Skulle du också bli utdömd?

Jag har visserligen en kronisk magtarmsjukdom som jag lever med utan större besvär, den är dessutom inte direkt ärftlig.
Ben, leder och rygg funkar utan större problem.
Jag är uppenbarligen inte helt dum i huvudet eftersom jag lyckades ramla igenom KTH utan större besvär, formellt kan jag faktiskt titulera mig som rocket scientist;)
Jag är kanske inte så vacker att se på, men det går uppenbarligen att stå ut med att se mig i alla fall.
Om jag tittar på mina döttrar så verkar de klipska, sunda och betydligt vackrare än sin far (Nej jag är inte alls partiskt i frågan:laugh:).
Jag skulle nog bli avelshingst:banana:
Fast de får ju inte göra det på riktigt tyvärr:banghead:
 
Hade jag fått rätt träning som föl/unghäst är jag nog en av de hästarna som "kan gå hur långt som helst" då stammen är rätt bra, inridningen skedde nog dock inte av tillräckligt kunnig och blev mest skogsturer med resultat av en allt sämre kondition och dessutom utvecklades lynnesproblematik senare i livet (om detta är miljöbetingat är dock svårt att säga). En bra och kunnig hovslagare kan nog hålla ordning på fötterna. Matglad och tendens till övervikt. Har inte testats för avel ännu, men kan funka (dock är den tillgängliga hingsten nog inte förstahandsalternativet för ägarna p.g.a. ryggproblematik och problem med att följa order om han inte ser någon mening med det...). Hade nog avlats på ganska fort i försök att bli av med den jobbiga brunsten. Hade nog inte blivit utdömd, men vem som helst hade nog inte kunnat hantera mig heller.
 
Kan ha missat något inlägg, men roligt att bara enstaka tyckt att man själv gått igenom en vet. besiktning och typ ingen skrivit i stil med att den är en utmärkt tävlingshäst (på lättare eller hög nivå) som hade gått igenom u.a. :rofl:

Det finns några som skulle klara lättare tävlingar. Det som också är intressant att de allra flesta har någon form av lynnesproblematik :rofl:
 
Brutit båda benen (dock inte samtidigt!), opererat en fot, brutit armbåge och finger.. nää så många veckor på boxvila hade jag inte pallat!
Efter första benbrottet hade jag kaaanske fått leva (mycket ung och lovande ;) ) men vid andra hade jag nog fått gå vidare till de gröna ängarna.
 
Jag hade absolut gått igenom en besiktning utan anmärkning, och säkerligen funkat rätt bra som distanshäst eftersom jag är uthållig och synnerligen tålig av mig. Har gått flera kortare lopp utan bekymmer och skulle garanterat klara längre distanser med rätt träning. Har haft några småblessyrer genom åren, men har som mest behövt ett par dagars boxvila och lite rehabiliteringsträning för att komma tillbaka.

Jag hade nog inte blivit något särskilt eftertraktat avelssto med mina felställda ben och allmänt oharmoniska exteriör, men med en väl utvald hingst tror jag att jag skulle kunna producera trevliga skogsmulle- eller distansföl. Jag har ett gott lynne och inga ärftliga defekter så med en hingst som kompenserar för mina exteriöra tillkortakommanden kan det nog bli bra avkommor för den som inte är ute efter högpresterande sporthästar.
 
Har testat att göra böjprov på mej själv och nä skulle inte gå igenom en besiktning.
Men tränar och har tungt jobb utan att känna av annat än stela muskler i nacke och axlar.

Så som häst skulle jag funka till träning och tävling men skulle inte gå att sälja.
 
Utöver mina födoämnesallergier, nickelallergi, astma och mitt eksem så har jag väl inga större skavanker. Passerar lätt som skogsmulle åtminstone!
 
Mjaa.. Väder-relaterad led och muskelvärk, knän som havererar vid löpträning (kanske går att lösa med skadeförebyggande?), ryggont. Kanske, bortsett från led och muskelvärk, hade jag levt om min människa varit tät nog att hålla styr på ryggen min. Hade dock inte särskilt lätt förlossning så risken finns att det blivit min död. Man vet ju aldrig, det finns ju människor som faktiskt avlar på skräp nu för tiden och jag avlar ju uppenbarligen på mig själv :devil:
 
Kul tråd!
Bra exteriör och skulle gå igenom besiktning, men kanske inget att avla på pga artros på mödernet i många generationer. Har dock själv inte utvecklat något problem annat än en liten knuta i höger fram, och blir lätt stel vid kallt väder, men inget som påverkar brukbarheten. Lite stel i vänster ländrygg sen en olycka men blir bättre med motion, och till vardags räcker det med att hålla lite koll på mig och se till att jag inte tappar muskulatur, och får en massage då och då. Varken svårfödd eller lättfödd men lite hudproblem och känslig mot insekter. Känslig för skav och avskyr när saker är obekväma, så med fel sadel skulle man lätt kunna tro att jag har sadeltvång. Trivs bäst barfota och naken men tolererar det mesta för rätt person, gillar att vara ute i naturen och att uppleva nya saker.

Däremot inte den lättaste hästen rent lynnesmässigt, blir lätt stressad men är introvert i det tills jag exploderar i panik. Har jag tappat förtroendet för en människa så är det kört, då är jag aldrig bekväm med dom igen. Men en som jag litar på, blir förlåten för sina misstag väldigt snabbt. Väldigt ambitiös när man väl lyckas engagera mig i något. Bekräftelsejunkie och behöver mycket pepp för att klara av svåra saker.
 
Gud ja. Dåliga knän och en hälsena som inte håller för hård träning.
Jag hade möjligen hållit för lättare skogsmulleridning, men det är inte säkert att någon velat ha mig.

Förhoppningsvis skulle dom tyckt att jag hade ett visst avelsvärde ;):laugh:
 
Hmm ja det finns nog två scenarior...

1. Rätt ägare med tålamod får tag i lovande föl och tar det lugnt med det snabbväxande fölet och får en supertävlingshäst som älskar att träna och tävla och håller i evighet.

Eller....

2. Som det blev.. Fel tränare pushar för mycket för snabbt så det resulterar i skador och kroniska problem med knä, rygg och nacke. Som tur är finns fortfarande arbetsmanin kvar ihop med envishet så hyfsad skogsmullenivå funkar ;)

Avelsvärdet helt ok med tre finfina avkommor :)
 
Bruten nacke, diskbråck, ingen korrekt benställning, brutna ben lite här och var, flera senskador och så lite fuxmärrhumör på det, nej, jag hade nog inte varit i livet i dag om jag vore häst :D
 
Hade nog faktiskt funkat ssom tävlingshäst upp till typ msv dressyr, hoppning är jag för rejält byggd för :p

Om man behandlar mig som en ir häst och tränar upp mig noga och gör mycket lösgörande och träffar en kiro/massör någon gång då och då så tror jag det skulle funka..

Lite kinkig vid brunst men lätt att sätta muskler, lite väl lättfödd dock :angel: kan man motivera mig i träningen så ger jag mig aldrig, lite lätt lat i grunden om det är tråkigt dock :o är däremot tävlingsindivid och skulle tända till lite, reser bra. Trygg i skogen och inte tittig. Troligtvis skulle jag vara brun :p

Har lite krassliga leder men det avhjälps med regelbunden träning på bra underlag och en duktig hovslagare och bra utrustning.

Har gjort mig ordentligt illa några ggr men alla var olyckor så det skulle gå att rehabba med lite tålamod.

Så men en nogrann ägare skulle jag nog kunna få leva :D
 
Jag hade lätt klarat besiktningen. Exterört godkänt om än ngt lågställd , och med inte alltför stora gångarter kanske inte avelsboxen är rätt ställe. Med mina mediokra gångarter och otåliga lynne är inte tävlingsbanan heller något alternativ . Men till hobby/allround skulle jag funka utmärkt! Kräver dock stor box, hästkompisar, daglig utevistelse och omväxlande arbete för att inte förvandlas till pissmärr. Lättränad och lydig om jag behandlas väl.
 
Med rätt träning, tålamod, strykkappor bak och en duktig hovslagare skulle jag nog också kunna funka som tävlingshäst i dressyr, om än inte de högsta klasserna. Lättare hoppning och en och annan distansritt skulle också gå. Rätt snygg exteriör och hyfsad fysik förutom benställningen bak och kotorna fram. Lynnet är väl sisådär och det skulle krävas noggrant val av hagkamrater. Stor box i ett lugnt hörn är ett måste. Skulle också kräva mycket stimulans för hjärnan för att inte börja utveckla olater av typen vävning och krubbitning. Behöver mycket motivation och drivs av att känna sig duktig. Avelsvärdet något oklart, gillar inte barn. Med rätt ägare skulle jag kunan bli en del i ett starkt team!
 
Skulle gå igenom besiktning och ha hygglig kondition om jag inte hade avlivats för benbrott två gånger, höger fram och vänster bak. Annars ganska hållbar. Inget att avla på, för svåra födslar, men trevligt livligt föl.

En ganska trevlig ridskoleponny/poloponny på låg nivå helt enkelt. Stabil exteriört massiv, musklad, men lite lättfödd. Positiv i lynnet, verkar bedrägligt lugn/lat, men gillar omväxling, kräver mycket motion och skulle kunna rusa iväg i en serie bocksprång då och då eller en snabb galopp. Lite märrig. Ingen uthållighet för distansritt. Skulle älska hoppning på lägre hinder med nosen i vädret och styr själv, nerverna håller för enstaka mindre klubbtävling.
 
Senast ändrad:
Var och provade ut ett par joggingskor idag. Jag pronerar väldigt mycket och jag har medfödd defekt i knäna- medfödd artros kan man säga. Fick betala 1900kr m gjuten sula. Lätt värt det. Lätt.

Men insåg också att jag:
Inte håller för träning
Hade INTE klarat böjprov
Inte har raka benvinklar
Inte blir bättre m specialutrustning.

Kort sagt. Jag hade banne mig blivit utdömd O_o

Nu håller knäna för slalom och ridning, så jag ska inte klaga. Men ändå. Insikten, liksom. :eek:

Hur hade det gått för er?
Jag hade nog triangelmärkts men hållit för lättare promenadridning pga lättare förslitningsskada i höger fram. Resten hade nog kunnat lösas med ET och massör. Däremot hade jag nog inte varit så populär, framåtbjudningen och arbetsviljan är dålig, minst sagt.
 
Jag skulle vara ett stort långbent något överbyggt fuxsto. En riktigt olyckskorp som brutit det mesta i kroppen men ändå alltid kommit tillbaka. Har opererat lösa benbitar i en led med bra resultat.

Ett sto med stor kapacitet (landslagsnivå) men med ett jäkla humör och mycket egen vilja.
Om man verkligen lär känna mig så blir jag mycket trofast men vägen dit är lång så de flesta ger upp på vägen.

Enorm tävlingsinstinkt och vill alltid vinna men varje gång man nästan är på toppen så snubblar jag i hagen och skadar mig.
Förmodligen avelsmaterial men jag flyr av skräck varje gång jag ser ett föl..
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 604
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp