Skritt träning!

Sv: Skritt träning!

detta behöver vi verkligen träna på...lånar knapp lite...

min häst verkar ha 2 lägen i skritten ett segt och ett snabbare. men när jag vill driva på när han segar så tar han hellre sakta mak i tölt än ökar skritten så jag har testat med att ta ner och börja om massa gånger och till slut fick jag fram nästa växel, den snabbare skritten men han orkar inte länge i den.

hur kan jag träna detta utan att sitta o banka på honom och rycka i tyglarna det känns lite hafsig att driva massor och sen tar han tölten istället...jättesvårt att komma in på det där ökade skritten..

hm är helt trött massa babbel haha.

Det jag har gjort för att förtydliga detta för min häst är att göra likhetstecken mellan mina sittben och hans bakben. När det sitter att han rör vänster bak med mitt vänstra sittben och höger bak med höger sittben så börjar jag med att förtydliga hjälpen på ena bakbenet = "sätt under detta bakben mer, tack". Vid det laget brukar de vara rätt med på övningen, då är det bara börja öva en sida i taget, något steg i taget, till hästen förstår/orkar länga båda samtidigt. Det här har jag som grund för steglängning i alla gångarter.

Annat tips om hästen vill tölta iväg är att göra längingen i samband med en skänkelvikning, inte lätt att tölta på flera spår;)

Sv: Skritt träning!

Kolla in på dressyrforum, där jag startade en tråd om den frågan, där finns bra svar; mycket bättre än vad jag kunnat ge...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 500
Senast: Cornelia
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 935
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård