Skritthoppning

M

md5krist

Jag passade på att titta lite på framhoppningen inför nationshoppingen i Falsterbo. Såg då att ett flertal av ryttarna skrittade över bommar, på ca 20 till 45 cm:s höjd. Detta gjorde de när de var klara med framhoppningen, som en sista check. Gissar att det var för att få hästarna lite extra uppmärksammma, en del klonkade ju i skrittbommarna det första.

Jag har inte sett det här tidigare, trots jag tävlat ganska flitigt själv. Fast å andra sidan så är ju våra vanliga svenska tävlingar, upp till nationell nivå, på ganska trånga anläggningar där det inte finns plats för så många hinder att mixtra med på framhoppningen.

Någon som har sett det? Är det vanligt internationellt?

Sv: Skritthoppning

fanns fet alltså ett speciellt hindet för skritt?

Nej, de lade ned ett vanligt räcke. Men det fanns runt sex hinder totalt, så det störde ju inte så mycket att en ryttare ockuperade ett hinder för skritthoppningen.

Har aldrig heller sett det. Låter lite märkligt men det är klart, hästen blir ju smidig och spänslig av skritthoppning. Kanske är det av den anledningen och att hästen skall vänta.
Så fullt som det var på framhoppningen så får man väl se upp om man vill skritthoppa :smirk: Livsfarligt var det där inne! Borde kunna gått att organisera bättre.

Jag håller med om att det var full rulle ute på framhoppningen. Ryttarna fick styra och ställa i princip helt själva där, men enligt Jana var det så det fungerar på internationella tävlingar. Vi fick bara i uppgift att bygga upp och mäta in hinderna på morgonen så fick ryttarna ändra bäst de ville.

jag har vart med om att ganska många skritthoppar sina hästar och själv gör jag det precis innan jag börjar hoppa på räcket. jag skrittar över krysset för att få checka att min häst är lydig framför hindret och så att han får lov att hålla reda på sina ben lite bättre.

Det är klart det måste vara så att de ska klånka i, och bli extra uppmärksammade innan de går in på banan.

Kanske en snällare form av barering??

Nu vet ju inte jag riktigt vilka regler som gäller på internationella tävlingar, men på nationella och lägre är det inte tillåtet att skritthoppa.

Jag kanske borde förtydliga, de skrittade över de förhöjda bommarna. Hästen hoppade alltså inte, utan klev över.

Men jag håller med mimus, det var säkert för att få dem extra uppmärksamma.

Arwyn. När du säger det så låter det ju väldigt bekant. Det kan ju förklara varför jag aldrig sett det på våra svenska tävlingar då... ;)

Ja det ar vanligt och ja det ar en typ av barrering, men det ar inte tillatet internationellt en bom som skrittas over far inte vara hogre an 10 cm dvs ligga pa marken, det ar mojligt att den regeln andrats detta aret for den erfarenheten jag har ar att de ar ganska harda och brukar saga till direkt.

Hm, funderar jag också på... :confused: River hästen så river den ju, oavsett vilken hastighet det går i?

mm, men jag tycker ändå det är smart. hästen får ju något annat å tänka på

Ja, JAG tycker skritthoppning är alla tiders! Superbra muskelträning, och så lär sig hästen avstånd finfint. Nu gällde det ju på tävlingsområdet, och där är det inte tillåtet.

Jag har tidigare jobbat i ett hoppstall i tyskland. Det är vanligt att man skrittar över förhöjda bommar precis innan man ska in på banan. För att få hästen att klonka i och bli mer uppmärksam. Man skulle kanske kunna kalla det för en snällare form av barrering. Jag har sett för några år sen i Falsterbo att det va en ryttare som skrittade över en förhöjd bom och skötaren eller medhjälparen på framhoppningen höll sin fot på bommen som låg snätt på ett cavalettiblock. Så att bommen omöjligt kunde rulla ner.

pixiegnomen skrev:
Ja det ar vanligt och ja det ar en typ av barrering, men det ar inte tillatet internationellt en bom som skrittas over far inte vara hogre an 10 cm dvs ligga pa marken, det ar mojligt att den regeln andrats detta aret for den erfarenheten jag har ar att de ar ganska harda och brukar saga till direkt.

Ehrm FEL
Visst är de vanligt att de skrittar över en bom innan de går in på banan men den får lov att ligga på 40 cm, så står det i reglementet.
På skandinavuim finns det ett speciellt "skritthinder" i collecting ring.

/Xenox som var funktionär iår på skandinavium men som kunnat promenera där nere tidigare år också.

Som flera andra här redan skrivit så är det för att få hästen uppmärksam på var den har sina tassar. Har sett detta mycket internationellt! För X antal år sedan sedan var det "populärt" att lägga hästen i skiten på sista räcket för att få ett nerslag vilket givetvis ledde till protester!! Detta har samma effekt, men är en BETYDLIGT mildare metod! Hur reglerna är vet jag inte!

/Timsetim

En lydnadsövning som får en uppmärksam häst.
Har inget med barrering att göra.

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jags aknar en röd tråd att förklara herrns beteende här i veckan. Hästen är orutinerad hoppare och har hoppat lite men är en...
2
Svar
22
· Visningar
2 033
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar