Skruvar och biljarderar i slutet av sko/verkningsperioden - varför? (Oense)

Alexandra_W

Trådstartare
Kom i diskussion med en bekant häromdagen om vad det är som gör att en häst i slutet av sko eller verkningsperioden börjar skruva ena bakhoven (dvs sätter ner snett, vrider på plats med hoven i backen) och börjar biljardera fram (dvs slänger hoven i en lov utåt när benet är i luften, hoven sätts i korrekt, men under själva framförandet så kastar den benet utåt i en halvcirkelrörelse)

Jag hävdade att om det hela tiden händer X veckor efter skoning/verkning (är likadant oavsett om den är barfota eller helskodd tydligen) så är det läge att korta intervallen då den antagligen växer ojämnt. Detta höll bekantingen inte alls med om utan ansåg att problemet inte kom från hovarna.

Jag är lärd att om något dyker upp i samma 'läge' om och om igen, t ex vecka 7 av 8 i skoperioden, så är det för att hovarna då växt såpass att en avvikelse ger 'besvär', och när lillknatten började biljardera med skor efter ungefär halva skoperioden så korrigerade hovis något (jag inte minns vad det var) och vips så gick knatten hela skoperioden med korrekta rörelser.

Men om de börjar skruva eller biljardera i slutet av skoperioden, vad är mest troligt 'har hänt'? (Typ yttervägg vuxit sig högre eller så)

Sv: Skruvar och biljarderar i slutet av sko/verkningsperioden - varför? (Oense)

Kom i diskussion med en bekant häromdagen om vad det är som gör att en häst i slutet av sko eller verkningsperioden börjar skruva ena bakhoven (dvs sätter ner snett, vrider på plats med hoven i backen) och börjar biljardera fram (dvs slänger hoven i en lov utåt när benet är i luften, hoven sätts i korrekt, men under själva framförandet så kastar den benet utåt i en halvcirkelrörelse)

Jag hävdade att om det hela tiden händer X veckor efter skoning/verkning (är likadant oavsett om den är barfota eller helskodd tydligen) så är det läge att korta intervallen då den antagligen växer ojämnt. Detta höll bekantingen inte alls med om utan ansåg att problemet inte kom från hovarna.

Jag är lärd att om något dyker upp i samma 'läge' om och om igen, t ex vecka 7 av 8 i skoperioden, så är det för att hovarna då växt såpass att en avvikelse ger 'besvär', och när lillknatten började biljardera med skor efter ungefär halva skoperioden så korrigerade hovis något (jag inte minns vad det var) och vips så gick knatten hela skoperioden med korrekta rörelser.

Men om de börjar skruva eller biljardera i slutet av skoperioden, vad är mest troligt 'har hänt'? (Typ yttervägg vuxit sig högre eller så)

Skruvar den med b.b eller om inte vilket bakben. Biljarderar den med b.f. eller om inte vilket framben??

EH, det är mer än jag vet tyvärr. 'Ett bakben' samt 'fram' är så detaljerat jag fått det. Kan fråga. Men jag tolkade det som skruvar ena bak och biljarderar båda fram.

Men kan kolla upp och återkomma. Spelar det någon roll om det är hö eller vänster alltså?

Både biljardering och skruvning av bakhovar kan vara något som kan korrigeras, minskas med rätt verkning. Sedan är det ju olika hur mycket som kan rättas till, beroende av hur illa det är.

Så ja, jag tror att du har rätt om det dyker upp en bit in i skoningsperioden.

Jag hade ett sto som skruvade ena bak och då lyckades hon alltid slita ytterväggen ända till trakt rätt så rejält. Det fick hållas efter. Fick hon tappsko, kunde någon dag barfota sabba hela ytterväggen, så man var tvungen att sko med halvsula på ytter.

En häst hade jag som biljarderade. Han hade raka ytterväggar, alltså belastade ytter mer. Tror att korrigeringen var att sänka ytterväggen och fram i tån på ytter om jag minns rätt. Känner mig dock osäker.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Coari - skruvar höger bak och biljarderar båda fram var det.

Stopek - jo spec som det just kommer 'samma tid' in i intervallet (mot slutet). Nu har jag aldrig haft en häst som skruvar *peppar peppar* och enda erf av biljardering är just lillponnyn som började efter halva skoperioden just när han fick skor (ungponny). Och där med ponnyn rättades det ju till (tror & hoppas jag) av vad nu hovis ändrade på. Ingen biljardering alls på hela förra perioden, och inte än i den här iaf.

Bekantingen ska ta ut kiropraktor för hon anser problemet sitter 'så', jag tyckte hovslagaren var bättre iom det finns så tydligt mönster, och där vi blev oense. Därför jag skulle vilja veta vad som (om det går att säga så?) mest troligt felar. Typ 'kolla om inte ytterväggen är lite högre på benet som skruvas när den skos om', så kanske personen kollar upp det. För kiro är ju inte fel, men knasigt om hästen då alltid blir sned X veckor in i skoperioden, och sen mirakulöst 'frisk' igen när den skos om Y veckor senare. Naturligtvis kan det vara snedhet eller så - också, borde bli 'värre symptom' på en skevhet om hästen är sned t ex.

Har köpt en ny häst för 4 veckor sedan, han skruvade rejält på hb, tog
honom till min hovslagare som sänkte utsidan 1 cm. Simsalabim!!! Problemet
var helt borta! :bow: Tack Kjell!

Har köpt en ny häst för 4 veckor sedan, han skruvade rejält på hb, tog
honom till min hovslagare som sänkte utsidan 1 cm. Simsalabim!!! Problemet
var helt borta! :bow: Tack Kjell!

Hur länge då va problemet borta??

Hur länge då va problemet borta??

Vad menar du? Hästen hade en eftersatt hovvård, han var nyskodd när jag
köpte honom men jag såg hur han såg ut innan, det måste ha varit en glad
amatör som hade övat på honom! Inte så lätt att korrigera på en skoning.
Min hovslagare har en "laserlodkamera", hästen var sned i sina vinklar p g a
långvarig felaktig verkning, han hade också lite gallor men dom är borta nu.
Han har inte skruvat hb sedan verkningen. Sedan så skor jag alltid om mina
hästar var 6:e vecka året runt.
Dessutom så höjdes insidan på vf 1 cm, hf 1/2 cm. Fick vänta 2 v mellan
fram o bakhovar + skritta i en vecka mellan ändringarna. Nu efter 1 mån så
har han helt kalla hovar, inga gallor, skruvar ej hb och känns sviktfull och
fräsch.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Jag undrar hur ni skulle sko en häst som sliter ena bakhoven mer på yttersidan än inner. Vad är viktigast att tänka på? För 4 veckor...
Svar
11
· Visningar
2 617
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka