Skriva hyresavtal (stallplats)- hur?

mian

Trådstartare
Jag har ett litet stall som jag hyr ut några stallplaster i, jag har ju hyresavtal i vanlig fall med. Men nu är det så att en tjej ska hyra boxen från september och den är ledig redan nu. Hur ska man skriva i avtalet, vill ju va säker på att hon tar den så att man inte står där sen den 1 sept. och hon har ångrat sig.

Om vi skriver kontrat nu som börjar gälla från 1 sept. (hon börjar betala för boxen då), har i vanliga fall 2 månaders uppsägning. Hur fungerar det om hon ångrar sig innan den 1 sept.? Jag blir snurrig!
Hur ska jag skriva i kontraktet för att det ska börja gälla från skrivet datum men betalning börjar den 1 sept? :confused:

Sv: Skriva hyresavtal (stallplats)- hur?

Svårt det där...
Egentligen borde hon väl betala kallhyra på boxen fram till september (om hon nu bokat den har du ju ingen möjlighet att hyra ut den till ngn. annan.)

Eller så kan ni ju skriva i kontraktet, att OM hon INTE hyr boxen från september så måste hon betala kallhyrorna (Jun-Aug) som du förlorat pga. bokad box...

Ett vanligt hyreskontrakt som gäller från 1 september, men med en eller två månadshyror i deposition som erläggs när kontraktet skrivs och du behåller om även om hon säger upp kontraktet före 1/9. Och/eller ta ut kallhyra fram tills datumet hon flyttar dit hästen.

Det finns egentligen inget annat sätt att säkerställa att du får betalt för stallplatsen. För har du 2 månaders uppsägning så kan hon ju säga upp den nu i juni och inte behöva betala alls för boxen.

Vill hon ha boxen i september så får hon betala kallhyra för den fram tills dess.
Du ska ju inte stå och hålla en plats tom för att vara snäll.

Vill hon ha boxen i september så får hon betala kallhyra för den fram tills dess.
Du ska ju inte stå och hålla en plats tom för att vara snäll.

Så får vi göra, känns som en bra och enkel lösning.

Kan man verkligen säga upp ett avtal som inte har börjat gälla?:confused: Jag tänker mig att hon tidigast kan sluta betala/ha boxen helt uppsagd 1 november.

TS:

Jag skrev avtal den 8/5 men flyttade inte in förrän 22/8 och betalade då kallhyra fram till inflyttningen. Kallhyran motsvarade det en tom box kostade stallägaren. Så hade jag sagt upp avtalet till den 8/6 (30 dagars uppsägningstid) så skulle det inte ha varit en förlustaffär för stallägaren, hon har ju fått betalt för den tiden jag "bokat" men inte nyttjat boxen.

I mitt avtal stod det dock inget inflyttningsdatum eller något, boxen var min att bruka från och med då avtalet skrevs och därmed även möjligt att säga upp.

Jo, jag förstår precis vad alla skriver här...och jag har full koll på hur det ska fungera.
Boxen är ledig från juli...hon har uppsägning till sept på nuvarande box och vill inte betala dubbel hyra.
Det spelar ingen roll om hon tar boxen från september och att jag är "snäll" och håller boxen tills dess. Jag har tänkt att renovera den lite så den torde inte vara inflyttningsklar förrän augusti. Så jag får väl missa en månadshyra då.

Men frågan är hur man ska skriva för att inte bli blåst...när man är "snäll" och håller boxen. Klurigt det här! :grin:

Man skriver in att i de fall avtalet bryts, dvs hyresgästen inte flyttar in så debiteras en kostnad motsvarande 2 månadshyror från inflyttningsdatumet. Så då har du ersättning för september och oktober månad om tjejen inte flyttar in som avtalat.

Du kan också be om en hyresdeposition motsvarande 2 kallhyror för två månader, som betalas tillbaka i samband med att hon flyttar in om du inte har detta i vanliga fall.

Hmm...så skulle man ju kunna formulera det!

Tackar!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 911
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 325
Senast: Piaff
·
Äldre Sitter som ordförande i en nystartad förening och börjar få psykiskt eksem över ett par grejer som ni kanske kan hjälpa mig reda ut :p...
Svar
10
· Visningar
1 203
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka