Skrota en bil?

bettysmatte

Trådstartare
Hur gör man bäst? Kan man hitta någon som betalar några kronor för att ta bilen och frakta bort den, alternativt kan man i alla fall gå jämnt upp om någon hämtar? Eller får man alltid förvänta sig att betala i stället? Har kontaktat en skrot idag som inte var intresserad av delarna till just min bil, men kunde komma och hämta den till en kostnad av 500 kr. Är det det bästa man kan förvänta sig, eller ska jag kolla med någon annan också? Bilen måste vara borta om 3 veckor när huset byter ägare!

Hur gör man bäst? Kan man hitta någon som betalar några kronor för att ta bilen och frakta bort den, alternativt kan man i alla fall gå jämnt upp om någon hämtar? Eller får man alltid förvänta sig att betala i stället? Har kontaktat en skrot idag som inte var intresserad av delarna till just min bil, men kunde komma och hämta den till en kostnad av 500 kr. Är det det bästa man kan förvänta sig, eller ska jag kolla med någon annan också? Bilen måste vara borta om 3 veckor när huset byter ägare!

blocket.se. Prova att lägga ut den för lämplig summa.

Ugh.... Jag skulle gärna slippa annonsera. Hoppas på att hitta en annan lösning!

Nu vet jag inte vad är för bil, men sätter du ut den för typ 5k får du garanterat svar. I oktober 2015 la jag och pappa ut mitt gamla Volvo 940 -97 vrak på Blocket för 7 000 kr. Då pratar vi alltså en bil som vid tiden inte ens startade, var rent skrotfärdig och skulle behöva bli hämtat på ett bilsläp. Det tog 30 min, tills ett par entusiastiska killar i Norrköpings-trakten (!) hörde av sig. Dagen efter kom de upp med bilsläpet och 7 000 kr.
Faktanotis: Det är 16 mil - enkel väg till Norrköping från mig.

Nu vet jag inte vad är för bil, men sätter du ut den för typ 5k får du garanterat svar. I oktober 2015 la jag och pappa ut mitt gamla Volvo 940 -97 vrak på Blocket för 7 000 kr. Då pratar vi alltså en bil som vid tiden inte ens startade, var rent skrotfärdig och skulle behöva bli hämtat på ett bilsläp. Det tog 30 min, tills ett par entusiastiska killar i Norrköpings-trakten (!) hörde av sig. Dagen efter kom de upp med bilsläpet och 7 000 kr.
Jag har upptäckt att just gamla Volvo är lätta sälja, vi gjorde samma sak med ett riktigt lik till bil. Såld via en fb-grupp på 30 minuter. Den var betald och hämtad på två timmar. MEN andra bilar behöver inte vara lika lätta att sälja. Fabrikat och modell kan spela stor roll. Misstänker att ts bil kanske inte är lika lätt eftersom skroten inte ville ha den.

Det är en Ford Focus från 2001. Den startar inte, och har inte använts på ett bra tag. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta i pengar och/eller tid att få igång den igen...

Jag har upptäckt att just gamla Volvo är lätta sälja, vi gjorde samma sak med ett riktigt lik till bil. Såld via en fb-grupp på 30 minuter. Den var betald och hämtad på två timmar. MEN andra bilar behöver inte vara lika lätta att sälja. Fabrikat och modell kan spela stor roll. Misstänker att ts bil kanske inte är lika lätt eftersom skroten inte ville ha den.
Den här skroten ville inte ha den för de köper bara amerikanska bilar. Vilket är lite ironiskt för vår Ford Focus är en USA-import... Men den är tillverkad i Kanada, har jag för mig, så det kanske är det som gör att den inte räknas som en amerikansk bil hos dem.

Det är en Ford Focus från 2001. Den startar inte, och har inte använts på ett bra tag. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta i pengar och/eller tid att få igång den igen...

Jag hade ändå provat med typ 2,5k eller något sådant. När jag tittade lite snabbt på Blocket verkade "normala ex" av den årsmodellen och modellen ligga på ca. 15k. Så prova att sätta ut den under kanske 1 vecka och skriv typ "2,5k eller bud" som pris. Är säkert någon som skulle nappa, iaf om den inte utöver startproblemen är extremt högmilad och totalt sönderrostad.

När vår skruttiga Skoda skulle skrotas (haha, säg det snabbt tre gånger :D) valde vi att skänka den till gymnasieskolans fordonsprogram. De blev jätteglada! Så det kan kanske vara ett alternativ om du ändå inte får så mycket pengar för den.

Motorn i min bil skar i höstas och den skrotades. Mekanikern som kollade vad felet var bogserade den till skroten och jag fick 800:- för den. Det var Skrotfrag i Borås om det spelar någon roll. Bilen skar på väg till dåvarande jobbet.

Här hämtar de gratis, i vissa fall kan även få betalt. Antar att det att de vill ha betalt kan bero på att priset för järnverk är väldigt lågt just nu...
Kolla med fler skrotar. En del är bättre än andra på att sälja delarna och därmed mer benägna att betala eller åtminstone inte ta betalt

Min sons bil blev sönderslagen i höstas när han var på semester i Trollhättan. :mad: Han googlade på sådana som köper upp billiga bilar. Och fick napp direkt. De hämtade bilen och betalade 2000:- för den.

Liknande trådar

Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 145
Senast: Wille
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama