Skröna eller fakta? om betfor...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har stött på ett påstående om att ponnyer inte ska äta betfor för att de inte kan omvandla sockerbetorna till energi utan att det bara blir fett på dem av det. Det är foderrådgivare på ett av de svenska foderföretagen som sagt så till en hästägare och menar att de gjort studier som stödjer detta.

Jag skulle vilja veta om detta har någon förankring i verkligheten eller om det är ytterligare en skröna som sprider sig?

För jag kan inte förstå varför ponnyer skulle smälta betfor sämre än andra hästar?
Och vad skillnaden är - överskott av energi blir till fett, om jag fattat saken rätt. Jag får liksom inte ihop det...

Sv: Skröna eller fakta? om betfor...

Det där har jag aldrig hört något om, låter minsann lite knepigt.

Nä de kan inte omvandla sockerbetor till energi, det kan nog inget djur. Men de kan ta upp den energin som betfor ger per kg foder, precis som alla andra foder. Själva betan i sig är oerhört fiberrik och väldigt bra att balansera en störd mage på såväl lös som hård.

Tror inte att ponnyer har svårare att bryta ner sockret i betfor än något annat betfor.

Sockret sönderdelas i magen och tas upp av blodet. Vad som händer med det sedan beror på villket behov hästen har. Om hästen behöver energi tas detta direkt från sockret annars lagras sockret antingen i levern (glyckogen, eller "reserv energi") eller omvandlas till fett och lagras i fettvävnaden (som en långtids reserv).

Om hästen får i sig för lite energi börjar den bryta ner fettet i stället. Får den förmycket lagrar den det (som sagt).

Eftersom ponnys ofta har en lägre förbränning (mindre energi behov) än "vanliga" hästar är det nog tyvärr rätt vanligt att de får förmycket energi=blir feta. Att ge betfor skulle alltså inte tillföra dem energi som de skulle göra av med utan de skulle istället lagra energin. Så påståendet är FEL ponnys kan omvandla betfor till eneregi. Men risken är att de inte kan tillgodogöra sig den energin (om de redan får för mycket energi i foderstaten) och istället omvandlar den till fett.

Men betfor eller ej avgörs inte av om det är en ponny eller inte utan av om det brhövs i foderstaten eller ej!

Menar förståss inte att de kan omvandla betfor till energi (typ fusions/fisions tecknik :) ) utan att de kan tillgodogöra sig energin i betforen!!!

Exakt så jag tänkte, men jag blev idiotförklarade för "det finns studier" som visar att så inte är fallet... :smirk:

När det finns studier så brukar jag nyfiket undra var jag kan hitta dem, för det är ju jätteintressant om det verkligen finns en studie på något som man sällan eller aldrig hört talats om.

Vissa gånger får man aldrig något svar, bara ett muttrande och en ryggtavla... ;)

låter ju väldigt konstigt :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

När det finns studier så brukar jag nyfiket undra var jag kan hitta dem, för det är ju jätteintressant om det verkligen finns en studie på något som man sällan eller aldrig hört talats om.

Vissa gånger får man aldrig något svar, bara ett muttrande och en ryggtavla... ;)

Jag tror att jag ska mejla foderföretaget ifråga och fråga dem... :angel:

Jag har stött på ett påstående om att ponnyer inte ska äta betfor för att de inte kan omvandla sockerbetorna till energi utan att det bara blir fett på dem av det. Det är foderrådgivare på ett av de svenska foderföretagen som sagt så till en hästägare och menar att de gjort studier som stödjer detta.

...

Företaget har alltså upptäckt en helt ny väg i däggdjurs näringsfysiologi, direkt från munnen till underhudsfettet. Nobelpriskandidatur kanske?

Allvarligt talat, om det skulle vara ngn skillnad på ponnyer och stora ädlare hästars förmåga att hantera betor så borde det vara tvärtom. Vissa naturraser (dvs ofta i ponnystorlek) har en längre grovtarm än ädlare hästar. Alltså borde betfibrerna bearbetas längre och smältas bättre hos sådana. Om det var ngn skillnad alltså, men det vet jag in te. HH

Företaget har alltså upptäckt en helt ny väg i däggdjurs näringsfysiologi, direkt från munnen till underhudsfettet. Nobelpriskandidatur kanske?
:rofl: :rofl:
(det var just det jag inte riktigt fick ihop... Hoppas du inte har något emot att jag lånar det citatet. :D)
Allvarligt talat, om det skulle vara ngn skillnad på ponnyer och stora ädlare hästars förmåga att hantera betor så borde det vara tvärtom. Vissa naturraser (dvs ofta i ponnystorlek) har en längre grovtarm än ädlare hästar. Alltså borde betfibrerna bearbetas längre och smältas bättre hos sådana. Om det var ngn skillnad alltså, men det vet jag inte. HH
Tack för ditt och alla andra svar!!

Nu har jag hittat ytterligare ett påstående om betfor, vore tacksam om någon kunde utreda sanningshalten i detta?

betfor i för stora mängder "drar med" sig maten genom tarmarna. Tarmarna hinner då inte ta upp näringen.

Detta har uttalats på en foderföreläsning i norra sverige nånstans och människan som nämnt detta nu har gett rådet att ta bort betforn till en häst som är underviktig, av detta skäl.

Låter fel i mina öron, men jag vill veta sanningen!

Senast ändrad:

Jag kan förstå hur uttalandet har uppstått men slutsatsen blir litet förvriden. En häst som har litet svårt att hulla sig kan behöva mkt koncentrat. Koncentrerade fodermedel liksom aminosyror (varifrån de än kommer) ska hinna tas upp medan de är i tunntarmen. Väl nere i grovtarmen gör de inte nytta på samma vis.

Om man ger fiberrika fodermedel samtidigt eller strax innan koncentratet arbetar tarmarna fortare och en mindre mängd aminosyror eller stärkelse eller vad det kan vara hinner tas upp i tunntarmen. Men detta gäller ju inte specifikt betfor utan allt fiberrikt foder alltså hö, silage osv. Betfor är bra såtillvida att de bakterier som tar till vara näringen i fodret nere i grovtarmen trivs och hjälper till med energiomvandlingen.

Det är därför man ska ge koncentrerat foder på fastande mage och inte tvärtom . HH

DET var intressant kunskap, det hade jag faktiskt aldrig hört förut! Alltså, att man ska ge koncentrat på fastande mage...
Man har ju alltid fått inbankat i huvudet att man ska ge hö först och sen kraftfodret, men det är inte riktigt så enkelt med andra ord...

TACK för ditt svar!

Tyvärr är ju inte alltid det bästa foderutnyttjandet det som är bäst för hästens magtarmsystem. Koncentrat kan ställa till det just för att de är så koncentrerade så att fodra dem på fatsande mage är i allmänhet inget man rekommenderar, det är ju också sällan man som hästägare behöver det där jätteoptimala foderutnyttjandet.

Tyvärr är ju inte alltid det bästa foderutnyttjandet det som är bäst för hästens magtarmsystem. Koncentrat kan ställa till det just för att de är så koncentrerade så att fodra dem på fatsande mage är i allmänhet inget man rekommenderar, det är ju också sällan man som hästägare behöver det där jätteoptimala foderutnyttjandet.

Jag har aldrig sett några data på att det skulle vara negativt att fodra proteinkoncentrat eller stärkelse t ex på fastande mage, har du? Vad skulle det vara för bieffekt?

Däremot har jag sett data på att ett mindre andel av aminosyrorna eller stärkelsen rinner ner i grovtarmen när man ger koncentrat först och grovfodret ett tag efter. Miljön i grovtarmen hölls då mer konstant. HH

Nu blev jag osäker...men jag är ganska säker på att jag sett data på det. Men det skulle kunna ha med läckage och pH-sänkning att göra, eller med syrabildning i magsäcken. (Förutom det uppenbara att hästar i regel inte bör hållas på "fastande" mage alls...). Ska leta när jag kommer hem...

Fast det där med fastande mage är väl relativt, de har ju ofta uppehåll i ätandet som kan vara olika långa även när de har fri tillgång till mat... Varma sommardagar står de ju ofta i skuggan i flera timmar, för att slippa den gassande solen.

Naturligtvis är det ett väldigt relativt begrepp. Fast i princip är en häst på bete aldrig på helt fastande mage, dvs om man menar i bemärkelsen att magsäcken är tom.

Menar man däremot att de har ett uppehåll i ätandet, för att sedan börja igen med det ena eller andra foderslaget blir det naturligtvis ett helt annat resultat. Om man forskar på saken, alltså gör försök, har man förmodligen en riktigt fastande häst, en häst som inte ätit på fler timmar än en normal häst med tillgång på foder väljer att göra.

Allvarligt talat, om det skulle vara ngn skillnad på ponnyer och stora ädlare hästars förmåga att hantera betor så borde det vara tvärtom. Vissa naturraser (dvs ofta i ponnystorlek) har en längre grovtarm än ädlare hästar. Alltså borde betfibrerna bearbetas längre och smältas bättre hos sådana. Om det var ngn skillnad alltså, men det vet jag in te. HH

Det där kan inte vara sant !! jag kan inget om hästar, däremot människor. Hos människa tas all näring upp i tunntarmen, i grovtarmen tas vatten upp. Gissar att detsamma gäller hos hästar !!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka