Sv: Skulle det vara farligt att ta hem fölet vid 6 mån ålder??
Jag vill påstå att det är högst idividuellt när man ska vänja av fölen. Vi har idag i stallet 3 föl i samma ålder, stofölen är nu avvanda vid 6 mån ålder utan problem. Hingstfölet som är äldst får gå kvar ännu ett tag med sin mamma. Han är inte mogen för det ännu. Mjölkbaserad mat från 6 mån ålder har jag alltid funderat på. Det är sällan som föl i den ålder diar för annat än lite tröst. Mina äter både gräs o ensilage i den åldern, stonas juver börjar sakta men säkert gå tillbaka i storlek. Många gånger så vänjer stona av själva i den åldern, de hotar iväg sina små när de vill dia. Oavsett värdet på ensilaget så väljer jag att vänja fölen vid krafftfoder, jag vet ju inte vilket värde köparen sen har på sitt foder. Betfor + kornkoss alt betfor + Mstang breed (små pellets) vänjs de in på innan de säras från mamma.
Har inte märkt på något sätt att de skulle ha svårare att hålla hullet, vara mer otrygga el något annan konstigt bara för att de vänjs av vid 6 mån istället för 8 mån, beroende då på individen.