Skulle du också bli utdömd?

Vilken kul tråd!

Hade nog själv varit en märr med lite höjd men ev ngt lågställd, ngt parallelförskjuten och problem med knän vid högre belastningar/dålig ingång i höga tränings intervaller. Ngt dammkänslig/allargisk, bör stå på lösdrift svår att lämna själv.
Lättskrämd men positiv till arbete och måste hållas igång regelbundet för att inte bli odräglig, tycker om nya miljöer.

LA/LA eller ambitös hobbyryttare hade nog passat bra. :)

Om man inte hamnat hos nån som ville sälja mig efter inriden ålder för då hade jag inte klarat ett böjprov, bör blivit köpt som unghäst och fått stannat där för att övht kunna byta hem :meh:
 
Jag har sagt det förrut och varför jag är rätt tveksam till böjprov.. Jag hade inte klarat de krav man har på "frisk" häst. Samtidigt är jag som mest välmående när jag tränar.

Har felställning i benen (låga fotvalv), behöver gjutna inlägg och träning. Får ont i föter, kotor och knän mot höft och rygg utav det. Krävs mkt mental kontroll för att få fötterna rätt, vilket är viktigt för det gör snabbt ont annars av att gå och träna, något jag tror vore mkt svårt att mikrokontrollera eller få en häst att göra.
Har sedan problem med rygg, har för mkt svank och lättare skolios. Igen; träning hjälper. Men belastning på ryggen - knappast bra.
Har problem med hormonsvängningar = dåligt temperament periodvis och allmän värk.

Blir stel av att sitta och stå stilla länge och skulle aldrig fixa böjprovn.
 
Jag hade blivit en förnämlig barnponny. Jag är snäll, tålmodig och det krävs en större katastrof för att jag ska elda upp mig. Man skulle inte behöva oroa sig för fång då jag kan äta i stort sett vad som helst utan att lägga på mig.
Det enda är ett bogblad som lätt blir inflammerat men håller man bara koll och inte överanstränger så går jättebra. Har även producerat avkommor som verkar bli himla trevliga och korrekta i extriören.

Men ett böjprov är jag tveksam till, hade nog nickat ordentligt de första stegen. Men plåtarna är rena och vid min ålder så är några halta steg lite vad man får räkna med
 
Hmm, undrar om jag hade gått igenom någonstans.

Ihopväxta kotor i ryggen, en skada i varje knä samt en ankelskada. Är dock under igångsättning ;) och hade nog utan större bekymmer passat en envis unge. Jag måste dock ha specialfoder pga mag-och tarmsjukdom och om jag kan dra upp knäskadorna igen så jag behöver en familj som orkar med det. Något specialdesignad sadel också eftersom jag har en blödning i ryggen :grin:
 
Tror ni att någon ägare hade stått ut med mig om jag vore en häst? :D

Jag hade i alla fall varit ett svårfött benrangel med nerverna på utsidan och jag trivs inte alls i flock. Dessutom:

* Kraftiga och ofta återkommande kolikanfall (flera ggr per vecka)
* En hel del autistiska drag (framför allt i samband med stress)
* Urusla tävlingsnerver
* Allergisk mot "allt"
* Astma
* Eksem och extremt känslig hud när det gäller t ex sol, värme eller kyla
* Muskel- och ledvärk
* Trasiga bakknän (mosade menisker)
* Sned rygg
* Lätt att få hovbölder (nageltrång)
* Trötthet, yrsel och svimningar

Så... Vill ni ha mig? Jag vet inte om jag är något vidare avelsmaterial då många av mina problem är ärftliga.
Kanske duger jag som promenadhäst under mina bra dagar? Men det är viktigt med specialkost, regelbundna besök hos veterinär, massör och kiropraktor, daglig medicinering, eksemtäcke och (kanske viktigast av allt?) MASSOR med godis! :D
 
Jag skulle nog vara en av de där större ponnyerna som går på ridskola. Skulle även passa som Skogsmulle häst och kanske lättare klasser i dressyr och hoppning.

Så länge man bara hade tagit det lugnt med träningen när jag var unghäst då jag växte väldigt fort och hade knäproblem under några år så hade jag nog varit en hyfsad hållbar och trevlig häst.

Måste dock hållas välmusklad i bogarna då jag annars får inflammationer, Hudproblem med bl a eksem och lite överkänslighet mot hö och halm och lättfödd och matglad och kolik då och då och även lätt för att trampa snett och bli halt i några dagar.

Jag hade nog fått vara kvar, kanske inget för avel då jag har vissa ärftliga sjukdomar i familjen.
Med lite noggrannhet med foder, miljö, träning och koll på huden så hade jag fungerat bra, hade som sagt troligtvis varit ridskolehäst med hyfsat trevligt lynne för att vara sto.
 
Hm, hade inte heller hållit måtten.

- taskig rygg
- taskiga knän
- typiskt sto (ni vet de där röda fuxarna...)
- psyket ska vi inte ens ta upp.

Klockrent ledarsto i hagen. Avskyr föl och således absolut inget avelsämbete. Hemmakär.

Hade nog fungerat med klickerträning och lite mer annorlunda saker. Utmaningar och roligt ska det vara.
 
Jag hade möjligen fungerat som en triangelmärkt skogslullare pga problem med ena knät samt två brutna handleder. Storleksmässigt och temperamentsmässigt så hade jag nog varit en envis liten ponnymärr.
 
Jag hade nog varit en väldigt ambitiös dressyrhäst som älskar att tävla! Men jag hade aldrig gått igenom en veterinärbesiktning med kronisk feber..
 
Oj! Fungerar alla kroppsfunktioner som de ska? Jag menar, kroppen/cellerna fungerar ju bäst runt 37 grader, eller måste du ta någon medicin?
 
Det mesta funkar som det ska, men blir fort trött vid ansträngning mm. Har ätit medicin men då det inte gav resultat slutade jag med det. Känner mig helt som vanligt men då tempen går över 39 känner jag av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 604
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp