Skulle behöva lite hjälp

shady

Trådstartare
Min son har ett 4 årigt sto (halvblod) Tanken är att hon skall gå sin första debutant till hösten. Hur skulle ni lagt upp träningen? Göra vad, hur mkt.... ja allt. Tacksam för många svar.

Sv: Skulle behöva lite hjälp

shady skrev:
Min son har ett 4 årigt sto (halvblod) Tanken är att hon skall gå sin första debutant till hösten. Hur skulle ni lagt upp träningen?

Är väl lite svårt att göra ett träningsupplägg då man inte vet hur pass iordningställd hästen är för dagen :cool:

Har läst nån tråd av shady förut och om jag inte är helt ute och cyklar är väl pållan i kondition och åtminstone grundriden och hoppad uppsutten?

Jag skulle inte ha lagt upp något särskilt träningsprogram.
Jag tycker ni ska fortsätta träna som ni gör nu. Se till att hon är van att gå i skogen själv också, det brukar vara det läskigaste nästan. Vi brukar se till att hästarna innan första flt starten gått en hopptävling och en dressyrtävling/programridning, vita staket kan vara riktigt läskiga ;) Se till att hästen litar på ryttaren så brukar det mesta lösa sig! Det är ju tom på hemmabana :)

Så sant så.

Gammeln vad har du vaknat på för sida idag?

Ok, vita staketet är ju absolut inte farligt, det testade vi ju när du var här. Skogen är heller inga problem där går hon till och från själv nästan varje dag. Har fått lära sig det sedan hon var föl. Terräng hindrena har hon än så länge bara varit och tittat på, ja smakat har hon också.

Det jag tänkte mest var nog konditions träningen. Bara jobba på som vanligt, inget annat?

För en debutant tycker jag inte att det krävs någon större konditionsträning, kanske hon ska få prova att galoppera på lite ett par veckor innan tävlingen (även om det inte är för att hon ska gå fort på tävlingen, men det tror jag du förstår ;) ).

Nelle skrev:
För en debutant tycker jag inte att det krävs någon större konditionsträning.
Nja.......det måste ju finnas en viss styrka i djuren iaf.......dom ska åtminstånde se spänstiga ut på ritsen :)

Nej självklart måste dom ha kondition. Det jag menar är att jag inte tycker att man måste rida ren konditionsträning förutom den som blir automatiskt när man tex, hoppar, rider dressyr eller rider en tur i skogen.
Sen beror det ju på vad man har för typ av häst. Har man en lite tyngre "trögare" häst som kanske inte rör sig självmant i hagen så behöver den ju mer "ren" konditionsträning än vad en häst av lättare typ som kanske rör sig mer/busar i hagen gör.
Men generellt brukar man säga att en debutanthäst inte behöver mer renodlad konditions/galoppträning än vad den vardagliga träningen ger.
Hoppas ingen annan har missuppfattat :crazy:

Jag fattar precis vad du menar. Grunkonditionen har hon, väldigt mkt bus i hagen med 2 st 4 åringar. Övriga gamla tanter tycker dom är ganska jobbiga.

Alltså lite galopp på fältet och trav i skogen skadar ju inte då.

du e så tydlig så....bara Gammlen som e lite tvär....
Gammeln : på en fyraåring rider man i det tempo som hästen orkar och klarar av med den kondition den har.
dock kan det vara bra att man prövar att galoppera i lugnt tempo ungefär så långt som banan är bara för att få hästen att förstå att den ska galoppera en längre bit än vad man kanske gör annars...men det beror ju lite på vad man brukar göra med hästen

shady: träna mkt vatten me henne, det kan vara väldigt läskigt när man kommer ensam på en terrängbana...

Jodå vatten skall tränas, vatten pölar för stunden än om att dom börjar sina nu. Men vi skall ner med en trygg gammal fälttävlands räv och plaska i vatten hindret med henne. Samt hoppa lite upp och ner. Tror det kommer att bli jätte bra det här. Har ju ett otroligt bra stöd och hjälp i Mimmi.

tant agda skrev:
Gammeln : på en fyraåring rider man i det tempo som hästen orkar och klarar av med den kondition den har.
dock kan det vara bra att man prövar att galoppera i lugnt tempo ungefär så långt som banan är
Precis, var därför som jag ju ville veta hur pass iordningsställd hästen är för dagen. Då blir det ju bättre för hästen var nånstans på träningsskalan man ska knuffa in den i :)

Vad då galloppa i lugnt tempo så långt som banan är :confused: Var är upplägget, hur många ggr då/pass, hur många pass/vecka, när ökar man på, hur ökar man på, var är träningseffekten. Det går ju inte att galoppa slentrianmässigt för då blir det ju ingenting :crazy: Banunderlaget kan ju variera, ibland är det lätt ibland är det tungt och då går det liksom inte att "bara galoppa i lugnt tempo". Träningen ska vara strukturerad och genomtänkt samt att man ibland får gå in och ändra lite i schemat beroende på väder och hur hästen svarar på träningen.

Allt det där är jag medveten om. Tanken med tråden var bara att få lite konstruktiv hjälp och se om jag missat något. Vilket jag verkar till att inte ha gjort.

shady skrev:
Allt det där är jag medveten om. Tanken med tråden var bara att få lite konstruktiv hjälp och se om jag missat något. Vilket jag verkar till att inte ha gjort.
Men då är ju allt glasklart, bara att forsätta mot målet :) *ställer tillbaka Träningslära för Ft-hästen i bokhyllan*

*suck* du missade slutet....meningen är att få hästen att förstå att den ska galoppera en längre bit än vad den kanske gör när man tex rider ut i skogen till vardags (dvs inte galopptränar....)

vet inget om fälttävlan men fär en fyra äring starta en debutant ?? när dom inte ens får va me på unghäst klasserna i hoppning förens dom är 6 år, nu hajar jag inget trodde de va samma regler där tillome hårdare för fälttävlan e ju tuffare?? ngn som kan förklara reglerna

tacksam för svar

Jodå, det får dom. Du har ju championatet i fälttävlan som är för 4 åringarna. Lika så för hopp och dressyr.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 254
Senast: Stergo
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 183
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025