Skriva kontrakt på foderhäst.... Hjälp!

lillaana

Trådstartare
Vi ska skriva kontrakt på den foderhäst som ska flytta till oss :love: och använder det färdiga kontraktet som finns som grund.
Men det finns ju plats för egna punkter att fylla i om man vill ha något extra man tycker är viktigt.
Vad skulle ni tycka var väldigt viktigt om ni skulle lägga till något?
Och vad tycker ni om att den som äger hästen betalar försäkringen och jag betalar självrisken om det händer något akut?
Vad jag förstår brukar det vara så?
Men sånt som jag vet att hästen haft tidigare då? I detta fallet vet jag att hästen haft fång en gång - om den får det igen trots att jag är jätteförsiktig, ska jag betala det då?
Bör man vet.besiktiga hästen innan den flyttar till oss?
Många frågor som synes men man vill ju inte ha en massa tjafs senare....:(
Ni som ha foderhästar - vad står i era kontrakt???

Sv: Skriva kontrakt på foderhäst.... Hjälp!

Det finns nog inget som är "brukar" i det här fallet, med köp, foderavtal etc.

I de fall jag varit fodervärd eller lånat ut häst på foder har ägaren stått kvar på försäkringen, men fodervärden har betalt försäkringen till ägaren. Fodervärden har stått för alla veterinärvård för hästen, och alltså både självrisk och eventuell inte ersättningsbar kostnad.

Alla kostnader runt hästen har fodervärden stått för. Kort sagt.

Man bör ABSOLUT besiktiga hästen innan den kommer till er. Som fodervärd ansvrar ni för att hästen returneras i samma skick som ni tog mot den, utan en veterinärbesiktning kan det gå helt åt pipsvängen.

Sv: Skriva kontrakt på foderhäst.... Hjälp!

Jag skrev att nya vet. kostnader betalar fodervärden, gamla skador betalar ägaren vet. kostnaden

Men det här med fång är lurigt:crazy:

Alla hästar kan ju få fång, men du vet att den har haft det, alltså kan du skydda extra mycket och vara extra försiktig.

Men om det hade blivit ett nytt "fånganfall" så är det ju en ny skada/sjukdom så du kommer nog inte undan där:crazy:

Glömde...skriv in all utrustning!!!!ta kort på den skriv upp ev. skador!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 583
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar