Sv: Skritt

Ser ingen större vits med att sitta på hästen när den bara skrittar rakt fram på lång tygel.
Självklart låter jag hästen skritta på lång tygel men då hoppar jag av och går bredvid.
Det är ju bra träning/uppvärmning etc för mig också

Nirak

Men hur belönar du när du tränar...om nu hästen gjort nåt bra ?

Själv andvänder jag fri skritt som en belöning när jag tycker att en hjälp gått igenom eller om jag samlat och tycker att hästen behöver en stunds avkoppling.

Tycker att det behövs ett blandat register av arbete som arbetsgångarter till samlat och därimellan total avkoppling såsom fri skritt i ett normalt arbetspass.

Jag hoppar av och låter den skritta och går med den. Annars brukar min häst uppskatta att få länga ut halsen och tex. galoppera lite framåt i lätt sits efter att man samlat honom.

Nirak

Ser ingen större vits med att sitta på hästen när den bara skrittar rakt fram på lång tygel.
Självklart låter jag hästen skritta på lång tygel men då hoppar jag av och går bredvid.
Det är ju bra träning/uppvärmning etc för mig också

Nirak

Fri skritt är den mest avslappnande "övningen" där hästen arbetar genom hela kroppen.
Hästen behöver vilopauser o bör kunna sträcka ut sig med jämna mellanrum.
Rider du inte mellan o ökad skritt heller?
O inte lång å låg i trav.
På tygeln hela passet- vem gör så:confused: :crazy:
som bäddat för att hästen drar sig undan bettet-metkrok.

Självklart rider jag framåt och lägger ner formen. Jag rider ofta ökad och mellanskritt, mer sällan samlad skritt. Men jag skrittar sällan uppsuttet på lång tygel

Nirak

Rider du inte mellan o ökad skritt heller?
O inte lång å låg i trav.
På tygeln hela passet- vem gör så:confused: :crazy:

Inlägget är ju egentligen inte riktat till mig men känner att jag ändå måste komma med ett litet inlägg i debatten. :smirk:

Likväl som man kan rida hästen lång och låg i trav kan man göra detta i skritt, utan att det för den skull handlar om fri skritt. Skritt med kontakt på tygeln kan vara både avkopplande och trivsamt för hästen. Så är det för min häst. När det är dags för fri skritt vet han att han är färdig; börjar jag jobba igen då så blir han lite sur.... För just denna häst funkar denna lösning jättebra.

Ett liten notis: Minna Telde berättade vid en clinic att hon inte skrittar Larina Höm i fri skritt under själva ridpasset då detta visat sig fungera bäst med denna häst.

Senast ändrad av en moderator:

Blir lite sur?
Om den inte vet annat än att fri skritt= slutjobbat, klart som fanken.

Inte blir mina hästar sura om jag tar upp tygeln igen, utan är med på noterna med nya krafter.

Min kamrat sa samma som du, för att den inte gick att rida lika bra eller bättre efter en pustpaus.
sen om hästen skrittar så illa på lång tygel kan man lära om den via på tygeln.

när jag tävlade mitt sto fick jag leda den först, eftersom den bara taktar vid uppsuttet, men den gör inte så till vardags.

Nja, han lärde sig ju inte att fri skritt=slutjobbat från början. Höll faktiskt på med fri skritt under passet i tre år.... :smirk:
Även om jag numera inte skrittar fri skritt under passet betyder det ju inte att han går i samlad skritt så fort jag skrittar, utan jag skrittar mycket s.k. ökad skritt med lätt kontakt. Funkar utmärkt, hästen är glad och mina tränare (c- och a-tränare) är nöjda. Men, detta är ju en lösning som funkar med den här hästen, och jag påstår inte att det är en lösning för varje häst (min andra häst skrittar jag glatt fri skritt i pauserna i jobbet).

Hoppas jag fick fram lite bättre vad jag menar denna gång.... :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar