Skulderblad muskelbristning med osymetriskt rörelsemönster som följd

Smulan75

Trådstartare
Tänkte höra om någon varit med om följande.

Min häst som är under igångsättning - 5årigt sto som är under igångsättning efter senskada på höger framben. Jag upptäckte jag för 5 veckor sedan en rörelsestörning i vänstra skulderbladet. Märkte det vid uteritt och hon var inte halt men rörde sig trögt och när jag tittade ner såg jag hur osymetriskt skulderbladen rörde sig. Så jag hoppade självklart av och ledde henne hem. Jag avvaktade några dagar och sen åkte jag in med henne till klinik där en veterinär som är utbildad kiropraktor tittade på henne. Hon var inte halt varken sig vid longering eller på rakt spår. Men med en synlig rörelsestörning och i mina ögon var hon trögare/segare än vanligt. Efter klämmande och kännande så konstaterade de att det rör sig om en trolig muskelbristning på insidan av skulderbladet. Smärtstillande och vila i mindre hage 5-6veckor med kortare promenader för hand.

Hon har blivit bättre, rörelsestörningen är mindre men fortfarande synlig och nu har det som sagt var gått 5 veckor så det är väl dags att börja sätta igång igen. Är det någon som har varit med om något liknande?

Vänster sida med rörelsestörning:
https://plus.google.com/u/0/1164663...000793307794/albums/posts/5770959089294840322

höger sida:
https://plus.google.com/u/0/1164663...000793307794/albums/posts/5770959019164755314

Sv: Skulderblad muskelbristning med osymetriskt rörelsemönster som följd

Jag känner till två hästar som fått rejäla muskelbristningar i bogpartiet, en av dem min egen, och så en bekants som fick en riktigt ordentlig så att han hoppade på tre ben och svetten dröp, jag trodde aldrig han skulle bli häst igen.

Båda har blivit nästan återställda, men har en oliksidighet i bogen som inte fanns där innan och måste ständigt tränas raka för att inte felbelasta. De är alltså rid- och träningsbara, men måste underhållas på ett annat sätt än en frisk oskadad häst.

Min erfarenhet säger också att TA DET LUGNT! Min sattes igång för snabbt och läkningstiden drog ut onödigt långt och hästen led mer än nödvändigt. Min hästs skada syntes otroligt lite i trav, utan mest i skritt och galopp, vilket gjorde det svårt att visa för veterinär tex att hästen var ojämn.

Mitt tips är att innan du sätter igång hästen, gör ett återbesök och en ny undersökning samt ta det i hästens takt. Minsta lilla ovillighet - då har det gått för fort. Laser har också hjälpt min häst att läka snabbare.

Fem veckor är ingen lång tid för en stor muskel att läka på. Det är ett stort tungt djur. Hoppas allt går bra för er.

Tack för svaret, Det är lätt att bli otålig, speciellt då vi var lite på gång efter att ha hon har stått sen i november :p Just nu går hon halvtid på bete med en lugnare kompis, står inne på nätterna. Promenader för hand ca 40min i varierat underlag. Som sagt var hon ser bättre ut men jag tycker hon känns lite "seg" ibland, men vet inte om det beror på betet.

I hagen travar hon utan att det syns något. Tror du att laser kan hjälpa henne även om bristningen sitter på insidan av skulderbladet? Jag hade tänkt att börja rida, i skritt ca 40min till att börja med i någon vecka men det kanske är för tidigt? Jag kanske ska vänta tills hon känns piggare? Dessa svåra val. Egentligen har jag ingen brådska, har hon stått sen november förra året är ett par månader fram och tillbaka ingen större skillnad, men jag längtar efter att få rida henne igen!

Jag ska ringa veterinären men samtidigt tyckte jag att de lät lite "vaga" även när jag var inne på kliniken första gången, och jag är inte säker på att de kan få ut mer genom att se henne igen. Men de kanske kan komma med lite tankar om hur man ska gå tillväga med igångsättningen. Ev kanske jag ska ta henne till en annan klinik för att få en andra åsikt. Den kliniken vi var på brukar jag inte åka till i första hand. Men då min favorit klinik inte har någon utbildad kiropraktor och jag tyckte det kändes mest lämpligt så valde jag denna klinik.

När min hade en bogskada i ngn mjukdel efter att ha trampat på en stor sten fick den typ voltaren.. ja ngt humanpreparat NSAID i 10 dagar o blev bra.

Jag har lite svårt att se skillnaden på dina bilder o min hade ingen synbar förändring

Det är verkligen jättesvårt att ge råd som du ju förstår, men jag skulle ha skyndat långsamt och lyssnat på hästen. Kan du jobba henne för hand och gymnastisera bogen i tex öppna, som vaiation till uppsutten skritt? Blir hon inte sämre av det är det väl bara att försöka komma vidare, i långsam takt.

Min häst var nog mycket sämre än din, för han var synligt halt i början, men det var väldigt svårt att se var det satt.

Ja jag förstår, både svårt att ge råd och få :) Det handlar ju lite om fingertoppskänsla något som jag känner att jag själv blir så osäker på. I vanliga fall tar jag känslan av att hon går med handbromsen i som ett "varningstecken" på att hon inte är helt fräsch. Men samtidigt har jag märkt att när jag är ute och skrittar för hand kan hon vara väldigt seg på vägen hemifrån och ha väldigt mycket energi på vägen hemåt. :p

Ja det hade nästan varit lättare om hon varit uppenbarligen halt från början. Den dagen jag upptäckte det var jag ute och red en runda på ca 40-50 min med lite upp och nedförsbackar och lite trav och i början kände jag inget. Hon kändes som hon gick lite med handbromsen i men hon hade varit lite så på vägen hemifrån hela tiden sen hon sattes igång. Det var först när vi var på väg nerför en backe som jag märkte att hon blev snubblig och ännu segare. Det var då jag upptäckte osymetrin och självklart hoppade jag av och ledde hem henne och då upplevde jag att även om hon inte var halt i skritten så var hon som sagt var snubbligare och segare än vanligt.

Det är ju iallafall något som jag inte märkt av de senaste veckorna. dvs snubbligheten har försvunnit och hon skrittar på bättre.

Jag kan tömköra henne, det kanske är ett bättre sätt att komma igång på, men pga senskadan så bör hon inte jobbas för mycket på volt :p

Har pratat med kliniken nu och de tyckte att jag skulle börja sätta igång försiktigt och vara uppmärksam. klämma och känna efter. De tyckte att ett återbesök såhär tidigt inte skulle ge så mycket då det var diffusa symptom och eftersom de inte kunde hitta något specifikt förra gången. Bättre att sätta igång och skulle det bli sämre så får man ta ett återbesök då.

Jag tänkte att jag ska börja försiktigt med stretch övningar.

Jaha har ändrat mig nu :) Tittade på pållen i helgen och såg att skuldran var betydligt bättre, bara en lite mer syling upphöjning och grop bakom spetsen på skuldran när hon gick. Tidigare när jag har tittat så har det sett bättre ut men långtifrån bra. Så nu har jag bestämt mig för att avvakta i 1-2 veckor och förhoppningsvis så är hon återställd. Jag har även bokat IR behandling den 22:a :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka