Skrittövningar

AlvaT

Trådstartare
Hej!
Min häst ska nu sättas igång efter en liten skada, och ska skrittas 20 minuter per dag. Han ska jobbas lite under de 20 minuterna, dock inte på små böjda spår. Han har aldrig varit särskilt lätt att jobba i skritten då han lätt segar ihop.
Vilka är era bästa skrittövningar? Gärna något som tränar rakriktning men alla roliga men stärkande och givande övningar önskas!

Hej!
Min häst ska nu sättas igång efter en liten skada, och ska skrittas 20 minuter per dag. Han ska jobbas lite under de 20 minuterna, dock inte på små böjda spår. Han har aldrig varit särskilt lätt att jobba i skritten då han lätt segar ihop.
Vilka är era bästa skrittövningar? Gärna något som tränar rakriktning men alla roliga men stärkande och givande övningar önskas!
Jag tränar en hel del skritt under perioder då ridbanan är isig (ser dock till att den alltid är jämn). Det finns massor att göra som du har nytta av sen! Om hästen lätt segar ihop kan det var det första att ta tag i. Var jättenoga med att inte driva när hästen går fram av sig själv - och att driva när den inte gör det. Driv till en gång i otakt med skritten hellre än att sitta och pumpa i takt. Träna halt - igång - halt - igång. Sen korta och länga stegen, korta och länga formen. Om du vill ha ännu tydligare övningar och roliga saker "att göra", kolla in Working Equitation TR X. Alla hinder där går att göra i skritt, och är väldigt nyttiga att göra i skritt. Ta ett hinder i taget, och undvik parallellslalom och kanske två och tre tunnor i början när du inte ska rida på små böjda spår. Så småningom kan du göra två tunnor och tre tunnor med riktigt stora volter, träna på att få volterna jämna, runda och exakt lika stora. All träning av precision i skritt har du igen när du får börja rida i högre gångarter igen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar