Skruvar i steget

Saigon

Trådstartare
Min valack har alltid haft lite småbekymmer med vänster bak. Han har både lite lätt tuppspatt i perioder (är opererad med bra resultat) och även lite upphakningar ibland (ofta följer det varann. Kommer alltid mer när han är sämre musklad och när det är kyligt). Men det är inget som ställer till några direkta bekymmer. Vä bak är däremot alltid det ben som är svagast och som alltid behöver stärkas mest efter viloperioder.

För ett antal veckor sedan (i en uppbyggnads period) så fick han ett par dagars (blev sammanlagt lite över 1v) ofrivllig vila pga diverse händelser som gjorde att jag inte hann rida. Däremot vet jag, både pga hans ålder och spatt/upphakningsproblematiken, att det är väldigt olyckligt att ställa av honom från ena dagen till den andra utan någon nertrappning.

Efter vilan sattes han långsamt igång igen med stegrande intensitet och just nu är vi inne i en ganska hård träningsperiod. Som vanligt har man fått lägga lite mer krut på att stärka vä. bak och han har även haft lite mer spatt/upphakningar (börjar först avta nu igen) sedan vilan.

Men, han har även under denna period börjat att skruva lite på steget i skritt efter ridning, vilket han aldrig gjort tidigare.

I början var jag inte speciellt bekymmrad över det men trots att han nu börjar bli riktigt stark och går riktigt, riktigt bra i ridningen så skruvar han fortfarande efter ridning. Vissa dagar även lite, lite redan från början.

När vet var ute häromdagen för ett annat ärende så böjde han honom men ingen hälta. Dock vet jag ju av erfarenhet att jag inte ger mkt för distr.vet vid hältutredningar.

Det som gnager i mitt bakhuvud är om det finns ngt bekymmer i knäet. För det brukar väl ge skruvande steg? Men samtidigt så tycker jag att jag då borde känna något tecken på det i ridningen? Som det är nu går han bara bättre och bättre för varje dag. Men jag tycker inte om att inte skruvandet avtar.

Vad tror ni? Ska jag åka iväg till klinik trots att jag inte märker några andra symptom? Eller ska jag bara se skruvandet som ett symtom efter en olycklig avställning, och som kommer ge sig med tiden?

Sv: Skruvar i steget

När en av våra hästar skruvade bak var det knäledsinflammation, dock behöver det ju inte vara så med din häst.

Det är ju det som jag oroar mig för. Men jag tycker samtidigt att det borde märkas i ridningen då. Märks ju inget direkt förövrigt. Utvecklas väldigt mkt framåt förtillfället.

Men frågan är om skruvandet kommer på ett mkt tidigare stadium än en hälta kanske. Och det brukar ju alltid vara bättre prognos om man är snabb på det, därför känns det också lite riskigt att vänta och se.

Jag skulle ha väntat ett tag till med att åka in. För skruvar hästen men ingen reaktion finns enligt dv så borde rimligtvis ingen reaktion synas på klinik än. Såvida din dv inte är helt inkompetent, vilket jag verkligen inte hoppas.

Om du väntar i några veckor till så märker du ju även om hästen förändras i sitt rörelsemönster eller om skruvandet fortsätter. Du verkar ju vara noggrann.

Knän kan ju vara knepiga att böja dock.

Till TS - Hur mycket gnager det i bakhuvudet? Alltså hur orolig/nojig/vad man vill kalla det är du? Är det mycket oro och funderingar tycker jag du ska kolla på klinik för att slippa oroa dig så mycket och få mer svar. Annars om du känner att du kan och vill det så avvakta du.

Dvs jag tycker att det i det här fallet är avgörande vad du känner och vill?

/Alexandra, som i veckan var in på ett klinikbesök av ungefär den anledningen. Jag trodde/hoppades på att det var 'inget att oroa sig för' och allt tydde på det. Men 'skadad' av tidigare erfarenheter gick jag ändå och hade den där gnagande 'tänk om..' känslan i magen. Så jag åkte in, fick det kollat (och tack och lov bekräftat att det inte var ngn fara, men även om det hade varit illa så hade det varut bättre att veta) och poff så försvann den gnagande känslan..

Från början hade jag verkligen bestämt mig för att ha is i magen, och hade det med i tre veckor, men sen gick det inte att isa mer (har ju tyvärr haft väldigt mkt tråkigheter med hästarna, och förlorat en i skada som var 'ingen fara' från början, så jag är ju skadad därifrån)

Ja, jo i och för sig, det har du ju rätt i.
Men min erfarenhet är att ett knä som inte mår bra känns väldigt tydligt om man är en observant och känslig ryttare.

Till TS; är han gallig i knät?

Min häst var liiite gallig och skruvade en aaaaningens. I ridningen kände jag klart och tydligt att det var något (hästen var bara tre så det var ju inte frågan om någon avancerad ridning). Alla runt omkring tyckte det var onödigt att åka in med en ohalt häst men när jag väl åkte så hade hon ju en inflammation i knät. Fast sen visade det sig att hon har en skelettdefekt i samma knä men det är en annan historia.

Så... jag ändrar mig. Åk in! :D
Bättre kolla en gång för mycket än en gång för lite.

Har en ponny som skruvar i bägge bak och den har dessutom svårt att lyfta bakbenen riktigt när den ska skos. Lyfter men höger bak så skruvas vänster bak och så "välter" hästen. Brukar få stå och stötta för att det inte ska bli obehagligt för ponnyn.
Är det frågan om knäproblem där också?

Vår häst var inte tydligt halt, dock betedde den sig annorlunda än vad den brukade göra - dock inga jättekonstiga saker.

Ja, jo i och för sig, det har du ju rätt i.
Men min erfarenhet är att ett knä som inte mår bra känns väldigt tydligt om man är en observant och känslig ryttare.
.

Jo, jag menade mer att det kan vara knepigt att lite på ett UA böjprov just för knähältor. Bedövning däremot brukar vara utslagsgivande.

Nu har de få ggr jag haft bakknäproblem på mina inte varit när de varit under ridning, utan en gång på en unghäst (ej inriden) och så på en konvalescent. Men då det jag som glad amatör har sett är det där lilla 'niget' i steget de gärna får på volt i trav när det onda knäet är som innerknä.

Men TS häst känns ju bra, och som jag fattar det ser hon inget mer än skruvandet heller, därför jag tycker orosgraden kan få bestämma just nu =)

Jag skulle be en bra ET kolla upp musklerna runt kors och knä, lite massage, och akupunktur nu - kan kanske stämma i bäcken.

Jag har dock mina skadeerfarenheter på mig själv... inte på häst

Men musklerna skall ju skydda lederna och är de kanske övertränade eller har sträckt sig, kan de ju inte göra sitt jobb.

Jag förstod vad du menade och håller med men jag skriver ju så klumpigt ibland (för det mesta? :p).

Hästkraken min var ju inte heller halt (inte så att jag eller någon annan såg det iaf)utan kändes bara... inte rätt. Men med utredning/bedövning så påvisades ju inflammationen.
Sen skulle jag aldrig kunna se något 'nig' om vi snackar bakknä. Däremot brukar det ju bli ett lite kortare steg eller att hästen inte lyfter bb lika högt. Men jag är alldeles för kass på att se hältor bak, de känner jag. Fram ser jag däremot lättare på volt än känner uppsuttet.

Senast ändrad:

Svarar alla:

Tack för svar! :bow:

Nej han varken niger eller har gallor, men jag har ändå idag bestämt mig för att åka till klinik ändå. Annars kommer jag bara fortsätta att gå och nojja mig.
Idag kändes han nästan starkast (på ett positivt sätt) i höger varv men skruvade ändå likt f-bannat igen när jag skrittade av. Så det är lika bra att kolla upp det.

Fredrik: Jag skulle gärna vilja ha tag på en bra ET men har inte lyckats hitta ngn här i närheten.

Centaur: Är lite inne på din linje också för jag tyckte idag när jag kontrollerade att han såg en aningens sned ut bakifrån. Men det var så pass lite att jag inte kunde avgöra om det var inbillning eller inte. Så det är lika bra att åka in och kolla upp det.

min häst skruvar ena bak om hon har vanliga skor pga en gammal gammal höft skada. nu har hon egg skor på sig och vrider inte alls =9 men så fort jag sätter på vanliga börjar hon vrida och blir halt. så det är egg skor som gäller för henne

*KL*

Kan meddela att min nye herre får en liten/minimal skruvning på hb när han är ordentligt trött. Hade säkert inte ens tänkt på det om det inte varit för den här tråden. Bra med buke =)

Får se vad equiatrikern hittar den fjärde, jag misstänker det finns lite att jobba med.

Det är ju det som jag oroar mig för. Men jag tycker samtidigt att det borde märkas i ridningen då. Märks ju inget direkt förövrigt. Utvecklas väldigt mkt framåt förtillfället.

Men frågan är om skruvandet kommer på ett mkt tidigare stadium än en hälta kanske. Och det brukar ju alltid vara bättre prognos om man är snabb på det, därför känns det också lite riskigt att vänta och se.

Som du skriver så är en avvikande belastning det förta tecknet på en avvikande rörelse störning. Väldigt ofta har man ett bakbens trauma som för många ryttare är oerhört svårt att märka i ridningen ända tills det secundära utslaget kommer diagonalt på fram.

Som hovis brukar just avvikelser och trauma i bakdelen mkt snabbt avslöja sig genom en obalans i hoven, tydliga signaler från hästen vid skoning med avlastningar/överbelastningar på upplyft motsvarande bakben eller diagonalt framben.

Ingen häst, såvida den är fysiologiskt korrekt skodd ska uppvisa ett skruvande belastningsförfarande så vida inte ett trauma/eller ett mkt tidigt kommande trauma uppkomit så du gör helt rätt i att lita mer på hästens signaler än dom signalerna du själv "känner" vid ridning.

Åk in till klinik och undersök den, hoppas du har en klinik som även kan se hästens bakben. Här har du antingen ett problem i has,knä,länd,kors,bäcken eller ländrygg. Om traumat sitter i det bakbenet den skruvar på eller i det andra är mkt svårt att svara på utan att ha sett hästen IRL. Mitt tips är dock att det sitter högt upp i det motsvarande.

Tack för svar! :bow:

Ja det återstår att se vad som är problemet... Hoppas på det bästa.

Nu blir ju JAG nojjig av att läsa denna tråden. :o Var inne på klinik med min häst i höstas (augusti) eftersom han tog ett mycket kortare steg med v.b i trav i vänster varv. Helt ohalt även efter böjprov. Veterinären var dock misstänksam mot knäet och det bedövades, utan nån skillnad. (Röntgades inte.) Det enda som hittades var låsningar i vä. höft och hö. bog. Rättades och fick med "sjukgymnastikövningar" hem. På återbesöket 4 veckor senare så tog han fortfarande ett lite kortare steg med v.b, men utan att "hacka" eller tappa flytet i traven. (Kändes knappt när man red, men det syntes för åsådarna.) Veterinären trodde att hästen förmodligen haft med sig låsningarna sen travet och att ridträningen ev. gått för fort fram för att v.b, som verkar vara hans svaga, skulle kunna hänga med.

För någon vecka sen tömkörde jag hästen för första gången och märkte att han faktiskt skruvar lite på v.b. Men jag har ingen aning om han har gjort det tidigare eller om det börjat nu... Känner ingen skillnad i ridningen, han tar fortfarande ett lite kortare steg om han tappar bjudningen och blir för ihoptryckt. Får han stöd på yttertygeln och går fram som han ska så märks inget. (Kan tillägga att han har fått en vänstergalopp efter att låsningarna försvann. :D )

Tror ni det här skruvande har varit med tidigare fast jag inte har märkt det, att låsningarna inte var det primära problemet från början? Eller är det nåt nytt som bara "råkar" gälla samma ben...?

TS: Hoppas de hittar vad problemet är på din häst, och att det är nåt bagatellartat som är lätt åtgärdat. Håller tummarna för er!

Har en ponny som skruvar i bägge bak och den har dessutom svårt att lyfta bakbenen riktigt när den ska skos. Lyfter men höger bak så skruvas vänster bak och så "välter" hästen. Brukar få stå och stötta för att det inte ska bli obehagligt för ponnyn.
Är det frågan om knäproblem där också?

Jag har en häst som gjort precis samma sak. Hon har patellaupphakning vä bak, samt har haft muskelproblem. Jag skodde ett tag med kilsulor pga patellan (hade varit barfota flera år innan). Detta resulterade i att hon åter ramlade åt sidan eftersom benet skruvades. När sedan skona plockades bort och hon verkades enl. SHP/ el SANHCP så kunde hon stå helt själv igen. Vid en avskoning -07 samt en verkning efter höga hovar-05 såg jag samma sak. Redan andra verkningen, båda gångerna) kunde hästen stå själv igen! När hon skoddes av 07- var hon skapligt skodd med korta tår, ngt lite understuckna trakter (enligt strassers syn). Så kontentan blev att mitt sto mår bäst utan skor där hoven verkas i en fysiologisk balans som stödjer henne maximalt, och hon behöver mer än en sko att gå på...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 527
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 481
Senast: mackan
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 466
Senast: Fenestra
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 537
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2