Skrivas ut från psyk

Problematisk

Trådstartare
Förlåt för mina en miljon trådstarter :o

Men jag har en fundering och vill veta lite mer innan jag ger mig in i en diskussion med personalen.
Jag är inlagd inom psykiatrin för lite gott och blandat. Frivillig inläggning så har inte LPT, däremot får jag inte lämna avdelningen.

Första frågan: Får de göra så? Dvs bestämma att jag inte får gå härifrån?

Andra frågan: Kan jag själv bestämma att jag ska skrivas ut? Jag skulle må bättre och klara av maten (ett av mina problem) bättre hemma. Eftersom jag inte har LPT, får de då tvinga mig att vara kvar? Jag är väl inte livegen?

Sista frågan: Kan jag kräva att få träffa en läkare för att diskutera utskrivning?

Hoppas nån har lite koll och kan hjälpa mig med mina frågor :)

Men jag har en fundering och vill veta lite mer innan jag ger mig in i en diskussion med personalen.
Jag är inlagd inom psykiatrin för lite gott och blandat. Frivillig inläggning så har inte LPT, däremot får jag inte lämna avdelningen.

Andra frågan: Kan jag själv bestämma att jag ska skrivas ut? Jag skulle må bättre och klara av maten (ett av mina problem) bättre hemma. Eftersom jag inte har LPT, får de då tvinga mig att vara kvar? Jag är väl inte livegen?

Sista frågan: Kan jag kräva att få träffa en läkare för att diskutera utskrivning?

Av vad du skrev i en annan tråd, uppfattade jag det som att du bedöms som suicidal? Om det stämmer, kan de ju tvångsvårda dig om du inte stannar frivilligt.

Av vad du skrev i en annan tråd, uppfattade jag det som att du bedöms som suicidal? Om det stämmer, kan de ju tvångsvårda dig om du inte stannar frivilligt.

Jag var det när jag blev inlagd men är inte det längre :) Nu vill jag bara hem till mitt egna rum, egen säng, egen mat (!!), familjen och våra djur.

Begär att få prata med läkare. Har svårt att tro att de skulle hålla dig kvar "bara för att" om det faktiskt inte längre är nödvändigt.
Så kan ni göra upp en planering och fundera på vad som skulle bli bäst för dig.
Mat är ju verkligen superviktigt för att man ska orka må bra ❤

Nej, personalen får inte hindra eller förbjuda någon som vårdas frivilligt att lämna avdelningen eller vårdinrättningen.

Ja, du kan avbryta vården när du själv vill eftersom den är frivillig. Det kan dock, som Petruska säger, utgöra grund för LPT att du motsätter dig vård, ifall det är just den biten som gjort att du inte redan står under tvångsvård.

Du kan begära att få träffa en läkare (det är sällan man har rätt att kräva saker) och om du nekas är du i din fulla rätt att gå. Anses det då föreligga grund för LPT kommer du förstås i så fall få träffa en läkare.

Tack för era svar! Jag ska få prata med en läkare idag så då ska jag säga att jag vill (och är redo att) bli utskriven nu.
Den mer akuta fasen är över och det de kan göra nu gör jag bättre hemma, så jag vet inte vad de skulle vinna på att ha mig kvar.

Det kan anses som nödvändigt för den vård som ges att du inte lämnar avdelningen.
(som t.ex. vissa operationer bara ges om du varit rökfri en tid, dvs. man kan behöva följa vissa villkor för att det ska anses meningsfullt/genomförbart att ge dig vården)
Då är du inte tvungen att vara kvar, men det räknas som att du avbryter eller tackar nej till behandlingen ifall du gör det.

Tack för era svar! Jag ska få prata med en läkare idag så då ska jag säga att jag vill (och är redo att) bli utskriven nu.
Den mer akuta fasen är över och det de kan göra nu gör jag bättre hemma, så jag vet inte vad de skulle vinna på att ha mig kvar.
Nu är det ju inte för deras skull du är där, utan för din egen.

Det gläder mig att du mår bättre!

Har du pratat med läkare än?
Skönt att du mår bättre! Men tänk på vad @Petruska skriver, du är där för din egen skull och inte för någon annans.

Rent lagligt kan dom inte hålla dig kvar och inlåst mot din vilja om du vårdas enligt HSL (frivillig vård). Däremot kan dom rekommendera dig att vara kvar och följa vårdplanen som finns. Det brukar också vara det bästa om man gör det.
Du HAR rätt att lämna avdelningen utan att träffa läkare innan, men det brukar sällan vara en bra lösning. Det bästa är om man kommer överens om hur vården ska utformas.

För att konvertera en patient från HSL till LPT krävs ganska mycket.
Det är inte så vanligt att det går att göra det på en inneliggande patient.
Man ska utgöra en fara för sig själv och andra och det ska tydligt kunna bevisas att det är så.
Det är ganska sällan det sker, att man konverterar en inneliggande patient. Det ska till synnerliga skäl.
I de fall man behöver göra det brukar man låta patienten skriva ut sig. Efter det utfärdar man en polishandräckning från hemmet och tar in patienten på ett kvarhållningsbeslut. Efter det kan man, om skäl föreligger, vårda patienten på LPT. Beslutet måste tas inom 24 timmar och det måste vara en annan läkare än den som beslutat om kvarhållningsbeslutet som utfärdar LPT.

Med andra ord, ingen lättvindig historia. Det måste skötas korrekt och lagligt och vara utom tvivel.
Rent praktiskt kan det handla om att man har uttalade självmordsplaner, eller att man är psykotisk, aggressiv, mycket manisk eller annat allvarligt tillstånd som kräver omhändertagande.

Och svaret på din sista fråga är ja, du har rätt att träffa en läkare. Det som kan ställa till det är att det kan vara en viss väntetid.

Övrig info, jag jobbar som sjuksköterska på en sluten psykiatrisk vårdavdelning.

Edit: såg att du hunnit bli utskriven medans jag författade mitt omständliga svar till dig. :o ;)

Rent lagligt kan dom inte hålla dig kvar och inlåst mot din vilja om du vårdas enligt HSL (frivillig vård). Däremot kan dom rekommendera dig att vara kvar och följa vårdplanen som finns. Det brukar också vara det bästa om man gör det.
Du HAR rätt att lämna avdelningen utan att träffa läkare innan, men det brukar sällan vara en bra lösning. Det bästa är om man kommer överens om hur vården ska utformas.

För att konvertera en patient från HSL till LPT krävs ganska mycket.
Det är inte så vanligt att det går att göra det på en inneliggande patient.
Man ska utgöra en fara för sig själv och andra och det ska tydligt kunna bevisas att det är så.
Det är ganska sällan det sker, att man konverterar en inneliggande patient. Det ska till synnerliga skäl.
I de fall man behöver göra det brukar man låta patienten skriva ut sig. Efter det utfärdar man en polishandräckning från hemmet och tar in patienten på ett kvarhållningsbeslut. Efter det kan man, om skäl föreligger, vårda patienten på LPT. Beslutet måste tas inom 24 timmar och det måste vara en annan läkare än den som beslutat om kvarhållningsbeslutet som utfärdar LPT.

Med andra ord, ingen lättvindig historia. Det måste skötas korrekt och lagligt och vara utom tvivel.
Rent praktiskt kan det handla om att man har uttalade självmordsplaner, eller att man är psykotisk, aggressiv, mycket manisk eller annat allvarligt tillstånd som kräver omhändertagande.

Och svaret på din sista fråga är ja, du har rätt att träffa en läkare. Det som kan ställa till det är att det kan vara en viss väntetid.

Övrig info, jag jobbar som sjuksköterska på en sluten psykiatrisk vårdavdelning.

Edit: såg att du hunnit bli utskriven medans jag författade mitt omständliga svar till dig. :o ;)

Det är jättebra att veta ändå! Ska jag vara lite realistisk är det här nog inte sista gången.

Det är jättebra att veta ändå! Ska jag vara lite realistisk är det här nog inte sista gången.
Vad bra att det var till hjälp alla fall. :)
Det låter också bra att du är realistisk. Visst kan det bli fler gånger, men tänk att det ändå kan vara något bra för dig om du mår så dåligt som du gjorde i början. :heart
Jag har själv varit inlagd på psyk och det var inte så kul, jag vet. Men det är bra att hjälpen finns när man behöver den.
Ta hand om dig nu och ta dina mediciner (om du fick några sådana) och försök göra saker du vet att du mår bra av. :heart

Vad bra att det var till hjälp alla fall. :)
Det låter också bra att du är realistisk. Visst kan det bli fler gånger, men tänk att det ändå kan vara något bra för dig om du mår så dåligt som du gjorde i början. :heart
Jag har själv varit inlagd på psyk och det var inte så kul, jag vet. Men det är bra att hjälpen finns när man behöver den.
Ta hand om dig nu och ta dina mediciner (om du fick några sådana) och försök göra saker du vet att du mår bra av. :heart

Ja, jag vet vad som gör att jag blir inlagd och blir det så igen (det kommer det nog bli) så vet jag att inläggning är det bästa för mig (och mina anhöriga) även om det inte alltid känns så.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva om två saker idag. Det första är om hur det går nu och lite om hur det kommer bli och ja allt sånt. Och sen det andra...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 559
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Behöver skriva av mig lite.. Är inlagd på psyk sedan sju veckor tillbaka. Är inte första gången utan sjunde gången sedan november. Är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
22 751
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama