Skritthoppning?

Sv: Skritthoppning?

Äntligen någon som vet hur man faktiskt SKA skritthoppa :bow:
Vid skritthoppning ska man använda en bom före hindret (ett galoppsprångs avstånd) vara i lätt sits beredd att följa med, och hästen ska över bommen ta GALOPP och hoppa hindret. Den ska alltså inte hoppa från stillastående! På detta sätt är övningen bra även för hästar med sämre framåtbjudning, då den verkligen måste ta tag i hindret och snabbt accelerera från den långsamma skritten till ett galoppsprång - hopp. Hästen ska landa i galopp.
Det är i vart fall vad JAG kallar skritthoppning. Att skritta över bommar och låga hinder (50cm) är just att skritta över små hinder - inte skrittHOPPNING.

Senast ändrad av en moderator:

Det var den övningen gjorde-.
Skulle aldrig hoppa stillastående :eek:

Äntligen någon som vet hur man faktiskt SKA skritthoppa :bow:
Vid skritthoppning ska man använda en bom före hindret (ett galoppsprångs avstånd) vara i lätt sits beredd att följa med, och hästen ska över bommen ta GALOPP och hoppa hindret. Den ska alltså inte hoppa från stillastående! På detta sätt är övningen bra även för hästar med sämre framåtbjudning, då den verkligen måste ta tag i hindret och snabbt accelerera från den långsamma skritten till ett galoppsprång - hopp. Hästen ska landa i galopp.
Det är i vart fall vad JAG kallar skritthoppning. Att skritta över bommar och låga hinder (50cm) är just att skritta över små hinder - inte skrittHOPPNING.

Det finns ju olika sorter av skritt hoppning!
Så som jag har gjort så Skrittar man fram till ett räcke och hoppas bara det, HOPPAR! inte kliver över! Och förstår inte varför du skriver att det är att skritta över små hinder, jag som skritthoppade så som jag sa hoppar över 110 med min d-ponny, och då skrittar man ju inte över det precis.. :crazy:

Och förstår inte varför du skriver att det är att skritta över små hinder, jag som skritthoppade så som jag sa hoppar över 110 med min d-ponny,
och var skrev jag att 110 var att skritta över små hinder? Jag skrev 50cm, och tänkte närmast på det tex amerikanska sättet att skritta över små hinder innan man rider in på banan för att göra hästen mer uppmärksam. Där hoppar inte hästen, utan skrittar över...

jag brukar rida en ponny som är otroligt het, på honom brukar jag skritthoppa (lägger en bom framför hindret som jag fattar galopp över så det blir ett galoppsprång innan hindret). när jag har gjort det ett par ggr ibörjan av träningen fattar han att han inte ska rusa :)

*kl*

Är väl inte direkt någon hoppryttare, men vid två rätt "naturliga" situationer har jag skritthoppat + något träningstillfälle;
*Den allra mest naturliga blir väl när man rider i naturen, ska över en stock eller ett dike precis på gränsen för vad hästen går/hoppar över och får ett otippat hopp ;) brukar bli väldigt spänstiga skutt, men inte det optimala om man sitter med huvet i det blå barbacka kanske.
*Som "introduktion" på nya hinder för en häst som rent allmänt var väldigt skeptisk till saker på marken och ännu inte fattat grejen med hoppning ordentligt. Skrittade man över hindret en gång (blev inte nödvändigtvis hopp eftersom hindren var såpass låga, max 40cm) så kunde den trav- eller galopphoppa över sedan. Om man bara styrde mot ett hinder i trav som den inte fått bekanta sig med så tvärnitade den varje gång, hade den fått skritta över en gång så kunde den travhoppa över sedan, även om man höjde litegrann. Sen när den blev mer van och hoppades mer regelbundet så räckte det att ha en bra bjudning i hästen för att den skulle hoppa.
*På ridskolan fick vi testa det ett par gånger (med travbom precis före hindret) och det var väl dels för att vi skulle lära oss hålla igen hästarna som var heta utan att förlora bjudningen, och dels för att få bättre spänst i hästarna.

En fundering;
Varför ska man inte skritthoppa för mycket? Alltså, varför är det slitande? Eller är det höjden som avgör hur illa det är?

*kl*

En fundering;
Varför ska man inte skritthoppa för mycket? Alltså, varför är det slitande? Eller är det höjden som avgör hur illa det är?

Därför att det tar jätte mkt på hästarna och sliter också. Dom kan även tröttna till slut och vill inte alls!

För att det blir för jobbigt.?
Låter ju egentligen inte så slitande med tanke på att hästen borde använda bakbensmusklerna/ryggen mer och ha lägre tempo?

När jag började läsa denna tråd så tänkte jag mig skritt över hinder på max 40 cm ungefär :angel: Och det kunde väl inte vara någon större fara. Men sen insåg jag att det fanns dom som hade hoppat såhär 150!! :eek:
Och då får jag väl säga att jag började tvivla på skritthoppning...
Ni som skritthoppar och tycker att det funkar, Grattis.
Men jag tycker inte detta verkar vara något jag skulle vilja utsätta mina hästar för. För som någon annan redan skrivit tror jag det finns bättre sätt att stärka hästen.:banana:

Och detta är ju också amerikanarnas mest kända barrering...:smirk:

Kan tänka mig det, ok på väldigt åga höjder men att skritthoppa tex 125 som nån sa:crazy: spelar ingen roll om eliten använder det saker som eliten använder sigav kan också vara fel.

tkr tex inte de e rätt att hon va hon nu heter använder sig av rollkür heller:crazy:

jag tkr iafdet verkar helkorkat att skritta fram till ett högt hinder och hoppa det typ stillastående sen om det är en bra barrering eller vad som helst skiter jag i våran vilja att vinna tävingar ska inte vara så stark att man tar tillvad somhelst för att vinna.

ok på typ 40cm höjd för att få hästen lugn men de e en helt annan sak.

jag har av misstag råkat hoppa stillastående me min förra ponny en gång, hon var då ung och jag brukade alltid ridafram och låta henne titta innan vi skulle hoppa och så plötsligt tog hon ett jätteskutt och hoppade över, int´struktören som red en annan häst i ridhuset skällde påmig och sa att jag måste vara jätte försiktig när jag visar hinder och att det inte var bra att hoppa stillastående.

Nu var detta inte meningen ochhonhade aldrig gjort så förut men vi skrittade fram som vanligt och hon skulle nosa men så bara hoppade hon så jag var ju inte alls beredd på att hon kunde hoppa när jag skulle visa hindret.

Skulle aldrig få för mig att hoppa från skritt annars om det inte är pyttehinder på en tittig ler stressig häst.

Delvis knapplån
Nu måste jag ju också säga min mening ang höjder vid skritthoppning.
Först och främst så är jag fortfarande emot att skritta hela vägen fram till hindret, känns väldigt onaturligt och mer slitande för hästen än när man använder bom och tar galopp. Hur som helst, så skritthoppar jag upp till ca 110 (stor häst) om det är en någorlunda vältränad häst. Jag har även för tränare fått hoppa 150, det var dock en annan typ av skritthoppning, med 4 bommar framför ett räcke. Man skrittar till första bommen, tar galopp och får då 4 galoppsprång. Skulle aldrig hoppa så högt vis "normal" skritthoppning :eek:. Kan tillägga att detta var givetvis en vältränad tävlingshäst, inte någon som åkte runt på lokaltävlingar och ville testa hoppa högt som man ser en del gör :crazy:

Men man får ju tänka på hur mycket dom får ta i..

Fast då är det väl "bara" slitande om den inte är stark nog? Borde ju vara rätt underförstått att man inte tränar hästen hårdare än att den bygger upp istället för blir överansträngd och bryter ner :p Om det bara är musklerna som blir trötta alltså, skillnad om det var tvärtom - framdelen/lederna som tar rejält med stryk som att trava på asfalt med en häst som inte blivit riden på ett par år :angel:

svarar inte på dej totala, orkade inte gå tillbaka till första....:o

ja skritthoppade min häst idag, för att han drog mot hindrerna o blev framtung!.. Det är ju som sagt viktigt att man har tryck bakifrån vid denna övning, vilket ja ju hade...! Har en STOR häst som inte e spec snabb, men skritthoppade sedan studs, ca 80 cm med 2 meters mellanrunm(Vanligtvis 2,80-3,50 ) o efter denna övning var han mjuk som smör, gick på känslan denna gången brukar inte använda mig av detta, men det funkar!
undrar också som Totala varför det skulle slita!? Det borde ju inte slita mkt mer, Man vil ju alltid "ha" så mkt på bakdelen som möjligt...:o:cool:
Har även en frågeställning gentemot allas Frustration övr PR s metoder....bl andra pessoa o de amerikanska ryttarna....Vem är det som tävlar på internationell nivå?? O vem är det som får sina hästar att prestera det yttersta??
:smirk:

När jag började läsa denna tråd så tänkte jag mig skritt över hinder på max 40 cm ungefär :angel: Och det kunde väl inte vara någon större fara. Men sen insåg jag att det fanns dom som hade hoppat såhär 150!! :eek:
Och då får jag väl säga att jag började tvivla på skritthoppning...
Ni som skritthoppar och tycker att det funkar, Grattis.
Men jag tycker inte detta verkar vara något jag skulle vilja utsätta mina hästar för. För som någon annan redan skrivit tror jag det finns bättre sätt att stärka hästen.:banana:

Du sa vad jag tänkte. :bow:

Helluw!

Jag var tvungen att skritt-hoppa en häst som jag red, dels för att stärka rygg/bakben, för att få mer kontroll på hästen (det är rätt så svårt för en häst att sticka mot hindret om man skrittar emot det), och för att hästen skulle lära sej att taxera bättre... Jag kunde skritt-hoppa med hästen upp till 1m, men då va hästen 178 cm i manken och bara 6år gammal...

Jag tycker att det är en väldigt bra kontroll övning att t.ex. skritta emot en 4-studs serie med ett galoppsprång imellan varje hinder (förutsatt att hästen har en bra bjudning!)

//:D

Ps. kommer inte rodrigo pessoa från brazilien? Ds.

Jag brukade skritthoppa med fullblodet. Hon rusar och tappar all koncentration på annat än hindret, oavsett hur mycket jag ruskar tag i munnen på henne för att få stopp på henne så vi inte kraschar in i hindret.
Senast vi gjorde det var det en travbom, tvåstunds och två galoppsprång och en stor oxer. Storgalopperad och het resulterade i trestuds och krasch in i väggen 30 meter senare, för att jag skulle få stopp på henne.
Det låter inte så klokt, men hon hade inte gått att hoppa på några veckor pga att hon rusade, så hon behövde hoppa för att lugna ner sig, som tur hon gjorde.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 025
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Rolf-Göran Bengtsson. De rider i den individuella hoppningen som inleds med måndagens...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka