Skrittar i timmar?

Sv: Skrittar i timmar?

Har också märkt hur mycket det gör med att skritta läänge innan ett dressyrpass!
Om jag har tid brukar jag skritta ut bland villorna i 30 minuter ganska rask takt, och när vi kommer till paddocken här hon hur mjuk och fin som helst! Det är helt otroligt vad det gör skillnad! Fast då blir det ju 2 timmars ridning om man inkluderar ridpasset och avskritten, så det är ju inte ofta jag hinner det.

Knapplån

En sak, som inte riktigt har med tråden att göra, men som jag undrar över är om det sliter mycket på hästen att skritta på långa tyglar, eftersom hästen då inte går rätt utan arbetar med "skelettet" i stället för musklerna. Borde man då i stället leda hästen, eller finns det vissa fördelar med att sitta på även om man bara har långa tyglar? :confused:

haha, alltid en början! jag har 15 min prom t ridhuset, går alltid dit å hem istf att rida! :)

" - Hur många tar sig tid att skritta ut i två timmar och rida loss hästen. Nä, utan de rider in i ridhuset, skrittar ett varv sedan sitter de och sparkar och bänder loss hästen, säger Christer Pålsson"

Eftersom han håller till i samma klubb som jag gör så undrar jag hur han vet det? Han är bara där när han har körlektioner, och så som han bär sig åt mot folk och hästar så håller vi andra oss helst därifrån de tiderna. Så jag förstår att han inte ser några skrittande ekipage. :mad:

overtyre skrev:
Knapplån

En sak, som inte riktigt har med tråden att göra, men som jag undrar över är om det sliter mycket på hästen att skritta på långa tyglar, eftersom hästen då inte går rätt utan arbetar med "skelettet" i stället för musklerna. Borde man då i stället leda hästen, eller finns det vissa fördelar med att sitta på även om man bara har långa tyglar? :confused:

Min förre hopptränare sa alltid att det bästa är att leda hästen vid hand om man bara ska skritta den på lång tygel. Eftersom att hästar inte är skapta för att ha ryttare på ryggen och dessutom så blir det uppvärmning även för ryttaren :D

En dag i veckan sticker jag och fjordingen ut och tar en låååång skritt :)

Snuffsan skrev:
" - Hur många tar sig tid att skritta ut i två timmar och rida loss hästen. Nä, utan de rider in i ridhuset, skrittar ett varv sedan sitter de och sparkar och bänder loss hästen, säger Christer Pålsson"

Eftersom han håller till i samma klubb som jag gör så undrar jag hur han vet det? Han är bara där när han har körlektioner, och så som han bär sig åt mot folk och hästar så håller vi andra oss helst därifrån de tiderna. Så jag förstår att han inte ser några skrittande ekipage. :mad:

Men han är väl inte blind heller?
Han borde väl veta lite då han sitter med som han gör och får uttala sig... :confused:

Han är bara på klubben då han själv har lektioner, och då är där inga ridande ekipage där.

Snuffsan skrev:

Sånt är irriterande! :mad:

Snuffsan skrev:
Han är bara på klubben då han själv har lektioner, och då är där inga ridande ekipage där.

Men han måste väl vara "insatt" i sporten eftersom han uttalar sig?

Fjunet skrev:
I körsporten ja... ;)

Jo men körhästar rids då dom inte körs o behövs ju skrittas lika mycket... Anser att han borde väl veta ganska mycket endå...

Han är kunnig inom sitt område, även om jag inte delat hans åsikter om hästhantering. Men hans uttalande : " - Nä, utan de rider in i ridhuset, skrittar ett varv sedan sitter de och sparkar och bänder loss hästen" gäller ridande ekipage.
Eftersom han är verksam på vår klubb och jag vet att han bara är där när han själv har körträningar, dvs då det inte är någon som rider på klubben, så tycker jag det är fel att han uttalar sig på det sättet om ridande ekipage, eftersom han mycket sällan ser några sådana.

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 773
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 746
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar