Skulle det vara farligt att ta hem fölet vid 6 mån ålder??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare frulindgren
  • Startdatum Startdatum
Sv: Skulle det vara farligt att ta hem fölet vid 6 mån ålder??

INGEN????:cry:

Är fölet avvant och får gå med jämnåriga så är det inte "farligt", fölet är vanligtvis vara lite oroligt i början när det kommer till ett nytt ställe, men efter några dagar brukar de finna sig tillrätta.

Farligt och farligt men fölets matsmältning är inte färdigutvecklad vid den åldern. Så den behöver mjölk i någon form för att man ska vara säker på att den får i sig vad den behöver. Det optimala är ju om det kan få vara kvar hos stoet tills det är sju - åtta månader. Men går inte det och man har tillgång till något bra fölfoder som är mjölkbaserat så fungerar det ändå.

Beror helt på fölet anser jag. JAg sålde mitt och levererade vid sex månader men då hade fölis stått i egen box på nätterna en månad och var egentligen ganska less på mamma. Flytten gick superbra o hon saknade inte mamma alls. HAde hon varit mer liten o mammig o diat mkt o inte ätit bra själv hade jag inte levererat då. Men denna hon knatade iväg på egna promenader vid typ tre veckors ålder så grimman var på tidigt. O hon ör superfin nu som tvååring o gick premielopp i maj(travare) utan problem..

Jag tog hem min fölunge som 6 månaders.
Dock fick jag med stoet under flytten o hon stod hos oss i ca 2 veckor sen åkte hon hem o fölet hade blivit polare med vårt andra föl.
Sen fick de 2 fölen stå i samma box (stor box) länge (medan vi byggde nytt stall faktiskt :p)

Nej, varför skulle det vara farligt? Är den vild eller?

Anledningen till att jag ställer frågan är att jag ska hämta hem mitt föl vid 6 mån ålder och har fått både + och - för att hämta hem vid den åldern?
Har tidigare plockat hem mina föl vid den åldern och det har icke varit några problem då avvänj. m.m. har gått toppen!
Detta föl är en extrem självständig herre som tar för sig i vått och torrt!
Ena vet. rek att vänta tills 8 mån och den andra säger att 6mån är helt okej???
Blev lite :confused: så ja tänkte fråga här :bump:

Jag vill påstå att det är högst idividuellt när man ska vänja av fölen. Vi har idag i stallet 3 föl i samma ålder, stofölen är nu avvanda vid 6 mån ålder utan problem. Hingstfölet som är äldst får gå kvar ännu ett tag med sin mamma. Han är inte mogen för det ännu. Mjölkbaserad mat från 6 mån ålder har jag alltid funderat på. Det är sällan som föl i den ålder diar för annat än lite tröst. Mina äter både gräs o ensilage i den åldern, stonas juver börjar sakta men säkert gå tillbaka i storlek. Många gånger så vänjer stona av själva i den åldern, de hotar iväg sina små när de vill dia. Oavsett värdet på ensilaget så väljer jag att vänja fölen vid krafftfoder, jag vet ju inte vilket värde köparen sen har på sitt foder. Betfor + kornkoss alt betfor + Mstang breed (små pellets) vänjs de in på innan de säras från mamma.

Har inte märkt på något sätt att de skulle ha svårare att hålla hullet, vara mer otrygga el något annan konstigt bara för att de vänjs av vid 6 mån istället för 8 mån, beroende då på individen.

Liknande trådar

Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 779
Senast: Sel
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 604
Senast: mily
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros