Kalaspinglan

Trådstartare
Idag har vi varit på vår första utställning, valputställning i Västerås. Så nu har vi åkt hem med fem fina rosetter. Två förstapris, BIR, Hp samt BIG-2!!!

:love: :bump: :) :D :rofl: :banana: :bump:

Sv: Skryt!!!

Kalaspinglan skrev:
Idag har vi varit på vår första utställning, valputställning i Västerås. Så nu har vi åkt hem med fem fina rosetter. Två förstapris, BIR, Hp samt BIG-2!!!

:love: :bump: :) :D :rofl: :banana: :bump:

JÄTTEGRATTIS!!! Vad kul för dig och din bebis!!! :banana: Sen en lite fråga från någon som inte är så insatt! Jag vet att BIR, är bäst i rasen, men vad betyder Hp och BIG-2??

/Timsetim

GRATTIS va kul att vinna såå mycket första gången :banana: :banana:

Jag har inte heller någon koll, så gissa vem som såg ut som ett frågetecken när rosetterna delades ut.. Jag fick lov att titta på min supporterklubb och försöka tolka deras uttryck.. *L* Men nu vet jag lite grand hur det fungerar, så nästa gång vet jag vad som förväntas av oss och vad saker och ting betyder... Domaren var dock jättetrevlig och sjysst och berättade hur jag skulle göra.

BIR - bäst i ras (11 stycken Ridgeback)
Hp - hederspris
BIG 2 - Bäst i grupp-tvåa! (90 st totalt i gruppen)

Grattis!!!

Inget ck??? :D

Vilken grupp går RR i nu då?? Himla många med 90, tycker det är mycket med fågelhundarna som är typ 20 :angel:

Det är jättekul när man lär sig att visa hunden i ringen, du vinner så mycket på det. Jag va jätteskeptisk till utställning, men fick väl prova att visa då... Visade på sydskånskans internationella i somras och kom hem med en etta och ck och va helt frågande...
Så jag gick en handlingkurs och nästa utställning bidde vi BIM :crazy:

Nu är vi proffs ;) , så vi va inne i STORA ringen i Stora Sthlm i vintras :bow:

Ses där nästa år :idea: :angel:

Ett tips, gå handlingkurs för en bar handler som lär dig alla knepen och att snabbställa, för du har aldrig tid att dra i alla benen och rätta till päls, försöka strunta i när hunden slickar dig i annsiktet, hålla avstånd, le mot domaren osv... ja du fattar :D

Än en gång ett stort grattis!!!

//E

Nej inget ck, denna gång... Vet inte riktigt när och varför de delas ut.. delas de alltid ut? På inofficiella tävlingar också?
Ja, absolut ska jag lära mig allt jag kan om att ställa ut. Jag har varit på en träning (i tisdags) och kommer fortsätta att göra det. Jag gjorde precis så som du skrev, jag försökte se glad ut och försökte att göra det så kul det gick (pga mina dåliga tävlingsnerver). Jag försökte att inte plocka så mycket med honom utan låta honom stå still i lugn och ro, och när han stod riktigt illa antingen korrigerade jag honom eller gjorde en liten volt eller så.. och när han hoppade och skuttade så kände jag ändå att inte hela världen gick under utan "ja, ja... vi är här för att lära"... Jag har också varit superskeptisk till utställning, men nu kommer jag absolut att köra på ett tag till. Är han snygg måste jag ju visa upp honom. Förhoppningsvis fortsätter han att växa hyffsat jämnt... Domaren var superhygglig och förstod nog min okunskap och gav mig tips och råd. Underbart. Det är väl just det som en valputställning är till för också?
RR ingår i grupp 6 (vet inte om gruppindelningarna är lika jämt), andra raser är typ bostonterrier, pappilon, pekingese, tax, drever, basset, dalmatiner, hamilton och shillerstövare... (samt några till)..
Jepp, vi ses nästa år!!!

Tack för alla grattis!
Jag har setat hemma nu och tittat på några bilder från tävlingen (givetvis tog batteriet slut i min digitalkamera efter en liten stund, men min supporterklubb tog massvis med bilder så jag hoppas på dem...) och tittat på alla rosetter.. Ringt och berättat för alla mina engagerade vänner, tjatat på sambon och mina föräldrar..
Guldklimpen själv har sovit från klockan fyra till tio... sedan fick han lov att vakna för att äta.. och därefter somnade han om. Gissa om han haft en omtumlande dag!
Jag är fortfarande uppe i varv och har inte riktigt kunnat smälta dagen. Tänk att han är så fin... nog för vi tycker det, men att andra också tycker det... Och med tanke på att jag inte kan visa honom heller... *L*

Grattis!! :banana:

Även monster kan uppföra sig och se fina ut ibland. :angel: :D

Vad skrev du nu om Din hund för några veckor sedan...hm...äsch minns inte, men det var mkt snack om silvertejp och att surra fast honom. ;) :angel:

Tack! :-)

Ja, jag vet inte riktigt vad det var jag skrev? Var det jag? Eller när då? Nu förstår jag inte... Hehe..

Ha ha... :D

Nä, det var mest 1-2 trådar du tidigare skrivit om hur du ska få ett vilddjur till hund att ligga still i 2 sek.

Mitt svar då var att använda silvertejp, en runt näsan och sedan dra en åtta mellan benen på honom. Då skulle han nog lugna sig.

Men men...han kan ju tydligen uppföra sig ibland, så grattis! :D

De går ju med sökhundarna ja.. Just det... Varför kom pappillonen in då??? Är du säker på att det inte va BIS-finalen?? Eller att de la ihop, för bostonterrier och pappillon ska inte gå med er.. :confused: skumt...

CK, det är certkvalite (championkvalite på engelska). Det delas ut när du inte kan får cert ex. Som Weimaranern måste ju gått jaktprov innan de kan få cert. Så min Loka har fått 2 ck (på tre utställningar :angel: ), det visar att hon är en bra hund, som ska in och möta resten...

På officiell så får du ju först ett omdömme, 1-4 pris. Sen ska alla ettor in igen och bedömmas och du ska få en bäst i klassen (gäller junior och unghund, öppen, championklass och veteranklass om man ska få CK). Sedan bedöms då samtliga ettor i ex junoirklassen, den bästa får då ett förstapris igen (dvs placering). Sedan ger domaren CK till den som ska in igen vid bästa tik/hane och slåss om det. Det kan h*n ge till i stort sett hur många den vill, bara den har fått en etta. Så får du Ck så ska du in igen.

Då går du först in om bästa tik/hane, den som vinner där möts sedan om BIR(bäst i rasen)/BIM(bäst i motsatt kön). BIR går vidare till BIG (bäst i gruppen), alla BIG-vinnaren går sedan till BIS (best in show).

Fast det sista visste du redan ;)

Lite klarare nu??

//E

Jag misstänker att det var så många anmälda att man slagit ihop någon grupp, eller tvärtom.. att det varit så få anmälda av de "små" att de slog ihop grupperna.. Kollar jag på deltagarlistan var det typ en av varje anmälda bland de små pyttevovvarna.

I västerås? Aha, där var vi oxå i helgen och ställde ut våran Pyrre han kom dock "bara" 2:a. ;) Du, det var en MASSA folk där.. :o Många gick fram till Joy och skulle klappa på han, en kille sa: "nej, men är det inte isbjörnen från vicks reklamen". :D He he, dom är roliga. Grattis till placeringen förresten!!!!! :bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: The Beast
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 229
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka