Skritthoppning?

K

Kissthecat

Har en kompis som hade tränat sin häst igenom att skritthoppa. Vad kan det vara bra för? Känns bara som att det ska ta på hästarna på fel sett? Skritthoppar ni? Och hur högt?

Sv: Skritthoppning?

har man en häst som är mycket het kan man använda sig av det i arbetet med hästen för att komma tillrätta med att den bara rusar på hinder.

första gången jag hopppade med "min" unghäst så skrittade jag över hindret (ca 40cm högt hästen på runt 170 klev över..) först, för han velar när det inte är infångare på sidorna (löshoppad innan) och efter att ha skrittat över en gång så vågade han hoppa.

på min häst jag jag först skrittat över "nedlagt" hinder, ca 30cm när vi haft tex vattenmatta, nya färgglada bommar etc för att hans självförtroende ska stärkas.. annars blir det tvärnit - helekopterskutt eller sidokast..

Som Charmex säger, det är för att stärka bakdelen, samtidigt att skapa ett tryck i hästen! En mycket bra träning men man får absolut inte använda det för mycket! Då gör det mer skada än nytta.
Själv har jag skritthoppat 110 på min D-ponny.

Gjorde det ett tag när min ponny bara ville avgå mot hinderna.

Jag har bara skritthoppat en gång, var faktiskt ganska läskigt för det var svårt att känna bjudningen i hästen. Dock tar det stenhårt på bakdelen och när vi kom upp i 1.10 tyckte min häst att det blev för jobbigt och bangade ur.

Kan säkert tänka mig att det är bra ibland för heta hästar men det är inget jag själv använder mig av på träning.

Känner till en arab som kunde skritthoppa 150. Jag missade när de visade upp det :( Det var flera personer som kunde intyga det efter att ha sett det. Jag är impad!

en kompis travhoppad 140 cm med sin c ponny som var 136 cm :p
det är mer tryck i vissa hästar än man tror :)

Nej, det är inget jag praktiserar till vardags.

Däremot har det hänt att några språng med en specifik häst med specifikt problem.
Rusar okontrollerat eller liknande.

Hindren har då varit runt metern.

*kl*

hm, bara en lustig fråga från mig.

skrittar hästen även över hindret, eller skrittar man fram, hoppar, skrittar efter? Aldrig hört talas om detta innan :crazy:

Jag har iaf gjort så att jag skrittar fram till hindret, ett travsteg, travbom och sen hindret.

När hästen kommer i en sådann långsam gångart måste den ju ta i såpass mycket, då stärks hästen + att den efter det oftast hoppar bättre efter det. :) Du skrittar fram till hindret och sedan hoppar hästen det från skritt/stilla stående. OBS, ska inte göras på höga hinder. :)

delvis knapp*

har någon en film på detta? lät ju spännande!

låter väldigt annorlunda men jag skulle nog aldrig våga själv...måste kännas konstigt liksom?

Jag har skritthoppat 125cm med min pålla.
Det är jättekul att skritthoppa, och det är en skum känsla att skritta mot ett hinder måste jag säga !:angel:

Har för mig att jag har en film på det, men det var länge sen som vi skritthoppade sist så jag vet inte vart filmen är.. Ska försöka leta..

*kl*

låter som en rolig sak att testa :D vad bör man tänka på? Undvika? Vilka höjder brukar man börja på?

Skulle vara jätteskojj om någon hade en film på detta eller bilder :)

jag har skritthoppat en del förut.
Gjorde de för en fälttävlanstränare som bla ridit OS och varit förbundskapten/lagledare för lite olika lag.

De som är bra är att hästen får ta i och stärka sej utan att behöva hoppa så höga hinder.
Man får som ryttare träna på att följa med hästen i språnget.
Hästarna hoppar oftast bättre teknikmässigt efteråt, och framförallt använder dom ryggen bättre.
Hästen måste bjuda fram ordentligt i skritten , har du dålig bjudning stannar den , accepterar den inte halvhalter så travar den iväg o hoppar.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 025
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Rolf-Göran Bengtsson. De rider i den individuella hoppningen som inleds med måndagens...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka