Skritt i program

MissFideli

Trådstartare
När jag red på ridskola fick jag lära mig att alltid släppa tyglarna helt i skrittmomentet i ett dressyrprogram. Men när jag tittar på TV t.ex så är det ingen som släpper ut dom helt. Kallas den skritten nått annat än fri skritt eller är det ändrat/jag som fått lära mig fel?

Sv: Skritt i program

I de klasserna rider man ökad skritt och då ska hästen visas avslappnad men aktiv, man ska ha ett lätt! stöd på "lång" tygel, men ofta så släpper man inte ut tygeln för mycket, det gäller att passa så hästen inte taktar eller blir spänd och tar upp huvudet.
Sen rids oxå samlad skritt.

Ökad skritt finns redan i dom lätta programen.
Tror däremot att den fria skritten bara finns i LC.

Mvh

Camilla

Ja, det gör det men jag svarade på klasserna som rid i tv.

Var väl otydlig, sorry.

I ökad skritt ska man länga tygeln så att hästen får frihet att röra sitt huvud, dvs "långa tyglar" men med bibehållen kontakt.
I fri skritt däremot SKA man släppa ut HELA tygeln, där brukar domarna vara stenhårda...

i LC är det fri skritt och där ska du länga ut HELA tygeln. Från och med LB är det ökad skritt och där ska du ha kvar kontakt med hästens mun

Det var ju många diksussioner om just tygelfattningen i skritten under OS i sommras. Det var många som kommenterade att ryttarna red med alldelens för bred hand och liksom parerade hästen. Det tyder ju på att hästen inte ärligt bjuder framåt och inte är balanserad. Det var dock inga nämnvärda poängavdrag för detta, därav alla diskussioner.

Aha, spännande. Tyckte det var en hel del "ta och ge" i tyglarna där, men har ju aldrig ridit ett program i dom klasserna så jag visste inte hur det låg till.

Det var Eric Lette som retade sig på den breda handställningen och skulle ta upp det på nästa "möte". Vi måste få bort detta sa han och be domarna döma ner det och kommentera det och på så sätt styr domarna sporten var hans kommentar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 142
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 925
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
36
· Visningar
7 480
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30