skulle du säga att den här hästen är halt?

Sv: skulle du säga att den här hästen är halt?

Hö ger bak ser jag utan att läst några andras åsikter här. Om du kollar så tar den inte ut steget lika mycket.

Tråkigt att höra gumman :( Låt henne vila ett par dagar och ring ut vetten i början på nästa vecka om det inte blivit bättre.
Ofta så kan ju inte distriktarna göra så mkt när dom kommer ut ändå.mer än att titta och ge råd.

Hoppas det löser sig med vila...pussa och krama om henne från mig.

Jag lägger en röst till på höger bak, lite nig i steget..
Kanske knäet ?

Hoppas det blir bra iallafall.

är inte heller nåt speciellt bra på att se hälta men spontant när jag såg filmen tyckte jag att den såg ngt oren ut baktill.... exakt ben kan jag dessvärre inte säga...

Jag som har suttit här ikväll och tittat på filmen ca 300 ggr. tycker att hon är oren rakt igenom :cry: men bra att nån mer än jag såg det på höger bak iaf

det är värdelöst att försöka kolla på sin egen häst sådär.. (tro mej) man ser antingen bara fel lr inget fel alls.... :(

det är värdelöst att försöka kolla på sin egen häst sådär.. (tro mej) man ser antingen bara fel lr inget fel alls.... :(

Haha, så typiskt! Beroende på vilket humör man är på dessutom! :rofl: (ursäkta mitt skratt, men såhär när man ser objektivt på det känns det ganska lustigt :p )

Blir spännande att höra vad vet. säger nu efter alla gissningar! :)

Tyckte också det var svårt att se av bilden. Men mitt spontana intryck var kors/ländrygg. Eventuellt hovar eftersom det kan sprida sig till stelheter längre upp om det inte är så grovt att det syns som en låg hälta.
Knän eftersom de blir påverkade av ländryggen. Såg ut som att den belastade vänster fram lite mindre, kanske var inbillning pga hacket?
Har kollat igenom videoklippet ett par gånger nu och lyckas inte få det till höger bak, skulle snarare säga väldigt långt upp i vänster sidas bakben. Gått omkull och stött till kors/någon högt sittande svanskota/ländrygg? Ser lite vriden ut till höger i bakdelen när den rör sig och lite till vänster/mer rakt i framdelen.

Nej, nu rör jag bara ihop det :p men som sagt, ländrygg/kors lutar min teori mest åt. Sen orsaken till det är en annan femma.

Senast ändrad:

Har inte läst några andras svar, och jag är absolut ingen expert, men jag skulle verkligen säga att hästens högra bakben verkar lite stelt och stumt.

ska in till kliniken i morgon

oj, Vilken dag!!

När vi åkte var jag helt säker på att hon inte skulle få följa med hem igen. Men väl på kliniken fick jag mer hopp.

Började med att böja frambenen och sen springa. hältan bak var ju så klart kvar men ingen reaktion fram. böjde sen bak och hältan på höger bak blev värre när dom böjde det benet. vet kunde inte se varifrån hältan kom, så en till vet kallades in. kunde inte heller lokalisera (denna nya vet frågade mig ärligt på allvar om jag inte räknat fel på hennes ålder ;) fick mkt beröm och han talade om för mig många gånger att det var en fin häst jag hade och att det verkligen var värt att satsa pengar på att hon skulle bli frisk) av en ren slump strök han henne under magen och klämde lite på juvret och skulle sedan stryka henne på höger baks insida. då ger hästen ifrån sig ett morrande ljud, öronen slickade bakåt, högg mej i handen (blödande sår). när vet ser det så går han typ två steg bakåt och sen säger det PANG, då har hästen skickat iväg en spark i väggen som gör att lysrören i taket skallrar. ( om inte vet flyttat sig hade hon träffat honom. vet säger då helt lungt :"där gjorde det ont!"

slutsats/diagnos: överansträngning som blivit inflamation i muskeln på höger lårs insida!

behandling: antiinflamatoriskt. skrittas uppsutten 30 min varje dag.. återbesök om tre veckor.

Matte blev såhär lättad: :cry:
och såhär glad: :banana: :D :rofl: :) :cool::bump::bump::d

Grattis Chappe!!! :banana: Har läst tråden och kollat på filmen, tyckte hon såg "skum" ut på båda inner benen. Tur att det inte var värre än så, hon har väl några år på nacken?
Pyssla om henne riktigt nu!

JAg lovar och svär att hon ska bli den mest ompysslade hästen i mellan sverige :)

ja, hon är ju 24 år.. så det var jättekul att höra av vet att hon var så fin

Skönt att ni hittade problemet! :)
Lycka till, hoppas det läker snabbt!

Har dom kommit upp i en sådan mogen ålder är man alltid orolig för att det ska vara allvarlit. Tyckte att hon såg fin ut förutom hb. Har själv en valak på 25år som är min ögonsten. Håller tummarna för att det blir helt bra .
MVH Tail

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 894
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 973
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 109
Senast: Habina
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka