Skritt/gångarter

Totola

Trådstartare
Blev lite nyfiken på hur man nyttjar dom olika gångarterna eftersom det säkert är olika mellan olika ekipage :)

*Vilka olika typer av skritt använder ni er utav? Har ni något speciellt syfte eller fokus i de olika varianterna?
*Aktar" ni er för skritten av någon anledning eller kanske tvärtom, tränar mest i skritt och isf -vilken tanke har ni bakom?
*Har ni någon "favoritgångart" och isf vilken? Skiljer favoritgångarten sig mellan ryttare och häst?
*Använder ni vissa övningar bara i en/ett par gångarter? (sånt som bara GÅR rent fysiskt att göra i en gångart är såklart diskat... om man inte ska dra till med extremgrejer som att trava baklänges :angel: )
*Brukar ni utnyttja en gångart för att förbättra i en annan gångart? Ge isf gärna exempel på hur.

Sen är jag rätt nyfiken på om det finns flera definitioner på skolskritt, för antingen har jag hört lite olika eller så har jag uppfattat det på olika sätt..
T ex så står det i en bok jag har att skolskritten ska bli såpass "lätt" att hästen börjar få mer vevande rörelse med armbågarna/bogarna, alltså lite mot spansk skritt fast inte med hela benen. Annars har jag bara hört defenitionen att skritten ska samlas och diagonaliseras såpass att det nästan blir trav i skritt-takt (åt piaff-hållet mao).

Sv: Skritt/gångarter

Kul tråd!

Skritten är den absolut viktigaste rörelsen för mig - jag skrittar kanske 1 timme av ett träningspass som är 1 timme och 30 min.

Först skrittar jag på långa tyglar, sen skrittar jag på lite kortare tyglar fast fortfarande framåt neråt och sen skrittar jag långsamt framåt neråt sen skrittar jag lite mer samlat och sen skrittar jag samlande rörelser på volt och låter hästen sträcka ut och böja igenom båda sidorna. Sedan skrittar jag lite skolskritt... (det ska bli himla kul att höra folks definitioner om detta)

Sen när jag har hästen helt genomarbetad i sidorna och jag känner att hans bakben sitter under min rumpa då kan jag börja trava. Ibland blir det ingen trav.... Men om jag travar behöver jag sällan jobba igenom hästen i traven. Allt som jag bar med mig från skritten sitter kvar i traven också. - det är superskönt att slippa sitta och slita igenom saker i trav och det sliter inte på hästen heller.

Jag kanske kan uppfattas som tråkig men det är smällar man får ta:angel:

Det låter iaf som ett genomtänkt upplägg! :)
Själv skulle jag aldrig orka skrittdressyra en timme i sträck numera, då skulle kusen somna eller hitta på något roligare! :rofl: Men inser nyttan av skritten, ju bättre skritten blir desto bättre brukar traven bli också även om traven egentligen är gångarten vi har lättast för. Vissa dagar måste vi nästan börja trava direkt för att motivera hästen, tidigare de dagar när den varit för pigg och på tårna för att få till något vettigt i skritten för då började den spänna av och andas, numera också för att komma igång när den är sommartrött och omotiverad, då kan motorn t o m vara för dålig för att få till bra skrittjobb (vilket tro´t eller ej känns som ett framsteg, om JAG ska lära mig en övning och lära mig att hinna med i sitsen så hästen inte flyttar mig t ex, då ger det ändå en del att jobba i det läget).

Vad gäller de olika typerna av skritt så blir det oftast "normal" skritt dvs med halvkorta tyglar och lite samling men utan såvärst mycket krav och växlas med att samla upp skritten (tänker dock sällan skolskritt i nuläget iaf utan det kan komma om vi har en bra dag :p ) och öva lite samla-länga ramen. Med någon enstaka paus på lång tygel under träningspasset. När jag rider andras hästar så rider jag gärna "smygskritt" ibland, alltså övar på att skritta riktigt sakta för att försöka få hästen att balansera upp sig bättre.

Jo du har rätt i att ibland måste man kanske "väcka" hästen med lite trav i början beroende på vad det är för kuse.

Har jag däremot en häst som jag vet är en kanonkula så longerar jag hellre innan så att jag slipper sitta och ta i alla de där spänningarna tills han slappnar av. Jag kan till och med sätta på sidotyglar om han är bråkig, (kanske inte helt enligt den akademiska ridiningen) så kan han gå och dra i sidotyglarna lite istället för att dra i mina händer. Detta gör jag ju endast om jag har ett bridongbett i munnen på hästen.

Synd att inte fler har svarat på definitionen av skolskritt!

För mig är skolskritten iallafall ingen "piaffskritt" utan en mycket långsam skritt där hästen sätter bakbenen långt inunder sig och lyfter i framändan.

Har diskuterat med tjejen jag tränat för nu och ska använda skolskritten medvetet för att bygga ländrygg på hästen.
Den skritten är kort, med med ganska hög energi och vi jobbade i den några steg för att sedan komma upp i trav som då går åt passagehållet i känslan.
Skritten blir åt det tvåtaktiga hållet och lättar fram och niger bak så hästen blir sviktig och väldigt samlad.

Men du tänker också på det diagonala, va? Alltså att skritten ska bli mer diagonal än "vanlig" skritt som kvitto på att den samlar sig och inte blir låst av spänning?

Lusidor: tränar ni skolskritten på annat sätt än "vanlig" samlad skritt, eller ser du skolskritten bara som en vidareutveckling när du kan samla med lite mer energi?
(använder också ofta såna igångsättningar som jag tror du menar fast vi kallar det ju bara "samla upp skritten några steg" med innebörden att den ska samla sig så mycket man klarar för dagen, därav att jag undrar om du tänker på samma! ;))

Ja precis det! Det blir nästan lite "passvarning" på skritten kan man säga... Kanske jag skulle göra en film och visa!! :idea::angel: min pålle är jätteduktig på skolskritt! Får se om jag får till det och har en kamera i närheten!;)

Nu har jag äntligen några m inuter över och kan svara!

*Vilka olika typer av skritt använder ni er utav? Har ni något speciellt syfte eller fokus i de olika varianterna?
*Aktar" ni er för skritten av någon anledning eller kanske tvärtom, tränar mest i skritt och isf -vilken tanke har ni bakom?
*Har ni någon "favoritgångart" och isf vilken? Skiljer favoritgångarten sig mellan ryttare och häst?
*Använder ni vissa övningar bara i en/ett par gångarter? (sånt som bara GÅR rent fysiskt att göra i en gångart är såklart diskat... om man inte ska dra till med extremgrejer som att trava baklänges :angel: )
*Brukar ni utnyttja en gångart för att förbättra i en annan gångart? Ge isf gärna exempel på hur.

Jag hare gjort om mitt upplägg lite av våra pass, så nuförtiden börjar jag alltid med att skritta fram skippen i en väldigt lång framåt-neråt form med mycket energi, där jag verkligen får han att söka fram till min hand. Att han söker till min hand är vikten med det.
När det är på plats så kan vi börja jobba! Då 'samlar' jag upp honom (läs plockar upp honom i en mer korrekt form där han inte bara slafsar på :angel:). Sen jobbar jag igenom alla skolor i den formen, och lägger in lite ökad samling och längning mellan öppnorna och slutorna. Därefter kan jag samla upp honom mot skolskritt även rida igenom skolorna i varierad samlingsgrad. Jag rider alltså i en sluta/öppna och varierar ramen från skolskritt till en lägre samling.

Efter det kan jag jobba antingen med samma saker i trav eller galopp beroende på hur han känns för dagen, vilket humör han är på.

Avslutar alltid som jag har börjat passet, långt och lågt, följt av uppplockning och lite skolor i varje varv innan det är dags att klappa om hästen och tacka för dagens ridpass!

som det kanske märks så är skritten min favvogångart nr 1! Skippen är mycket (!) arbetad i skritt, mest för att jag är säkrare i skritten, med placering av bakben osv.. Dessutom har han inte så lätt med traven (i den meningen att bära sig och arbeta, annars så gillar han och trava, antagligen mest för att jag har svårare att få han att jobba så mycket i traven), och det är först nu som galoppen har blivit så bra att det kan vara meningsfullt att börja jobba i den, innan var det ju mest för att han skulle få sträcka på sig lite och busa..

Jag använder alla övningar i alla gångarter, men med olika krav, av naturliga skäl kräver jag inte en lika samlad piruett i galopp som i skritt eftersom vi inte har jobbat så mycket i galopp och han helt enkelt inte orkar än. Kraven sätts hela tiden efter Skippens styrka och min förmåga att få igen om det jag vill..

Just nu har jag faktiskt tänkt som så att jag hoppas på att kunna bygga upp Skippen mer genom att träna galoppen, som han mer naturligt bär sig i, för att på så sätt få en bättre trav. Men självklart kommer ju inte traven komma av sig själv, den måste vi ju jobba igenom den också! Skritten har ju byggt upp skippen till här där vi står idag så nu hoppas jag ju som sagt på galoppen, men vi får se helt enkelt!

jaa.. då tror jag att jag har svarat på det mesta!

Kul med lite rapport från er! :)
Din pålle är lite intressant tycker jag just i ämnet, eftersom det märks så tydlig skillnad i gångarterna, men också att det märks att dom förbättras med hjälp av träningen!

Själv tänker jag att bärigheten i skritten förbättras tack vare att jobba i traven där det är lättare med bärigheten, samtidigt måste man skrittjobba också för att inte tappa i traven och det man får till i skritten märker man ger effekt i traven också. Vissa (som du t ex ;) ) använder ju galoppen för att förbättra traven. Där funderar jag på om det blir samma sak, att man kanske har närmare väg till passage t ex när man lyckats få till skolgaloppen, eller om man får tänka andra hållet - att man får bättre galopp ju bättre skritten blir. Ska bli spännande att se! :angel:

Kul med lite rapport från er! :)
Din pålle är lite intressant tycker jag just i ämnet, eftersom det märks så tydlig skillnad i gångarterna, men också att det märks att dom förbättras med hjälp av träningen!

Själv tänker jag att bärigheten i skritten förbättras tack vare att jobba i traven där det är lättare med bärigheten, samtidigt måste man skrittjobba också för att inte tappa i traven och det man får till i skritten märker man ger effekt i traven också. Vissa (som du t ex ;) ) använder ju galoppen för att förbättra traven. Där funderar jag på om det blir samma sak, att man kanske har närmare väg till passage t ex när man lyckats få till skolgaloppen, eller om man får tänka andra hållet - att man får bättre galopp ju bättre skritten blir. Ska bli spännande att se! :angel:

det är ju så komplext, för hästen blir ju helt klart starkare när den kan skolgalopp än innan och har därför enklare att komma till passage, eller en fin piaff.. Men frågan är ju om det annorlunda rörelsemönstret som man får när man byter gångart har lika stor betydelse som det att det krävs mer av hästen ju högre gångart man har. Eller gör det det?

Skippen har haft en väldigt lugn månad nu, eftersom han har haft lite ont i ett knä. Men igår var jag tvungen att testa hur han var i nått annat än skritt och Oj, vad jag kände skillnad på honom efter denna månaden.. han har en helt naturlig bärig galopp, och traven har också blivit helt annorlunda.. helt plötsligt känns det som om vi faktiskt har en trav som vi faktiskt kan använa oss av i träningen.. tänk vad vila och oonda knän kan göra för ridningen!

Lustigt, jag var i ungefär samma situation hyfsat nyligen! :p
Angående skritten. Innan jag skulle rida för B sist så hade jag fått ta det lugnt säkert 1½ månad för att tokhästen blivit sommarhingstig och sprang sisådär 15 timmar/dygn i hagen, blev ju rätt ansträngd av det! :crazy: Då tränade vi dels lite mer sällan än vanligt, dels 10-15 minuter per pass och många pass blev bara skritt, den trav det blev var kanske motsvarande en volt per varv! ;) Inga skolor, knappt någon samlingsträning mer än den man fick gratis ibland, övade bara ridvägar och egna sitsen i princip...
När vi sen red för B hade jag dåligt samvete över att det kanske skulle bli för tufft för kusen och var orolig att man skulle ha backat massor.
Visst, vi fick bara rida en kvart första passet för att han inte skulle ta slut till nästa, och han var ganska lat, men han var himla kul att rida! :) Traven var helt underbar och mycket mer lättjobbad än tidigare.
Så jag kände igen mig ganska mycket i din historia! ;)

Jag svarar på en basic nivå som jag jobbar med min unghäst.
*Vilka olika typer av skritt använder ni er utav? Har ni något speciellt syfte eller fokus i de olika varianterna? Helt fri skritt, för att hästen ska slappna av mentalt och även fysiskt, alltid i början av pass och efter. Skritt på halvlång tygel i friskare tempo, för att få upp blodcirkulationen och komma igång med kroppen framförallt bakbenen. Skritt med tygelkontakt i lugnt tempo när det behövs mer koncentration vid tex övergångar, flyttningar. Än så länge klarar hon inte av att gå på ordentligt samtidigt som tex en sidförande övning. Tygelkontakt och friskt tempo, på raka spår och när hon börjar sega till.
*Aktar" ni er för skritten av någon anledning eller kanske tvärtom, tränar mest i skritt och isf -vilken tanke har ni bakom? Absolut inte. Tvärtom! Skritten är suverän, enormt underskattad. Tränar allra mest i skritt, det är den bästa uppbyggnade och lösgörande gångarten för min häst.
*Har ni någon "favoritgångart" och isf vilken? Skiljer favoritgångarten sig mellan ryttare och häst? Har sen jag var liten älskat att rida i galopp. :love: Men att rida längre stunder och göra övningar i galopp kräver en välskolad häst och det har jag inte haft förmånen att rida på ett bra tag. Så för det mesta gillar jag skritten eftersom den ger så mycket till hästarnas uppbyggnad.
*Använder ni vissa övningar bara i en/ett par gångarter? Jobbar nästan enbart övningar i skritt. När det gäller att rida stora volter med liten böjning föredrar jag trav eller helst galopp om hästen klarar det. Galoppen blir naturligt att man böjer i volten som en månghörning mellan varje galoppsprång.
*Brukar ni utnyttja en gångart för att förbättra i en annan gångart? Ge isf gärna exempel på hur. Skrittar i skog och mark för att förbättra hela hästens kroppsbyggnad, styrka och gångarter. Funkar inte en övning i trav eller galopp går jag ner i skritt igen och lösgör för att sen gå upp i annan gångart.

Nu låter jag kanske som värsta skrittomanen... :devil:

*en som brukar hålla till på annat forum smyger försiktigt in*
Vilken intressant tråd! Måste haka på på grund av att jag är perfektionist besatt av skrittarbete!
Jag jobbar mest i skritt, för att det är den gångarten där det mesta fungerar, och jag hinner hänga med. Jag är som sagt perfektionist och vill ha kontroll över varje steg hästen tar, vill styra var den placerar sina bakhovar i varje moment... Detta, har jag efterhand förstått, är inte särskilt konstruktivt, och är en bidragande anledning till att vi som ekipage har stått stilla i utvecklingen en längre tid.
Om jag har travat har det varit långsamt, långsamt, vilket har lett till att det antingen varit energifattigt, eller med en samling som hästen inte klarar någon längre sträcka. Så snart något inte funkat har jag tagit ner till skritt och börjat om från början igen.
Nu har jag fått uppmaning från min tränare att det är dags att våga tänja gränserna, att balansera på gränsen till vad jag och hästen klarar i traven utan att bli knäckt och gå ett steg tillbaka för att befästa i skritt! Jag ska våga rida en mindre perfekt trav och jobba därifrån, få till några bra steg, acceptera att vi sedan tappar det och fortsätta jobba i traven för att få några bra steg till.
Jag och min häst illustrerar väl att man kan rida hur bra som helst i skritt, utan att för den skull utvecklas i övrigt.

När jag läste ditt inlägg Lilla_My kom jag på att tänka på något ganska intressant.

Jag sa ju att jag jobbar min häst ganska långsamt i skritten vilket är sant för det mesta, men när det kommer till traven så vill jag ha den väldigt energisk vilket kanske är lite konstigt med tanke på att skritten är så långsam.:p

Jag tror att detta beror på att jag vill att hästen ska vara aktiv i bakändan och lyfta upp ryggen med magmusklerna även i traven vilket han inte klarar längre stunder om jag ska försöka samla traven så att den blir långsam. Jag får helt enkelt nöja mig med en energisk trav som jag med stor möda samlar några steg till en långsam (början till passage) trav.

Det är ju min skänkel som aktiverar bakbenen på hästen och mitt säte som ställer in stegländen och det kan bli lite väl svårt när man ska lägga ihopa allting...
Tack för att du fick mig att reflektera!

PS *med energisk menar jag att benen trampar på fast utan att vinna för mycket mark - hästen rör sig alltså inte snabbt framåt utan bara trampar på under sig*

Intressant läsning! :)
Sånt där tror jag lätt man missuppfattar om man rider sällan för tränare eller inte greppat att det här gör vi just nu, utifrån hur ekipaget fungerar just nu?
Så tycker jag iaf ofta det verkar fungera med tränare som kommer ut och håller clinics några gånger per år - dels tar det ett tag innan man hunnit greppa helhetskonceptet eftersom man får delar av det demonstrerat på kurserna och att man lätt övertolkar/feltolkar innan man fått helheten, och dels blir man inte sällan förvånad över vilka helomvändningar det kan bli ibland när ekipagen hunnit processa senaste träningen. Inget undantag för min egen del - dels att man får övningar som man aldrig gissat sig till själv var "nästa steg" och dels att man får ändra om hela tänket när ekipaget utvecklats.
Från att ha gått från att nästan bara rida på bromsen eftersom gasen varit "för bra" till att behöva rida med tonus och skänklar helt plötsligt! :p Och från att alltid ha behövt plocka bort energi till att få experimentera med att lägga till den.

Alkemisten:
Kul som sagt hur olika det är! :idea: Just det där psykologiska tycker jag det är kul att man tar med i beräkningen. Ungefär så tänker jag i skritten, fast det börjar vara på gränsen lite beroende på dagsform hur mycket man kan kräva. Att man tillåter lite mer skjutkraft och lite högre tempo än man skulle vilja ha för att hästen inte ska känna sig låst för att sen jobba med pusselbitarna och styrkan som behövs för att klara mer grundsamling, jobbar i intervaller typ! :p

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·
I
Hästvård Svullen på insidan av frambenet, svullnaden började övertill insidan kotan och sträckte sig upp en dm. Lite värme över svullnaden, ingen...
Svar
6
· Visningar
3 166
Islandshäst Vad har ni för olika kommandon för att få hästen i den gångart ni önskar? Eller finns det någon standard som de flesta/alla använder...
2
Svar
35
· Visningar
5 998
Senast: Leikna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar