,166cm, lång i ryggen med utmärkta gångarter men obefintlig hoppförmåga, hingsten skulle ge avkomma med bra hoppförmåga och var en förädlare.....
Tänk att samma hingst kan vara så komplett och passa alla ston....:banana: :banana: :banana:

Har nog bestämt mig för vilken hingst det blir nu :banana: Hittade honom faktiskt av misstag när jag letade hingst till mitt arabsto. Det blir Don Laurie, han är ju bara helt underbar :love: Dessutom tror jag att han kan komma att kompensera mitt sto på hennes mindre bra sidor.
Mitt arabsto ska antagligen betäckas med Medalj, tycker att han är riktigt snygg, och så har han ju fått en del fina avkommor också. Men hörde av en tjej som har hållt på mycket med arab uppfödning, att han ska ha ett dåligt temprament. Någon som vet om det är sant? Skulle ju vara lite tråkigt att få en vacker fölunge som inte går att hantera:crazy:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 090
Senast: Badger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III