Skryt och spytråden för oss med unghundar..

Sv: Skryt och spytråden för oss med unghundar..

Jahupp, tänkte jag skulle dela med mig av lite gråa hår..

Nu har någon BYTT UT min hund igen!
Han kvittrar, piper, dansar, skuttar, flamsar, kan Max koncentera sig i två sekunder.. men han har Åtminstone börjat lägga på sig liite vikt.(*pustar ut*) Så.. positivt just nu: han börjar komma upp i vettigt hull - Äntligen!
Negativt... Vem bytte ut min fäffe till en dryg collie? :eek: (förlåt alla collieägare..) Batterierna tar helt enkelt INTE slut!

Försöker han inte tvångstvätta katterna så hittar han saker att ge mig, eller så ska han hjälpa till att inspektera spacklet, ligga stilla kan han.. i TVÅ minuter sen är det fullt rejs igen. Finfina serenader blir det iaf, men jag ska väl vara glad.. överlag är det bara "pip" som kommer ut... Och han har lärt sig att klä på sig halsbandet själv, väldigt praktiskt.. men fortfortfort ska det gå.. och Helst ska man hoppa, sitta, ligga, dansa OCH ge matte "tass" samtidigt som han trär in skallen själv i halsbandet..

Jätteroligt med en pigg och glad hund.. men Guuudars va han är dryg till och från.. Flamsarsel!

Stackare!

Jag hatar små ouppfostrade småhundar! Just därför som jag genast försöker bli av med killens beteende.. Jag undrar om han blivit skrämd eller ngt.. Men jag tror inte det, han bor ju ihop med en hund och beter sig inte alls så mot alla.. Ngn som har bra tips?

mhm.. det värsta är när Småhundar triggar igång en stor hund och Småhundsägaren tycker att man ska "ha bättre pli på" sin hund.. Alldeles Underbart att höra när deras småskräp står och gör utfall mot en.. *suck* och vad jag Aldrig kommer förstå är folk som stannar och låter sin hund "skälla färdgit".. *dubbelsuck*

vissa skaffar "riktiga" hundar som sedan blir flamsarsel, andra skaffar "små skithundar" som snällt ligger i soffan och vilar ;)

Du borde träffa Gizmo mer så du vet att småhundar uppför sig, ibland iaf :p

Meh!
Gizmo är som Eddie.. undantagen som bekräftar regeln!

Du veeet att jag tycker om din hund!

..Batzo har fått en present.. en scarf där det står "Min Pappa är en Pudel" :rofl:

jo han är ett enda stort undantag den *tittar bort på unden som nu ligger i en solfläck i vår redan äckelvarma lägenhet*

Fast jag tycker småhundar över lag har blivit bättre. Eller så ser man dom bara mer nu. Även om man ser tjaffsiga småhundar som gör utfall i sina flexikoppel allt för offta :angel:

Syrran har en valp, ännu inte unghund och tacka fan för det.Men han är otroligt skarp faktiskt. Man tycker att det är världens finaste lilla kille som lyder, lyssnar och sover en hel del, kommer på inkallning osv. men när man minst anar det så tuggar han sönder någonting, kissar någonstanns eller bajsar någonstanns. Man kan vara ute med honom hela dagen, så fort man kommer in springer han till närmaste privata ställe och skiter....... så tuggar han sönder sin pappas korg dessutom.. men jag tror han kommer bli en fin unghund snart :D

word på det.. häromsistens gick B och jag runt ett hörn.. och Vad kommer framflygande om Inte en golvmopp i flexikoppel.. Batzo skötte sig (för en gångs skull Riktigt exemplariskt!) men tanten stoppade inte flexikopplet förrän hundskrället stod och högg i luften knappa metern framför oss.. SKITKUL! :cool:

:rofl: han låter som om han kommer bli riktigt rolig som unghund! Glöm inte berätta här så vi andra kan känna oss.. inte fullt så ensamma! :)

Tja!
Jag tänkte ge en liten lektion i valplydnad. Ja, det vill säga, hur du som valp/unghund får din matte och husse att lyda.

Redo? Då sätter vi igång med första lektionen!
1. Kolla att alla sitter ordentligt vid matbordet/TV.n.
2. Tugga lite lätt på mattfransarna för att få deras fulla uppmärksamhet.
3. Bit tag i mattes händer när hon lösgör mattan ur munnen på dig. Vad du än gör: SLÄPP ALDRIG på kommando i denna situation, hur snyggt du än brukar göra det annars.
4. Släpp mattan och kolla att alla hunnit sätta sig igen.
5. Gå med stolt gång och svajjande steg ut i hallen. Du behöver inte vända dig om för att kolla, du VET att de följer dig med blicken efter ditt första försök. (En del kanske redan i detta läge reser sig och försöker få tag på dig. Du har lyckats, min vän!)
Spring inte, smyg inte. Svassa!
6. Ta en sko i munnen. Bit inte, tugga inte. Lyft försiktigt.
7. Svassa om möjligt ännu stoltare förbi matbordet och sätt sedan fart in i TV-rummet. Dreggla på skon, men bit inte.

Upprepa tills matte/husse fått en fin röd färg i ansiktet, tagit dig i nackskinnet, morrat åt dig, stirrat dig i ögonen och på andra roliga sätt lekt med dig. Jag garanterar att du dessutom kommer att få en kort rastning (där du med fördel kan se kissbödig ut men ändå dra lite på det för maximal lydnadsträning) eftersom de inte vill att du ska kissa inne men vet att du kommer att behöva efter all denna uppståndelse.

Jag kan nästan lova dig att de dessutom inte kommer att sitta särskilt länge vid bordet eftersom maten nu har kallnat och humöret sjunkit.

Skulle du nu ha en sådan där smart husse/matte som fattar att låsa in dig i en bur, alternativt gömma undan alla förbjudna saker när de vill ha lugn och ro. Tja, då finns ju alltid alternativet byxben, kjolar, händer, fötter och stolsben. I buren kan man yla så att middagen blir förstörd för dem iaf!

Tips till alla mina artfränder där ute!
Vovningar,
Keo

Nejdå, låter honom skälla färdig gör jag inte. Och det är ju inte alla hundar han gör så mot och han skulle ju aldrig få för sig att bita eller ngt, men det är ju ngt grymt irriterande.
Sen om man är ute bland folk när det händer så får man blickar på sig för att man säger till hunden, antagligen för att han är ju sååå liten.:confused:

Senast ändrad:

Jag kan väl också ansluta mig till den här tråden.

Herr fladderöra är nu 15månader och är förvisso en väldigt trevlig hund, men samtidigt ett energiknippe utan dess like.
Det längsta han klarar av att fokusera är väl ca trettio sekunder, och då har han verkligen ansträngt sig. Detta åtföljs i regel alltid av ett sk "dp ryck" som innebär att han springer i 180 och i princip ligger efter backen i kurvorna några varv runt gården för att göra sig av med all energi han samlat på sig. Men han är åtminstone så duktig att han väntar på sitt fri kommando innan han gör det, för att sedan återvända, redo att fokusera trettio sekunder till.

Hur man ska gå i kopplet (dvs. inte dra, korsa mattes ben, dra sin stackars pappa i öronen osv..) har han fortfarande inte lyckas förstå.
Men på sistone har det åtminstone släppt så pass mycket att vi är inne i en varannan dag period, dvs. varannan dag vet han mycket väl vad som förväntas av honom och ger sin matte lite lugn och ro under promenaderna, och varannan dag har han glömt bort.

Men han fungerar åtminstone klockrent att ha lös, och har slutat med att provsmaka på precis allt.

Nämnde jag att han även har revirkissat hos min mamma några gånger...?

Det är onekligen tur att han är förbannat söt när han sover eller kommer på kvällarna och vill kramas. ;):D

Hehe Va kul ni har med era vovvar.
Själv har jag en rottweiler tik som blivit 2 år.
Det måste va fel på henne.
Hon har varit världens lättaste och lydigaste hund.
Hon har inte bitit sönder något. Skäller inte , skäl inte. Lyder när hon är lös.
Ja hon gör allt som en vuxen skall göra.
Så vi har väl haft tur:bump::bump::bump:

kl

Min lilla underbaring har verkligen varit en riktig mönstervalp, funkar att ha lös, kan vara ensam, tar det lugnt inomhus osv...

men nu är hon tonåring och har insett att om man inte alltid kommer på inkallning så ja, vad kan det spela för roll egentligen?? Hon vänder sig om och tittar på mig som att jag vore dum i huvudet som ens tänkt tanken att hon skulle vilja komma till mig och eventuellt spatserar hon bara vidare alternativt så väljer hon att "lyssna" på inkallningen och på snabbast sätt ta sig till någon annan som ser roligare ut än matte. Folk har även börjat fråga varför hon gått ner massa i vikt... konstigt när hon far runt som ett skållat troll ute och sover all tid inomhus, hon kan lätt sova till ett på dagarna (somnar oftast runt nio- tio).

Mesta tiden är hon helt underbar dock och lyssnar faktiskt riktigt bra, finner sig i att ligga på kontoret när jag jobbar eller vara instängd i en box när jag rider. Idag har hon även börjat simma ordentligt och tyckte verkligen att det var roligt och simmade ut på eget initiativ, det har vi jobbat på, tjoho!!!

hon har föresten blivit lite disträ också, igår krockade hon med en vägg när vi gick ut till bilen, hon gick och kollade bakåt och sen small det till. Senare på kvällen hade hon sprungit och lekt vid sjön med sin valpkompis och mitt i allt jagande sprungit rakt in i en stubbe så att hon ramlade över baklänges, haltade några steg och sen var hon igång igen... lilla skruttan:)

*kl*

Min underbaraste lilla gosöra-Eddie som alltid sköter sig bra mycket bättre än den vuxna hunden skällde som en dåre på ett par frallor som stod utanför dörren när vi kom ut.. :o

Bew höll på att skratta ihjäl sig och jag skämdes som bara den... :angel:

Ska väl iofs vara glad att han gör så myyyyycket sällan... :)

Batzo (bewildereds flams-schäfer) har dock skött sig exemplariskt i går och under natten när jag passat honom... tror han sparar djävulskapet till sin matte :angel: :devil:

kul tråd..
jag har två tonårstjejer hemma nu (ca 1 1/2 år) det skiljer 2 månader mellan dom o det är bara så kul o studera dom, de är totalt olika varandra (fast samma ras) Den ena sover MINST till 8.30 o totalvägrar gå ut före det, den andra kommer o väcker mig kl. 6 o SKA BARA ut på en gång. Jänta (sjusovaren) älskar mat o värme o skulle i stället för att bli en jämthund blivit en labrador:rofl: Gro, den andra tjejen hon skällde ståndskall på älg redan som 7 månaders o är döskarp i skogen o förutom att hon redan blivit flera cm över idealmåttet så är hon en olyckskråka med sort O, hon har redan; skurit sig i benet så hon fick sy o gå med tratt, ätit nåt olämpligt så hon verkligen blev superdålig med både röntgen o dropp som behandling, fått åkt över 80 mil för att kolla ögonen samt naturligvis 2 dagar innan vi skulle på världsutställningen lyckades hon rymma o var ute o sprang så hon nötte ner trampdynorna totalt:eek::eek: Jag är något nervös inför höstens jakt faktiskt...

Jag har inget egentligen o skryta om mer än att dom är så underbara o mysiga tjejer. Husse däremot är vansinig på mig för gissa vem dom sitter o tigger hos:angel::angel:

*Knapplånar mig själv*

Åkte buss till stan i tisdags med en kompis och tog med mig hunden.
Det gick jättebra!:)
Första stunden som jag lämnade honom utanför affären så skällde han lite men slutade sen efter bara en liten stund när han upptäckte att jag inte kom ut igen.
Vi mötte även en hund när vi var där och han skällde till ngn gång men sen tog elaka matte tag i honom och han blev tyst.
Sen kom vi hem igen till min kompis och där var hennes syster hundvakt så där var en golden hane och lillskiten skällde inte en gång!:D De försökte leka lite men golden hanen var 12 år så han orkade inte riktigt med samtidigt som lillskiten tyckte att han var lite läskig;).. men de kom bra överens och luktade och hade sig!

Vad glad man blir av de dagar då allt verkligen går som det ska!

Min Batzo levde Verkligen upp till mina förhoppningar om honom hela Två dagar i rad!! :banana:

Satt ute på gården med honom när Okända körde in på gårdsplan - han indikerade på bilen, kom på inkall och satt plats, gav Två varningsskall när de klev ur bilen... Sen gick vi och hälsade - nyckelordet "Hej!" funkar Perfekt som "avtriggare" på hans vakt, så han agerar Helt underbart :bow: fick tom frågan om det var min Styvfar Polisens tjänstehund eftersom han a) var så duktig och b) var så Stilig..:love:

dagen efter så möter vi först en riktigt nervig jycke som vi hamnade bakom en längre bit, och fast det var sånt kroppspråk som Batzo brukar reagera på sa han inte flaska.. när vi når macken går det två "skällpåsar" (batzo brukar med vara en skällpåse..) på andra sidan vägen.. och inte heller nu säger han flaska, det brukar iaf komma ett "Ohoff!" från honom.. Jag går in och Vad kommer om inte stans enda patrullerande hundbil med tillhörande högljudd rasfrände i.. inte heller Nu säger han flaska.

Traskar bortåt och ska möta ett par vänner med deras nyinskaffade (just nu ganska osäkra och buffliga) 5åriga rottishanne + tillhörande 2 och 5 år gamla cockrar. Möter dom och efter lite Surpriseskall platslägger jag Batzo lös och går fram för att hälsa - Batzo ligger Kvar! Fast han inte "känner" rottishannen ordentligt och inte blivit tränad på platsliggning på länge.. och Trotts att 2 årscockern är bästa polaren.. :bow: Går sen och hämtar honom och för första gången får rottisen och han hälsa ordentligt. Rottiskillen var Rejält spänd och i ärlighetens namn var jag beredd att slita undan Batzo eftersom jag vet att den killen dels bitit ihjäl en jakthund och dels anfallit cockrarna som tillhörde flocken innan han kom oprovocerat.. Batzo var Underbart språksäker och visade inte minsta lilla tendens till att låta den andre hanhundens spänningar förflyttas till honom utan hälsar fint och kör sen Världens lekinviter! :bow: Han var så Klockren i sitt språk att jag Fortfarande knappt fattat det.. snacka om att säga; Nemen Polarn, inte ska vi bråka - Kom igen! Nu leker vi!! Och kommandot "Räcker" funkar igen!! :banana: När jag tyckte det hälsats tillräckligt behövde jag bara säga "Räcker" så släpper Batzo Helt rottisen (vilket iofs inte var ömsesidigt)

Han var verkligen.. Kanon! (och för nån dag sen lyfte han benet första gången.. på riktigt.)

Behöver jag säga att min kille är Svindyr just nu?! :bump::love:

Rottiskillen var Rejält spänd och i ärlighetens namn var jag beredd att slita undan Batzo eftersom jag vet att den killen dels bitit ihjäl en jakthund och dels anfallit cockrarna som tillhörde flocken innan han kom oprovocerat

Av vilken anledningen tyckte du att det var en bra idé att låta din hund hälsa på en spänd rottis som tidigare bitit ihjäl en hund samt attackerat de två cockrar?

Jag förstår bara inte till vilken nytta !?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka