Skrittar i timmar?

Sv: Skrittar i timmar?

Så aftonbladet är ryttaren nya bibel? :rofl: Förlåt, men det känns ganska lustigt.

Jag har ju ingen egen, men min halvfodervärdshäst rider jag ju väldigt mycket och jag försöker ta ut henne i skogen 1-2 dagar i veckan och skritta en dryg timma. Har alltid gjort så förut när jag hade egen också. :idea:

jag gör det en el två gånger per vecka. brukar ta dagen efter tävling/hård träning till att rida en längre runda i skritt och ev lite lugn trav och galopp. jättebra avslappning för både häst och ryttare

Min häst rids ut ett par gånger i veckan minst. På våren/sommaren ännu mer. Nu är det halt och på kvällarna när det är mörkt och jag rider ut så är det mest skritt i 40-60 minuter som gäller de dagar jag inte orkar harva omkring i ridhuset. Både jag och hästen trivs bäst med varierad träning. Hon går även ute i hage ca. 12 timmar/dag.

Nu på sistone oftare än tidigare. Men visst h'nde det för att det var iaf en gång i månaden :angel:

Nu på sistone har det varit iaf en gång i veckan normalt sett.

Ut och skritta en timme gör jag ofta, längre än en timme ibland. Ofta innan hon blev skadad. Ska nog ut och skritta ett par timmar idag. Men det är svårt här för vi har ingen skog och nästan inga grusvägar, så det blir 70-vägen en bra bit. Bara en timme är ju egentligen ingenting...

Jag rider så typ 2-3 dagar i veckan... Ett hårt pass och sen en skrittrunda. Det tar 48 h för hästens muskler att återhämta sig.

Jag är ganska dålig på att ge mig ut o skritta mest för att jag får sitta o sparka på min häst för att han knappt går framlänges på väg bort från stallet men så fort vi vänder hem är det en annan femma. Sen har vi inte världens roligaste vägar att skritta ut på heller. :crazy:

samma här:confused:

Labero skrev:
Jag är ganska dålig på att ge mig ut o skritta mest för att jag får sitta o sparka på min häst för att han knappt går framlänges på väg bort från stallet men så fort vi vänder hem är det en annan femma. Sen har vi inte världens roligaste vägar att skritta ut på heller. :crazy:

Labero skrev:

Hur rider ni alla dagar då? Om han knappt går från stallet? Är det alltid i ridhus/paddock då? Verkar ju inte så varierande och skoj...eller?

En som undrar lite bara..! :angel:

Rumpnissen skrev:
Så aftonbladet är ryttaren nya bibel? :rofl: Förlåt, men det känns ganska lustigt.

Jag har ju ingen egen, men min halvfodervärdshäst rider jag ju väldigt mycket och jag försöker ta ut henne i skogen 1-2 dagar i veckan och skritta en dryg timma. Har alltid gjort så förut när jag hade egen också. :idea:

Haha... javisst :rofl:

Nä men jag tycker att Ulla Håkanson, Ann-Sofie Olofsson, Mads Hendeliowitz, och Christer Påhlsson har gjort intressanta iaktagelser... som aftonbladet nu skrev om!

Har upplevt själv hur bra skrittandet är! Men det känns som att många underskattar det o hellre låter hästen "vila"....

Jag förstår dig, hoppas du inte tog illa upp. :idea:

Nu ska jag ge mig iväg och skritta hästen i en timma eller så. ;)

Jag brukar gå ut och gå med min häst i stället för att "bara" skritta. så får jag också röra på mig :D

Jag skrittar ganska ofta i över 1 timma .. jag tycker det är skönt att 'slörida' ute i skogen och bara promenera och prata med hästen :D
Men jag tyckte de lät lite griniga faktiskt, som om det var katastrof att barn börjar rida fast föräldrarna inte har någon hästkunskap .. det är väl superkul ju fler som börjar! Man behöver inte ha en akademisk förälder för att gå på universitetet heller.
Känns snarare som att ridskolorna ska ta mer ansvar att lära ut teori och praktisk hantering, inte bara hur man ställer hästen i hörnen :)

Skrittar ut i minst en timma - Minst en gång i veckan.
Vi har inget ridhus och jag rider sällan i paddoken. Det finns ett par ridtilåtna ängar här + någon volt (vändplan för skogsmaskiner) i skogen som vi rider dressyr på. Använder även grusvägarna till dressyrarbete.

mvh
Cia

Rumpnissen skrev:
Jag förstår dig, hoppas du inte tog illa upp. :idea:

Nu ska jag ge mig iväg och skritta hästen i en timma eller så. ;)

Nej nej, jag har kommit på mig själv sitta o slö-surfa på aftonbladet ridsport rätt ofta nu :D :rofl:

Kan du inte komma o skritta min dam oxå ;)

Jag har numera varken ridhus eller paddock så för min del är det bara skogsridning som gäller.
Just nu håller jag på att sätta igång hästarna efter vintervilan så nu är det mycket skrittpass. Försöker att skritta dem mycket annars också även när de är i full kondition, tycker det är ett bra sätt att bygga upp hästarna på.

Hualigen, nej tack! :o Kan tala om att det var svinkallt ikväll och sitta och skritta på lång tygel i en och en halv timma. Var inte alls lika trevligt idag som det kan vara... menmen, hunden fick motion också i alla fall. ;)

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 773
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 746
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar