Sv: Skritt

Jag börjar alltid övningar i skritt, men det beror mest på att jag måste få till det där för att öht ska kunna få ordning på samma övning i annan gångart.

Dessutom blir han coolare och på honom är det bättre att börja i skritten och där få honom avslappnad och lite lägre i formen och ta med sig det i trav och sedan galopp.

Ute i skogen brukar jag däremot mest skritta på lång tygel, men det beror på att han är coolare då.. så tar jag i tygeln är det oftast för att vi ska trava eller ngt annat och då hamnar jag i samma läge som dig, så jag har börjat att smyyyyyga upp tygeln och fortsätta skritta och göra små enkla övningar och sedan återgå till lång tygel och INTE börja trava eller sprutta på..

Senast ändrad:

På banan skrittar jag (på långa och korta tyglar) tills hästen frustar. Har hört att när hästen frustar är den fysiskt och psykiskt avspänd och tillfreds med tillvaron. Alltså lösgjord och redo för att arbeta i trav. Detta kan ta allt från 5min och uppåt, beroende på vår dagsform. Har funkat mkt bra, betydligt bättre än att bara skritta en viss tid och sedan börja jobba. Oftast är dressyren mycket mer kvalitativ mot slutet på passet om jag har väntat på frustningen i början!

Jag försöker skritta honom på tygeln i övningar som öppna, sluta, skänkelvikningar och när jag rider på volt, etc.

KL
Breccia: Då får folk skaffa tränare som vet hur man jobbar en häst rätt i skritten, det har jag haft (då en av mina pållar passade nåt sjukt i början) och det har hjälpt mig att lära mig rida i skritten korrekt tydligen eftersom mina hästar fått fina vitsord för deras skritt.

Har du lust att utveckla, hur menar du att man jobbar en häst rätt i skritten? (Har en som just nu är passig)

Undrar varför du nästan aldrig skrittar på lång tygel?

Jag anser att det är mycket viktigt att hästen får helt lång tygel i början och slutet och vid vilostund under ridpasset, som belöning när den gjort något väldigt bra. Kanske bara en jättekort stund.

Du pratar om spänningar. Det är precis det som skritt på lång tygel motar bort. Det är oerhört viktigt att hästen får slappna av och skritta fri från krav ibland. Så skritta på du på lång tygel!!

Undrar varför du nästan aldrig skrittar på lång tygel?

Jag anser att det är mycket viktigt att hästen får helt lång tygel i början och slutet och vid vilostund under ridpasset, som belöning när den gjort något väldigt bra. Kanske bara en jättekort stund.

Du pratar om spänningar. Det är precis det som skritt på lång tygel motar bort. Det är oerhört viktigt att hästen får slappna av och skritta fri från krav ibland. Så skritta på du på lång tygel!!

Undrar också varför du inte skrittar på lång tygel?:confused:

*kl*

"snor" Centaurs tråd lite fast det handlar ju eg om samma grej...

Hur ska man börja arbeta en unghäst i skritt på tygel? De fletsa är ju som Centaurs häst mkt känsliga och oftast tycker jag de börjar "krångla" lite likt hennes häst i skritten när man börjar rida den på kort tygel. I trav och galopp känns det som att man lättare får sökning fram till bettet iom man har en säker framåtbjudning. I skritten känns det som att de har för mkt tid att tänka på vad bettet gör i munnen eller hur man ska uttrycka det... Vinglar/kortar steg o släpper bettet/faller fram o stretar emot eftersom de tappar bjudning.

Hur får man en "ärlig" bjudning med lugn och vila på steget?
Och när börjar ni lägga in mer skrittjobb, hur mkt ska vara avklarat i trav/galopp? Takt, balans, sökning till bettet, rund form, sidförande, hyfsat liksidig eller vad? För jag är en sådan som travar och galopperar först, vill ha bjudning inpräntat i huvudet innan ngt annat :o

Själv har jag ovanan att BARA jobba i skritten, och tappa hästen helt i övriga gångarter :angel:

Då får folk skaffa tränare som vet hur man jobbar en häst rätt i skritten, det har jag haft (då en av mina pållar passade nåt sjukt i början) och det har hjälpt mig att lära mig rida i skritten korrekt tydligen eftersom mina hästar fått fina vitsord för deras skritt.
Många hoppar dessutom över skritten helt och då blir det kajko på tävling med mellanskritt, ökad skritt och bakdelsvändningar och ja allt som har skritten i närheten t.ex. galoppfattningar från skritt.Väldigt många fokuserar enbart på trav o galopp, skritten kommer sist vilket ger problem i långa loppet tycker jag.
Känner mig direkt skyldig:o
MEN har bättrat mig.
Gör som du tempoväxlingar där det är viktigare att hästen får mer rörelsefrihet i mellan o ökad skritt.
Börjar med endast att rida lite ökad skritt, sen joggar vi igång- lång o låg.
Efter uppvärmningen kan vi börja att träna mer på tygeln.
Ser en del som konstant skrittar på tygeln:confused:
Antingen är de rädda för att hästen ska hitta på ngt eller så tror de att den ska tappa formen för evigt:D
Fri skritt är viktigt för avslappning o belöning.

Jag hade tidigare precis samma problem som du. Samt att jag hade svårt att få hästen att gå med eftergift och i korrekt form när jag kortade tyglarna. Slutade skritta på lång tygel mer än i början och slutet på ridpasset. När jag tar skrittpauser (vilket jag gör ganska ofta) varierar jag mellan ökad skritt och mellanskritt. Detta har varit en väldigt bra lösning för oss. Min häst vet att så länge jag har kontakt i skritten pågår arbetet och han behöver inte bli trulig för att jag plötsligt tar tyglarna och begär att han ska jobba, när han själv tycker han är färdig för dagen. Dessutom är det lättare för mig att få honom att gå framåt med eftergift utan att "orma" sig. Både jag och hästen är nöjda med detta sätt att arbeta! :)

JAg skrittar visserligen en del på tygeln men vad jag är jävligt dålig på att träna på är ju just skritten i programmen. Mellan till ökad och tillbaka till mellan. Känns ju som ja vad fan skritta kan ju hästarna ändå :p

Nä skall skärpa mig till nästa år och börja inse att man får poäng på skritten oxå även om vi inte har koff. på skritten eller koff. på något överhuvudtaget för den delen i fälttävlans dressyren.

Arrow har redan blivit duktig på att skritta på tygel. :bow:

Behövde bara öva ett par dagar och låta honom fundera över det ett tag och nu verkar det ha fastnat. Han lär sig snabbt, mitt lilla :angel: djur.

Nä skall skärpa mig till nästa år och börja inse att man får poäng på skritten oxå även om vi inte har koff. på skritten eller koff. på något överhuvudtaget för den delen i fälttävlans dressyren.

:eek: får man???

ska tala om det för min häst så kommer det att gå mkt bättre nästa år :D
;)

tråkigt btw att det inte är koeff tycker jag, i vanlig dressyr kan man ju uppväga avsaknad av ex travökningar och ökad skritt :angel: med fina skolor och andra krumelurer...

Skritten kan avgöra om du blir etta eller tvåa.
Lussans hästar har alltid skrittat o piaffat bättre än Tinnes- t. blir alltid efter- förutom för idag:) :bow:
Guiness hade inget tryck i sig förrän han fick hjälp av publiken.

Skritten kan avgöra om du blir etta eller tvåa.
Lussans hästar har alltid skrittat o piaffat bättre än Tinnes- t. blir alltid efter- förutom för idag:) :bow:
Guiness hade inget tryck i sig förrän han fick hjälp av publiken.

Nä skritten avgör inte mer än någon annan rörelse eller gångart för oss :p
Jag kan inte få mer poäng på skritten iallafall, det är halleluja om det blir en 7 ;a på ökad skritt, minns inte rakt av såhär om vi har samlad skritt i våra *** program (vi borde ha det) men iallafall så är den bra.

:eek: får man???

ska tala om det för min häst så kommer det att gå mkt bättre nästa år :D
;)

tråkigt btw att det inte är koeff tycker jag, i vanlig dressyr kan man ju uppväga avsaknad av ex travökningar och ökad skritt :angel: med fina skolor och andra krumelurer...

Ja exakt och det är väl därför det inte är koefficient heller med tanke på att det alltid är engelsmännen som gör våra program :angel:

Ser ingen större vits med att sitta på hästen när den bara skrittar rakt fram på lång tygel.
Självklart låter jag hästen skritta på lång tygel men då hoppar jag av och går bredvid.
Det är ju bra träning/uppvärmning etc för mig också

Nirak

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar