Sv: Skritthoppning?
Jag läste nyss en artikel om bl.a. skritthoppning
http://www.equipage.nu/arkiv/styrketraning_fredrik.pdf
Jag läste nyss en artikel om bl.a. skritthoppning
http://www.equipage.nu/arkiv/styrketraning_fredrik.pdf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Äntligen någon som vet hur man faktiskt SKA skritthoppa
Vid skritthoppning ska man använda en bom före hindret (ett galoppsprångs avstånd) vara i lätt sits beredd att följa med, och hästen ska över bommen ta GALOPP och hoppa hindret. Den ska alltså inte hoppa från stillastående! På detta sätt är övningen bra även för hästar med sämre framåtbjudning, då den verkligen måste ta tag i hindret och snabbt accelerera från den långsamma skritten till ett galoppsprång - hopp. Hästen ska landa i galopp.
Det är i vart fall vad JAG kallar skritthoppning. Att skritta över bommar och låga hinder (50cm) är just att skritta över små hinder - inte skrittHOPPNING.
och var skrev jag att 110 var att skritta över små hinder? Jag skrev 50cm, och tänkte närmast på det tex amerikanska sättet att skritta över små hinder innan man rider in på banan för att göra hästen mer uppmärksam. Där hoppar inte hästen, utan skrittar över...Och förstår inte varför du skriver att det är att skritta över små hinder, jag som skritthoppade så som jag sa hoppar över 110 med min d-ponny,
*kl*
En fundering;
Varför ska man inte skritthoppa för mycket? Alltså, varför är det slitande? Eller är det höjden som avgör hur illa det är?
Och detta är ju också amerikanarnas mest kända barrering...:smirk:
För att det blir för jobbigt.?
Låter ju egentligen inte så slitande med tanke på att hästen borde använda bakbensmusklerna/ryggen mer och ha lägre tempo?
Men man får ju tänka på hur mycket dom får ta i..
När jag började läsa denna tråd så tänkte jag mig skritt över hinder på max 40 cm ungefär Och det kunde väl inte vara någon större fara. Men sen insåg jag att det fanns dom som hade hoppat såhär 150!!
Och då får jag väl säga att jag började tvivla på skritthoppning...
Ni som skritthoppar och tycker att det funkar, Grattis.
Men jag tycker inte detta verkar vara något jag skulle vilja utsätta mina hästar för. För som någon annan redan skrivit tror jag det finns bättre sätt att stärka hästen.