Skulle du också bli utdömd?

Med en kronisk magtarmsjukdom hade jag inte blivit långlivad som häst. Dessutom hade jag skyggat för allt konstigt i skogen och långsint som jag är så hade nog ingen tyckt om mig :p. Möjligtvis hade jag varit en sån där häst som har en ryttare jag litar på.
 
Medfödd höftledsluxation, fransiga menisker, grus i fotleder, uttänjda ledband i fötter.... och på det övervikt pga sjukdom...
men kämpar på med hund och häst.
Rider min och hjälp rider dotterns så trivs ändå.
Men visst utdömd hade man nog vart... ;-)
Dugt till avel har jag tydligen gjort.
 
Ehh... så jätte utdömd jag hade varit.

Flera frakturer på armar och ben, revben, rygg, näsa, käke och fot...
Förlamad
Spasmer
Flera kroniska sjukdomar som kräver mycket medicinering och smärtstillande flera ggr om dagen resten av livet.
Kommer inte kunna gå i avel heller så jag hade nog varit sååå körd redan som unghäst :meh:
 
Jag var hos doktorn igår på min annual checkup och fick veta att jag har helt fantastiska blodvärden och är på pappret kärnfrisk. Dock ingick inget böjprov och ingen longering, så det finfina protokollet är ju bara delvis sant. Dålig veterinär, jag menar doktor. :confused: Böjprov hade visat en diffus hälta som krävt många besök hos diverse experter innan den helt enkelt kallats "problem med ischias: behandla med smärtstillande i två veckor och kör på med varierande arbete". Å andra sidan hade plåtarna varit fina, och exteriören är helt ok. Ej säkert om det är värt att avla på, dock - besvärlig cancer i flera led på båda sidor.

Jag hade säkert gått att försäkra men det är inte många köpare som vill ha en sur, superkräsen, och transporthatande GP-häst som helst vill bo på lösdrift jättenära stan och avskyr att tävla. (En doktorsgrad i humaniora borde väl lämpligen översättas som utbildad till GP i dressyr?) Jag hade inte köpt mig.

Vilken rolig tråd! :D
 
Jag skulle nog ha varit en av de där hästarna som föds utan att riktigt ha fått med sig proportioner och exteriör... Men som ändå på något vis vara rätt mångsidig och medel på det mesta.

Skulle behöva hovslagare som korrigerade min pronation, och man borde nog hålla ett litet öga på diverse bakbens och frambensleder, samt ständigt behöva arbeta på snedheten i höften. Speciellt bakbenen är lite krokiga och vridna... MEN de är korta - kanske hamnar man i naturlig uppförsbacke då :angel::D
hade nog behövt hålla koll på tänderna också, då de är lite risiga f.n.

Hjärta, andning verkar fungera, samt inga tidigare ordentliga skador - så hade nog gått igenom ändå;)
 
Vilken rolig tråd! :D

Jag hade nog varit ett litet normalbyggt sursto haha... Nä men mycket humörsvängningar men inte elak. Har en gammal ledbandsskada som spökade i 2-3år, men med en tålmodig ägare hade jag nog fungerat för all träning sedan :)

Duger inte till avel och bör ha en kiropraktor som fixar min sneda rygg med jämna mellanrum. Skulle nog vara lite foderkänslig och säkert en skimmel som lätt bränner näsan i solen.

Finns risk också att jag skulle vara en sån häst som tjurar ihop och inte går framåt om jag är på det humöret... :cool:
 
Jag hade nog klarat besiktning utan några anmärkningar, kanske smärre skönhetsfel och något dålig kondition för dagen. Men det senare går ju att förbättra - i teorin iaf :angel:
 
Nu har jag tre fullt friska barn, som liksom aldrig har varit riktigt sjuka ens, men till avel annars hade jag väl inte funkat, man avlar ju inte på vilket material som helst. :)
Synskada
Hörselskada
Epilepsi
Astma
Allergier (en gräs- och björkpollen allergisk häst är väl inte det man önskar, inte heller vissa pälsdjursallergisk)
Laktosintolerans
Övervikt
Lättfödd

Jag hade nog varit en ponny, sto med temperament, men inte arg eller elak utan mest trotsig vid den tiden i månaden! Eftersom jag gillar att retas lite och inte är långsint så skulle jag definitivt vara perfekt som ponny! Speciellt med tanke på övervikten :D
 
Var och provade ut ett par joggingskor idag. Jag pronerar väldigt mycket och jag har medfödd defekt i knäna- medfödd artros kan man säga. Fick betala 1900kr m gjuten sula. Lätt värt det. Lätt.

Men insåg också att jag:
Inte håller för träning
Hade INTE klarat böjprov
Inte har raka benvinklar
Inte blir bättre m specialutrustning.

Kort sagt. Jag hade banne mig blivit utdömd O_o

Nu håller knäna för slalom och ridning, så jag ska inte klaga. Men ändå. Insikten, liksom. :eek:

Hur hade det gått för er?

Jag hade blivit utdömd.

Kronisk hälsporre (som säkerligen utvecklas till annat trevligt)
Lätt att få benhinneinflammation
Rygg och nackproblem (whiplash bla)
Lätta psykiska besvär

Så hade jag varit häst hade jag vid ansträngning varit väldigt halt, pålagringar
här och där samt ont för det mesta.
Svårhanterad inför nya situationer
 
Jag hade varit en guldgruva för försäkringsbolagen med inte mindre än 5 buköppningar :D Men om en sentimental ägare chansat hade jag klarat av att gå LA/LA efter det.
 
Jag föddes med gomspalt i mjuka gommen så redan där hade jag nog fått försvinna till de evigt gröna ängarna men hade det ordnat sig så hade jag nog fungerat bra med rätt person.

Min kropp hade inte hållt vare sig för hoppning på högre höjder eller för den som gillar att harva på volter i evighet pga att jag har en medfödd bindvävssjukdom. Däremot som kör och ridhäst några timmar varje dag med blandade övningar och där skogsridning övervägde hade jag trivts fint bara jag hade fått arbeta i en ändamålsenlig form. Hade jag haft en bra hovslagare och hade fått de skydd jag behövde och utrustning som verkligen passade så hade det fungerat fint. Ju bättre musklad desto bättre och arbete varje dag hade varit en nödvändighet. Att ställa av mig några veckor då och då hade inte fungerat. Då hade jag fått ont i ryggen. Möjligtvis om jag hade haft en stor och mycket kuperad hage och kompisar som uppmuntrade till lek att det hade fungerat någon vecka då och då att bli avställd.

Efter olyckan hade jag nog blivit utdömd om jag inte hade fått testa på livet som avelssto men även där hade de fått lägga ner planerna eftersom jag är totalt urkass både på att vara gravid/dräktig och på att föda/föla. Att amma/ge di däremot är inga problem och jag älskar att vara mamma så den delen hade gått suveränt.

Mina magproblem hade nog gett min människa stort huvudbry men med rätt kunskap hade även det ordnat sig förmodligen trots många och svåra koliker.

Ganska snart hade jag nog ändå fått vandra vidare eftersom mitt fall hade hamnat under avlivning av djurskyddsskäl. Det inte är humant att hålla liv i ett djur med sådana smärtor. Fast på samma gång hade jag kanske fått en helt annan vård genast efter olyckan om jag hade varit en häst och haft en ägare med kunskap och som brydde sig. Det kanske aldrig hade blivit så illa då utan att jag hade haft en ärlig chans till rehabilitering även om vägen hade varit lång. Jag kanske aldrig hade kommit tillbaka fullt ut som innan men en bra bit påväg iallafall.

Ju längre tiden hade gått och desto mer smärtorna spred sig i kroppen hade det förhoppningsvis blivit uppenbart för min människa att jag verkligen hade jätteont även om jag inte visade något utan provokation. Det hade inte varit försvarbart att hålla liv i ett djur som trots stora doser morfin aldrig blir smärtfri eller ens i närheten av att vara smärtfri. Jag hade inte ens klarat av att gå som sällskapshäst och jag hade inte trivts som det heller.

Jag hade blivit utdömd, avlivad och destruerad om jag hade varit en häst.
 
Jag hade nog gått igenom men hade nog ändå passat bäst som skogsmulle/hobbyhäst. Lugna turer i skogen och nåt lättare ridpass på ridbanan med mycket lösgörande övningar hade varit perfekt eftersom jag är både lat och lite stel. :angel:

Kanske ska tillägga att fri tillgång på mat förmodligen inte hade varit någon god idé heller för jag tillhör den lättfödda sorten. :p
 
Med lite rehabiling efter skadorna och långsiktig varierande träning så hade jag fungerat bra. Hade varit kul att komma ut på tävlingsbanor ibland och då hade jag gett järnet! Men jag hade nog inte klarat kraven för stora tävlingar.

Lite fix men blir inget bättre än en medelmåtta i slutänden :-D
 
Kort svar: JA, jag skulle blivit utdömd för länge sen.

Jag har återkommande koliker, smärtor i lederna till och från och är nästan helt otränbar, jag vägrar springa och när jag väl springer får jag ont.

Men jag skulle vara en superbra sällskapsmänniska för någon som tränade hårt, jag kan gå på fri tillgång utan att bli fet :-)

/Lavinia
 
Hade inte ens blivit en triangel utan det hade blivit bulten direkt.

Kronisk foglossning
Polyneuropati i ben och armar
Laktosintolerant
Kan inte föda barn (två snitt)
Överviktig
Muskelinflamation i ryggen
Hjärtfel
Hormonstörning
fertilitesstörning
och som grädde på moset. Lynnesfel.
 
Peppar peppar, i dagsläget hade jag varit försäkringsbolagens drömkund. Aldrig skadad eller allvarligt sjuk på 28 år, lätt bortmedicinerad pollenallergi några veckor om året bara. Dock ingen tävlingsindivid rent exteriört utan mer en lågställd halvblodstraktor med ett ben i varje hörn som bara går och går ;)
 
Jag hadeblivit finfin fälttävlanshäst på halvhög nivå, typ up till enstjärnigt kanske. (Övers: har en kandidat med hyfsat betyg i politik, filosofi och ekonomi)
Inga större fysiska problem, hade väl inte fixat vilken ägare som helst då jag har dåligt tålamod med idioter, men ändå barnvänlig och ganska stabil.
Hade varit märren som alltid gått i utkanten av flocken, hade dött av uttråkning på sommarbete.
 
Jag hade inte ens blivit unghäst innan jag blivit bultad :D

2 brutna armar, en avsparkad fot (vid fotknölen), hälsporre, magsår, slatterknän, spricka i ena skulderbladet, lågt fotvalv etc etc.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 604
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp