Skulle du också bli utdömd?

Jag hade klarat mig och nog klassats som avelsmaterial med bra exteriör och egna tävlingsmeriter. Inget för nybörjaren då jag som många ston har hård skalle. O_o
 
Envis surkärring (dvs pissmärr) som är sned i kroppen, funkar inte så bra i flock och kronisk magtarmsjukdom. Hyffsad exteriör men blir inte dräktig. Tror inte jag skulle blivit så långlivad som häst :p
 
Jag skulle vara en perfekt tävlingshäst, gör allt för den som älskar mig men skulle behöva en ägare som litar på sig själv och inte vänder sig till veterinär i tid och otid för jag skulle inte gå igenom utan anmärkning vid böjprov... Någon viloperiod då och då, men där emellan är det bara tuta och köra :D
 
Intressant det där att vi människor har ju typ alla skavanker och skador, åtminstone när man börjar komma upp i åldern. Samtidigt förväntar sig alla att hästar inte ska ha det. Det är ju klart att folk vill köpa en häst utan skador och med så lite risker som möjligt men jag tänker ändå att även de flesta hästar över en viss ålder måste ju också ha lite skavanker precis som människor...?
 
Rätt kört för min del. Jag hade blivit utdömd först och främst för lynnesfel, om jag inte fick mina mediciner det vill säga ;) Undrar hur en bipolär häst skulle bete sig..

Synd, för jag hade annars varit en bra barnhäst för de som allra yngsta eller bara som sällskapshäst :D
Lättfödd och behöver magert bete som många ponnyer
Medfött blåsljud på hjärtat - håller inte för hård träning
Skadat bakknä - kan bara promenadridas, helst i skritt eller en slags haltande tölt över stock och sten
Trasig framkota
Omfattande benskada och därtill avsaknad av nervfunktion i höger bak
Sned ryggrad och knakande höft
Astma + pollenallergi
 
Jag skulle inte vara förstahandsval som häst ;)
Två dåliga knä, gammal lårskada och omfattande magproblem med dyra mediciner, ryggproblem. Dessutom mycket envis och oregerlig vid hunger.

Kanske kunde varit en tjock sällskapsponny till någon som bemödade sig? :o:D
 
Var och provade ut ett par joggingskor idag. Jag pronerar väldigt mycket och jag har medfödd defekt i knäna- medfödd artros kan man säga. Fick betala 1900kr m gjuten sula. Lätt värt det. Lätt.

Men insåg också att jag:
Inte håller för träning
Hade INTE klarat böjprov
Inte har raka benvinklar
Inte blir bättre m specialutrustning.

Kort sagt. Jag hade banne mig blivit utdömd O_o

Nu håller knäna för slalom och ridning, så jag ska inte klaga. Men ändå. Insikten, liksom. :eek:

Hur hade det gått för er?

Haha! Jag hade varit död strax efter födseln iom att jag var rätt mycket för tidigt född, låg i kuvös med andningshjälp etc.
Bortser man från det hade jag dömts ut rätt många gånger efter det. Jag har brutit fötter, armbåge, har whiplash ed nervproblematik och bara en rent allmänt kass kropp med dålig benställning och dåliga "hovar". Utöver det har jag lynnesfel i form av ADHD och lite annat smått och gott.

Jag och mina vänner har pratat om det här. Och de flesta av oss skulle ha dömts ut.

Vi har också pratat om ifall man fötts en annan tid. Innan sjukvård och läkekonst hade iaf naturliga urvalet slagit ut mig så det visslade om det. ;)
 
Haaha jag hade nog inte blivit gammal om jag vore häst t.ex.

Har riktiga skitleder pga extrem överrörlighet som verkligen är i alla leder och ger mycket smärta, har dessutom rätt dåligt psyke och knasig mage + några allergier!
 
Hade nog funkat rätt bra som promenadhäst om jag fått massage och dylikt med jämna mellanrum. Tävling hade dock varit kört pga ett antal diskbråck- kan man likna det vid kissing spines??
Avelssto absolut, och också fungerande mormor i någon stohage med mammor och småttingar. Hade nog funkat som fostrare av unghästar också, och matriark i en större flock ....
 
Herregud, jag skulle aldrig gå igenom ett böjprov, det pallar aldrig knäet. Dessutom har jag kassa fötter o kan inte springa utan ordentliga skor o inlägg. Knasig axel o till det även ett taskigt humör, kämpaglöden går upp och ner, ibland ger jag mig direkt o ibland aldrig.

Förmodligen utdömd om man inte råkar hitta någon otroligt tålmodig matte som tar mig för den jag är, den personen skulle i så fall få världens trognaste vän. Frågan är hur mycket det egentligen är värt idag?
 
Jag hade blivit utdömd. Först för en skulderfraktur. Hade jag klarat det kom sedan en hovbensfraktur (bröt ringfingret). Sedan fick jag ryggproblem. :cool:

Men om någon hade orkar rehabilitera mig igenom allt det där så hade de fått en finfin skogsmulle, kanske en distanshäst för lättare klasser t o m. ;)
 
Inte utdömd, men förmodligen slaktad tidigt, eller möjligtvis runthasandes på nybörjarlektioner i egenskap av en sån där typisk grinig, folkilsk men lat och bombsäker ridskolehäst.

Fet, fult huvud, ovillig att anstränga sig, osocial, oförmögen att gå i flock, envis, dominant, lättretad, ogillar barn, hatar att vara ute och skulle vilja stå i boxen och äta/sova 24/7, och skulle inte komma på tanken att röra mig snabbare än skritt. Nä, jag hade nog inte gjort någon succé som fyrbent (heller, eheh).
 
Kan ha missat något inlägg, men roligt att bara enstaka tyckt att man själv gått igenom en vet. besiktning och typ ingen skrivit i stil med att den är en utmärkt tävlingshäst (på lättare eller hög nivå) som hade gått igenom u.a. :rofl:
 
Utdömd skulle jag nog inte vara. Jag har mild skolios, överrörliga knän, ganska plattfotad och kobent men generellt frisk och framför allt smärtfri hela livet. Ansträngningsastma som går att dämpa ganska bra med medicin.

Hos en trevlig ryttare skulle jag nog fungera utmärkt så länge det inte handlar om tävling på högre nivå då jag knappast har den fysiska kapaciteten för sådant. Den fysiska hälsan skulle inte vara ett problem tror jag, men sådär värst attraktiv som häst skulle jag nog inte vara ändå. Kanske mest pga temperamentet så skulle jag nog vara helt omöjlig om jag inte klickar med ryttaren.
 
Jag hade nog kunnat vara en trevlig skogsmulle.

Med lite rygg och knäproblem, som inte håller för hoppning men alla gångarter och långa skogsturer. Lite tjurig och extremt lättfödd, tänk enorm shetlandsponny. Inte sådär jätterolig att ha att göra med vid brunster, men skippa borstningen då och bara far ut på långa turer och det bör inte vara något problem. Trafiksäker är jag också! Fått föl utan bekymmer, men inget avelsstos material pga något knepig exteriör och inga meriter, okänd härstamning är det dessutom, ser ut som en gatukorsning....
 
Vad är slatterknän?

Skrev fel först, heter Schlatterknä, händer om man växer fort och mycket samtidigt som man idrottar, har med lårmuskelnsfäste att göra som sitter på en knöl några centimeter under knäskålen. Det blir inflammerat, knölen svullnar upp och gör ont.

Brukar växa bort, men jag har det fortfarande (20 år, 178 cm lång), har dessutom meniskskada vilket kan ligga till grund för att det inte blivit bättre... Var alltså nästan konstant halt under hela min uppväxt... :p
 
Ett medelmåttigt urtjurigt D-ponny sto med fina proportioner, lätt att hålla i lagom hull men med allvarliga lynnesproblem. Hel och frisk men med lätt att dra på sig spänningar. Ngt lat men stabil i ridningen. Dock utdömd för lynnesfel - det är jag ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 604
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp