Skryt och spytråden för oss med unghundar..

Bewildered

Trådstartare
Jag kände att det här var en bra idé.. för alla oss med tonårsidioter som ger oss gråa hår.. Tycker vi kan behöva lite tröst, skratt och gemenskap oss unghundsägare emellan så vi Vet att inte "alla andra" har perfekta, superduperlydiga hundar utan att vi är fler med små tonårsmonster..

Jag börjar med att presentera min lille fjant. Baltazar, schäfer, nyss fyllda Ett. Just nu har vi varannandagssyndromet.. Varannan dag lider jag av "mobilsjukan" dvs majoriteten av orden som kommer ur min mun är; HALLÅ! (vilket iofs funkar.. men.. well.. you guys know..)
Sitt betyder Ligg, Ligg betyder Tass, Tass betyder Skalla matte alt. kryp upp i hennes knä, gå Fot betyder - Dansa! Inklanningen funkar.. men det är väl ungefär det som sitter just nu.. Min välartade lille slyngel har fått selektiv hörsel och utvecklat Duracellbatterier som bara går och går och går.. och Inget går fort nog i hans värld. :cool:

Vissa dagar är han Underbar och fullkomligen outstanding.. och andra dagar är han.. lite lätt. Rabiat. Spinkig är han med, Precis ALL mat som stoppas i lillfjanten går upp i huvudet och jag kan SE hektona rasa av för varje minuts frilek. :eek: och stor. 70 cm i mankhöjd...

Meeen... han har fortfarande inomhusvett iaf.. tuggar inte på saker, grejjar itne för mkt (han hade en period av sakletning då han "hittade" allt möjligt.. som t.ex. mitt svindyra latinlexikon som han glatt och stolt kom och dumpade i knäet på mig - iofs tuggar han aldrig på saker.. men av Alla grejjer att hitta så tar han en bok ur bokhyllan..) Just nu vill han laga och trösta den nyfödda kattungen.. För alla er som sett en bekymrad schäfer så vet ni vad jag menar.. :rofl:

Jag kan knappast vara ensam på hela hundforumet med en tonåring.. så kom igen, vad har era jyckar ställt till med på sistone? Dela med er, så kanske vi slipper Lite av dom gråa håren i alla fall...

:banana:

Sv: Skryt och spytråden för oss med unghundar..

Min valpis är bara 4 månader, men hon har redan fått mig att säga "Är det någon som vill ha en saluki för en krona?" ca femtioelva gånger...

Egentligen är hon fantastisk, men om jag är trött blir allt jobbigt.

Hittills har hon tuggat sönder:
*En lädersoffa (stort hål i en sittdyna)
*ALLA köksstolarna (rottingsitsar, alla hörn är söndertuggade)
*En matta modell svindyr, fin och mammas favorit. (hål på ett ställe, som min kära mor inte upptäckt än...) :angel:

Hittils har hon pissat på:
*Mattan som hon tuggade hål på...
*Annan matta, modell gammal, svindyr och morsans sambos favorit.

Sedan hände en (för mig) väldigt komisk sak för någon vecka sedan.
Vi var hemma hos min bästa vän. Under tiden vi satt och åt sprang valpis runt i lägenheten. Ett tag senare går min vän in i sitt rum och utbrister högt: "MEN va?! Vem har hällt vatten på mitt golv?!"
Mitt svar blev såklart: "Är du verkligen säker på att det är vatten :p"
Det som hördes då var ett utdraget "Åh neeeej... PISSHUND!"
Vi skrattade gott åt det både då och nu efteråt.

Utöver detta har valpis klättrat rakt ÖVER samma vän när hon satt på golvet. Valpis har självklart vinthundsknäck i öronen och hör bara om hon eventuellt vill höra när man är utomhus.. Hon älskar att bära runt på mina underkläde. Hon älskar att ligga nästan på mig när vi ska sova på nätterna.

Min valp är helt otroligt fantastisk för det mesta, men tja, som alla valpar är hon duktig på att driva en till vansinne ibland.

Kul tråd! Älskar att läsa sådana här saker, hihi:p

Tyvärr kan jag inte bidra med något kul själv, då jag ärligt måste erkänna att jag har benådats från allt sånt med min unghund, Nero(14 mån).:o

Antigen är han ett särslag för sig själv eller så har jag bara lyckats med honom.:angel::D

Så det blir en skryttråd för vår del, hihi.
Men jag kommer lätt följa denna tråd med spänning.

:rofl:
Rolig tråd.

Jag orkar inte skriva allt min ungtik gör, men några mindre trevliga saker är just kissa inne, helst på rumsmattan :mad:.
Vi har köpt henne som ungtik och hon har bott på kennel innan så att kissa och bajsa i koppel har hon inte fattat. Vi har inte fattat att när vi promenerat klart så måste hon släppas på tomten så hon kan göra ifrån sig. En av gångerna i början så gick vi in och hon sprang ut på altan och bajsade på altanmattan. Hon äter även skit :eek::crazy:
Det spelar ingen roll att det är hennes egen, igår var hon in i sovrummet och sket, när hon kom till mig och ville gosa så stank det av henne :angel: Det var bara att springa in och leta, i sovrummet låg det en fd bajshög (hon hade inte fått i sig allt)

Annars är hon go :love:, väldigt lättlärd och en riktig fjäskis, lyssnar väldigt bra på nej men är en väldig piraya på den stora hunden. Han har löst det genom att lägga sig på henne ibland. Han väger 43 och hon 21 kg :rofl:

Kul tråd! Älskar att läsa sådana här saker, hihi:p

Tyvärr kan jag inte bidra med något kul själv, då jag ärligt måste erkänna att jag har benådats från allt sånt med min unghund, Nero(14 mån).:o

Antigen är han ett särslag för sig själv eller så har jag bara lyckats med honom.:angel::D

Så det blir en skryttråd för vår del, hihi.
Men jag kommer lätt följa denna tråd med spänning.

Jag säger samma sak som dig. Jag måste haft tur med min tjej!
Hon har tuggat sönder en tv-kabel när hon var 4 mån. Det är allt som blivit förstört.

Visst har vi haft våra duster ang. inkallningar o dyl men i det stora hela är det en lättsam tonåring utan trots (17 mån nu) :bow::love:

Om något är jobbigt eller blir fel brukar jag tänka att: Det var ju det jag ville ha, en vovve att jobba med. Inte en färdig produkt utan en kompis att själv forma. Och då känns allt lättare på en gång :D

Om något är jobbigt eller blir fel brukar jag tänka att: Det var ju det jag ville ha, en vovve att jobba med. Inte en färdig produkt utan en kompis att själv forma. Och då känns allt lättare på en gång :D

DET DÄR ska jag se till att tänka på nästa gång min valpis är jobbig!

Förövrigt glömde jag att hon tuggat sönder två sladdar också. En till en lampa och sedan morsans sambos mobilladdare. Han gillar inte heller vinthundar ens från början, så tja, nu är han inte alls positivt inställd till min valp.

hehe Kul att se att det var en uppskattade idé! :)

tja.. Överlag är Batzo en bra kille.. och well.. :angel: ska se.. vad har han gjort idag för dumheter.. Jo, vi håller på att renovera i min lägenhet så Batzo och polarens två cockrar är instängda i köket med hjälp av "avskärmning" i form av ett kartongsförpackat datorbord... Det brukar funka Finfint att bara ställa upp något och säga stanna - jag har Idag fått skicka honom tillbaka närmare sju ggr på under en timme... jag Tror Batzo försöker förklara för mig att det där med Agility är en bra idé.. Man får se ljusningen i det hela.. han hoppar iaf tillbaka på kommando ;)

saker Batzo tuggat sönder.. inte mkt faktiskt, en sladd.. Katterna har haft sönder mer saker faktiskt :) Däremot har han en teori om att rädda alla barn som låter, dom ska vallas in till tryggheten tillsammans med matte. Praktiskt ibland då han hjälper till att hålla ordning på polarens trotsålders femåring, Mindre praktiskt ute på stan när ungar springer förbi :cool: Men han har Åtminstone gett upp idéen om att valla in cyklister och joggare... :banana:

Rumsren har han varit sen första veckan hemma.. jag är SÅ tacksam mot hans uppfödare som såg till att dom lärde sig "inne sover vi - ute gör vi allt annat" redan från början.. Och att han var koppelvan redan som yttepytte :love:

Härlig tråd.
Själv har jag en 15 månader tik hemma.
All träning går super, men detta gäller endast om det inte är flugor, bin eller hummlor i närheten. Hon blir helt paralyserad och helt döv. Hur lätt är det igentligen då att träna i sommar sverige ?:crazy:

Trots 4-5 timmars daglig träning under snart 3 månader, med olika metoder och med hjälp av hundtränare så kan jag inte ens gå ner till tvättstugan utan att hunden skriker. Det börjar kännas mycket mycket hopplöst...

Nu har iofsig min tik hunnit bli två år (gud vad tiden går fort) men i regel blir hundar av hennes ras vuxna och mogna sent, så hon är fortfarande väldigt barnslig.
Nu börjar hon bli riktigt städad, men hon hade alldeles nyssens en riktig "fuck you-period" där allt jag sa och gjorde skulle ifrågasättas. (var troligen till följd av att jag mådde dåligt en lång period och inte orkade ta tag i småsaker innan det eskalerade)

Har passat en JRThane ett par dagar, som är i sin värsta period just nu (9 månader, nyss könsmogen) och honom har jag haft lust att strypa ett par gånger...)
I förrgår tex så åt han upp halva madrassen i ett obevakat ögonblick (jag var i vardagsrummet) Sen en dag så protestkissade han i hallen så att hela mattan och två par skor stank piss. Dagen innan det lyfte han på benet mot min ryggsäck. :mad:

Jag Måste säga.. att....

GUD vad det är skönt att läsa om folks unghundar! :bow::bow:
och tusan i min gata vad det är modigt av folk att berätta om sina jyckar och deras påfund.. många gånger när man läser på forum känns det som om Alla andra har tävlingslydnad till vardags och rena rama Superhundarna.. :rofl:

innerst inne.. så undrar jag vem som bytte ut min hund mot en duracellkanin, fast man kanske inte ska gnälla ändå :angel:

Åter igen; :bow::bow: till er som delar med er!

Åå vilken härlig tråd!
Kanske är min lille ganska välartad ändå...
Men det är allt bra svårt att föstå varför man måste komma till matte när hon ropar, det är ju mycket roligare att springa till grannen och leka med deras hundar...:devil:
Som ni förstår har vi mest problem med inkallningen just nu, känner igen det där med selektiv hörsel...
Men nu är det löplina, båda grannens tikar löper...
Jisses vilket gnäll det är dagarna i ända:mad:

Hehe, jo men visst är det rätt skönt att läsa att alla har olika problem, men att de flesta har Något som spökar ;) Känns någonstanns lite betryggande faktiskt..

Fast nu får Jag skryta lite.. Grannens jaktlabbetik löper och står i hundgården.. men jag kan Fortfarande, utan problem, ha min grabb lös utan att han springer dit!:love: och är han påväg så räcker det med "Nuhu, Vart ska du gå?" så vänder han... :banana:

Wilton är för det mesta toppen (om jag får säga det själv :o). Men några smågrejer har han lagt sig till med... Han är 1,5 år och är ofta lös. Kommer på inkallning. Men just nu tar det ibland lååååång tid innan han kommer. Han måste ju bara lukta lite till!!! Jag ropar en gång. River mitt hår i tystnad och går och hämtar honom/gömmer mig/springer iväg och gömmer mig. Hoppas att det bara är unghundsfasoner :eek: för jag ser att han hör mig och oftast kommer han direkt.

Annars är han mest hormonstöddig. Vid ett par tillfällen vid lek med kända hundar så leker han inte utan springer mest brevid och ska bestämma hur de andra ska leka. Han springer efter och brottar ner den som springer för fort osv. Värsta lekpolisen - speciellt om det är en jämnårig kastrerad hane med... Överhuvudtaget har han svårt att umgås med hanar just nu. Han vill bara avgöra vem som bestämmer och sen blir han "ledsen" när den den andra hunden går eftersom de inte vill leka :cry:. Hans hormoner vill liksom en sak och huvudet en annan... Taskigt fall!!!

Åhh, vilken härlig tråd!

Min belgiska ungtupp är nu dryga 10 månader, kissar fortfarande alldeles för ofta och har inget intresse av benlyft vid kiss. :D
Jag har till och med tagit urinprov på pojken för att utesluta diverse kiss-åkommor. Hundkräket är frisk som en nötkärna men gillar att kissa, uppenbarligen.

Oftast är han vansinnigt lätt att umgås med. Löslydnaden är strålande, tävlingslydnaden börjar få form och han är nästan klar för klass 1. Spåret är fint, han jobbar bra och är taggad och klarar terräng-variationer finfint. När han inte backar, eller plockar kottar vill säga. :o:D

Började introducera cykeln häromdagen, bara för att vänja honom och lära honom hur det går till.
Satte på han sele och spände fast jycken i springern och cykelturen lät ungefär såhär:
"nej, alltså det är inte okej att kampa med kopplet nu, nej vännen akta styret. Nej, BIT MIG INTE. njäe, nu lugnar du ner dig, uppför dig nu och sluta bita i styret. NEJ hjärtat, KAMPA INTE MED KOPPLET NU."
Hunden vrålar på mig, biter mig en gång till och sköter sig sedan exlempariskt tills jag gör misstaget att säga "bra" i glad röst, lite trassel med snöret och sedan lugn igen. ;)

Han har alltid varit väldigt lugn inomhus och har en fin avknapp. Han har förstört 1 kudde, 2 täcken och ett par glasögon, men that's it.

Dypölar är hans liv, och han stinker verkligen nu. :crazy:

Annars har jag inte mycket att skryta om, kan ju däremot dra till med att jyckens pappa blivit brukschampion i IPO nu. :D

*kl*

Min valp har nu upptäckt hur otroligt det är att slänga runt mat- och vattenskålar... Hon tar tag i kanten på dem, slänger iväg dem, flyger på dem osv - precis som hon gör med gosedjur.
Det är faktiskt så att hon fullständigt ÄLSKAR att bita i metall... Men, bara jag får upp henne i lydnadsklasserna kan jag ju faktiskt visa andra hur bra hon är på att bita i metall :idea:

Lite skryt: Min älskade dåre är fantastiskt lättmotiverad när man tränar lydnad med henne.
Hon är precis fyllda 4 månader och kan sitt, ligg och stå på kommando hur bra som helst.
Vi har börjat träna på ställande under gång, fast tja, fotgåndet sitter inte så bra, hon går bredvid mig om jag säger "fot" och går framåt, men hon förstår inte det där med att sitta när man stannar än. I vilket fall som helst så börjar vårat "ställande under gång" att fungera finfint.

Apportering har vi börjat lite med. Hon är duktig på det med - trots att jag bara ägt apportbocken i 3 dagar. Hon greppar fint när jag säger "apport" - men så fort hon fick klart för sig att apporten inte är en tuggpinne så har hon börjat släppa nästan på en gång...

Har en liten blandrashane på ca 16 månader. Har aldrig mött en tykigare hund när det gäller att träffa på andra hundar. Han skäller som en tok och det hjälper ju inte att det är terrier i honom heller (= ännu envisare):S
Men en del hundar gillar han och kanske bara skäller till en gång, men andra hundar kan han säkert skälla på hela dagen.. Dock så är han ju inte aggressiv så att han skulle bita dem, men det är ju ngt grymt jobbigt att möta andra med hund när det låter som att han tänker mörda den andra hunden som vi möter.. Jag har dock kommit på ett knep, det är att lägga honom ner och hålla honom runt nacken (så som hundar gör ner de fostrar) och detta verkar funka väldigt bra!:)
Han blir liksom lugn och avspänd på ett helt annat sätt!

Sen så är han även en sådan som biter på allt och har förstört båda sladdar, matta och allt möjligt i huset. Till och med hundgårdsgallret har han tuggat sönder och smitit ut från:/..

Men han är rätt duktig på inkallning (förutom att han verkar ha en trotsperiod just nu) och går nästan alltid lös.
Han är även VÄLDIGT gosig och social och ska ligga på en när man sover osv:D
Hehe.. han är väldigt underbar min lille golvmopp;)

jadu Linnsan.. här har jag en kille som fullkomligen Avskyr småhundar, nu klandrar jag inte honom iofs.. Här uppe där jag bor finns x antal aggressiva småjyckar som bl.a. gör utfall mot folk, bilar och.. Surprise! Andra hundar... Som liten skit blev min grabb oprovocerat biten i arslet av en ilsk knähund i flexikoppel - vareviga j*vla dag sen min grabb kom hit har det Minst 3 småhundar som vrålande tycker på att "kom hit så ska jag ta dig!", kastar sig i kopplet och gör regelrätta utfall :eek: det sitter i min grabbs skalle at the moment (går lite upp och ner..) så han varnar i stort sett allt under knähöjd för att komma nära. Jädrigt drygt, men iofs ganska förståeligt när man ser vilka småhundar som lagt ribban här uppe. BLÄH!

..i morse hade jag fått presenter... på min huvudkudde låg hans tuggben.. och i midjehöjd hade han lagt en fiin pik.. ett burklock. Fråga mig inte vart tusan han hittat burklocket.

Fast igår fick vi FINT beröm.. "Jag brukar vara rädd för schäfrar.." Sagt av en farbror som Glatt klappade grabben medans vi satt nere på stan och fikade, Batzo charmade skjortan av farbrorn! Ibland är vi bra representanter för "vår" ras :bow:

Trots 4-5 timmars daglig träning under snart 3 månader, med olika metoder och med hjälp av hundtränare så kan jag inte ens gå ner till tvättstugan utan att hunden skriker. Det börjar kännas mycket mycket hopplöst...

:bow:

kan ni tänka er hur jobbigt det är att ha en cockerhane på 1 år och 8 månader som sitter och piiiiiiper, ylar och gläfser för att matte är i hallen alt. på balkongen när man är instängd i köket eller blir lämnad ensam i skuggan utanför en hästaffär tillsammans med två andra hundar? Jag blir GALEN snart!!!! mantrat just nu är så som många andras "det går över, det går över, det går över"

neeeeh, inte laga det beteendet juh! Det är ju den enda tröst jag har att tom dina välartade jyckar har mindre bra saker för sig! :love::bow:

..fast jag håller med dig.. goddamnit va dryg han kan vara.. :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka