Skritthoppning?

Sv: Skritthoppning?

*kl*

låter som en rolig sak att testa :D vad bör man tänka på? Undvika? Vilka höjder brukar man börja på?

Skulle vara jätteskojj om någon hade en film på detta eller bilder :)

Det är jätte kul! Man börjar med ett litet hinder bara, ett räcke.
Och gör detta inte alls mkt, inte ens en gång i månaden för det är inte alls bra för hästarna även fast det är en super bra träning!
Tänk på att ha mkt tryck i hästen annars hoppar den ju inte, då kliver den ju bara.
Hoppa inte heller för mkt för det tar verkligen på musklerna!
Hoppas du fick lite svar!

Det är möjligt :D

Hörde bara honom berätta om det en gång.

Dock är skritthoppning inget som jag anser gemene man ska ge sig in på, det kan lätt bli just barrering av det hela :crazy:

Varenda tävling med amerikanarna på blir framhoppningen alltid så knölig, för amerikanarna MÅSTE skritta över sina små hinder sjutusen ggr innan de ska in på banan, bara för att hästarna ska slå i... Värst är det när Morris är med, han är nästan omöjlig. Även fast han är trevlig annars.

Jag fick skritthoppa en gång med min ponny för min b-tränare. Gjorde de bara på nått småhinder, men anledningen var att han bara rusade på hindret när vi skulle travhoppade det. Faktiskt så gick det bättre att travhoppa efter vi hade skritthoppat.

Gjort de en gång på min ponny då hon var het.

Okej nu kanske det här är mer en övning för en het häst?

Men om man vill göra det i syftet att stärka hästen och få den att hoppa bättre, jag vette tusan om min häst skulle göra dettta.

Jag kan verkligen inte se framför mig hur han knallar fram till ett hinder och sedan hoppar över. Möljligen skulle han kliva om det var tillräckligt lågt:rofl:

Nej men allvarligt hur får man hästen att fatta vinken, jag kan inte tänka mig att min häst skulle fatta...

Man kanske kan börja med att skritta fram mot hindret och trava/galoppera sista biten och sen försöka skritta hela vägen, ni som har provat hur reagarade era hästar?

tyker du ska lägga ner idén, vill du bygga upp hästen så finns det betydligt enklare o trevligare saker för hästen.

Det är jätte kul! Man börjar med ett litet hinder bara, ett räcke.
Och gör detta inte alls mkt, inte ens en gång i månaden för det är inte alls bra för hästarna även fast det är en super bra träning!
Tänk på att ha mkt tryck i hästen annars hoppar den ju inte, då kliver den ju bara.
Hoppa inte heller för mkt för det tar verkligen på musklerna!
Hoppas du fick lite svar!

:bow::bow: Tack tack för alla svar :D har en liten aning om att min polle bara kommer kliva över, så det kommer nog se skojj ut dom första gångerna:crazy:

Vi skritthoppar ibland. Hindret brukar då ligga runt metern.
Vi gör det för att stärka bakdelen och få hästen att hoppa upp sig. River dom så sänker vi direkt och höjer inte mer sen.
Som avslutning rider vi på 2 mellanstora oxrar med långt avstånd.
DÅ känner man om övningen gett resultat, man sprätter nästan ur sadeln för hästarna använder så mycket rygg.
Vi brukar köra den grejen på heta, nonchalanta eller hästar med dålig ryggaktivitet.

:bow::bow: Tack tack för alla svar :D har en liten aning om att min polle bara kommer kliva över, så det kommer nog se skojj ut dom första gångerna:crazy:

Ne han kliver inte över om du har rätt tryck i honom/henne! Om du har rätt tryck så hoppar han/hon, annars kliver.;)

Det där med barrering är luddigt tycker jag. Det finns ju solklara grejor som nubb i skydden, slag med påk på benen osv.

Men så finns ju gråzonerna också. Det klassas som barrering om en skicklig ryttare med flit lägger hästen fel så den ska riva. Av den anledningen att det är obehagligt för hästen. Men när en okunnig ryttare pga okunskap lägger hästen fel och den river, då är det ju faktiskt lika obehagligt för hästen, även om inte ryttaren gör det med flit.

Många hoppövningar är ju till för att stärka hästen. Tex studsar med kort avstånd. En del hästar river ju då pga att de är för långsamma, kan inte korta sig osv. Är det då barrering eller utbildning?

jag gjorde det på medryttarhästen när jag precis började rida honom.
Väldigt spänd i trav o galopp mot hinderna, men i skritt gick det super. gjorde det upp till 70cm lr nåt.
Numera gör jag det inte.

jag har skritt hoppat 1 m på min förra lilla c-ponny

Det var ingen idé det var mer en fråga - hur fattar hästen vinken att den ska hoppa? Jag kopplade till min häst när jag läste om skritthoppningen och kunde inte se det framför mig!

Senast ändrad av en moderator:

Ne han kliver inte över om du har rätt tryck i honom/henne! Om du har rätt tryck så hoppar han/hon, annars kliver.;)

hehe ja, få se hur det blir :) han brukar har dålig framåtbjudning i vanliga fall mot hindren, men efter gasar han på. Så det får bli mycket tryck precis vid hindret då :) Tack för tipset!

är det ingen som har någon film när ni skritt hoppar jag har bara skritthoppat 40 cm på min d-ponny och han bara tog ett helekopterskutt :crazy:

Jag har en skum känsla av att min häst kommer att vägra hoppa ifrån skritt. Bara jag som känner mig lite skeptisk? Övertyga mig!
för rumpa och rygg är vad vi behöver i dagsläget!:smirk:

jag hade en het ponny när han kom, så jag hoppade mycket i trav och provade i skritt när vi var på kurs hoppade väl runt 1 m i skritt, han har även hoppat 1,20 i skritt, fast det var inte riktigt meningen, han tittade och så skulle jag skritta fram och hälsa på monsterhindret och då hoppade han, fast tog väl 1 travsteg, haha ;d

jag fick göra det jätte mkt på min b-ponny för min tränare, jag tycker det var rätt kul, han byggde fina muskler och vart stark. Vi skritt hoppade upp till ca 80 cm, ponnyn är 126 cm.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 025
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Rolf-Göran Bengtsson. De rider i den individuella hoppningen som inleds med måndagens...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka