Kommando för de olika gångartern?

Sv: Kommando för de olika gångartern?

Man behöver egentligen inte ha en massa ljud för sig, det räcker med att använda sätet och sin kropp eftersom det ändå är det som styr hela ridningen.

Men det vore ju fantastiskt om man kunde få hästen att fatta de olika gång arterna via ljud, för då kan vi visa upp dem utan ryttare på tävling.;)

Jovist, men vid tex. longering kan det vara bra att ha visa läten för respektive gångart. Kan även vara bra som komplement om man rider en unghäst som inte har lärt sig hjälperna ännu.

Jovisst, men nog räcker det allt med vanliga smackningar. Har jag använt ord så är det trav eller galopp, inte sjutton behövs ett helt lexikon för det mer än möjligen för den som rider. Tänk efter själva när ni är på kurs och instruktören provar era hästar, inte vet denne ert ordlexikon, lika förbenat så går hästen i de gångarter instruktören begär utan pussljud, visslingar mm.;)

Jag hade den diskussionen igår i stallet och sa att dom skulle rida en hel träning utan att säga ett enda ord. Dom såg ut som fågelholkar.

Jag hade den diskussionen igår i stallet och sa att dom skulle rida en hel träning utan att säga ett enda ord. Dom såg ut som fågelholkar.

Det har jag gjort med tidigare elever också, det var väldigt lärorikt och skoj att se faktiskt! :D:rofl:

Absolut. Smackningar räcker långt. Det bästa tycker jag är när man rider rena gångarter utan att säga ett enda ord, då har man kommit en bra bit på vägen. Själv (när ingen ser) gillar jag att snacka med hästen, typ; jaha, ska vi ta lite trav nu va. Skulle kanske vara lite pinsamt om man höll på så jämt. När jag rider andra raser/andras hästar då smackar jag bara om det behövs, inget paddel där inte, möjligen ett och annat berömande ord när det går bra.

*kl*

När vi är ute själva pratar jag ganska mycket med honom. Då ber jag om skritt, trav, tölt och galopp (med de orden) samtidigt som jag ger hjälperna. Jag har en förhoppning om att kunna börja löslongera honom så småningom och visst räcker det med smackningar och "whoa" men jag tycker det känns smidigare att kunna berätta för honom vilken gångart jag vill ha.

Har knappt tänkt på vilka hjälper jag ger. Skritt är ju enkelt - där bara gungar jag till en aning framåt. Trav är en lite större rörelse samtidigt som jag trycker lätt med vaderna. Händerna nära- eller på manken. För tölt samlar jag honom, höjer händerna en bit och driver med överskänklarna. Är vi ute behöver jag bara driva lite extra med vaderna för att han ska "växla upp" och fatta galopp. I paddocken flyttar jag bak ytterskänkeln något, ställer honom lite utåt och pressar med vaderna.

När jag rider min Blesa, som är väldigt pigg och väldigt spänd, är jag helt tyst, förutom om jag vill samla henne lite extra i tölten, eller öka lite, så smackar jag lite, lite och väldigt lågt. Smackning med tungan där framme i munnen liksom... Eller något.
Skritten driver jag på bara, tölten samlar jag ihop lite, och driver på.
Traven finns där bara ibland, när jag märker att hon vill trava ger jag henne lite mer tygel och lutar mig lite framåt. Galoppen kan jag inte rida i, eftersom det inte blir galopp då. Hon har varken balans eller muskler för det än.
Mammas häst Sunni, har däremot 4 fina gångarter.
Skritten, driva på bara, tölten, samla ihop genom att först driva med skänkel, fånga upp med tygel och igångsättning med skänkel. Spö ibland också om han håller på att falla ner i trav.
Traven väljer han gärna själv, så där är det bara att ha honom med huvudet lågt, och driva på.
Galoppen, lägger jag halv galoppfattning, dvs bak med ytterskänkeln och driva.
Smackningar om hästen är seg eller behöver extra energi, eller ska öka. Inte så mycket mellan gångarterna.

Tack för alla svar! :bow:

Någon som vill gå in på lite mer hur man plockar fram gångarterna ur en unghäst? Och håller isär dem :D

Hehe neej såklart men det blir lätt så när man är ute och tränar tkr jag! ;) Det ända jah egentligen använder är sch ljudet när jag ökar tölten, för att hon inte ska slå upp i galopp:) Dock var det väldigt bra när jag tränade en unghäst, ett sto, liten svart bitch som inte gillade skänklarna, hon blev arg och bockade (bara för att förtydliga, det var inte att bli riden som var problemet, vilket jag kommer till snart, utan skänklarna, hon hade lite kontrollbehov och tyckte det var jobbigt ibland) så jag tränade löslongering och lärde henne röstkommandon och sen gick ridningen som en dans, båda hon och jag var nöjda, och efter ett tag gick det fint med skänkeln också :)

Angående ljud igen! Läste för länge sedan på IA och Denni's hemsida en mycket intressant sak, utan hästar reagerar på olika vokalljud! Hästen lyssnar inte liksom på "trav", utan då är det a:et i trav som hästen känner igen :). Så om jag har förstått det rätt så ska man nog använda så många olika vokalljud som möjligt, t ex "traaav" "töölt" "hooo" :D. Rätta mig gärna om jag har fel :bow:

jag tror som du, min pålle kunde jag inte säga braaaa åt i tölten för då började han traaaava:devil:

Nej det kan jag tänka mig :) Det lär ju inte vara konsonanterna de lyssnar på eftersom de inte ger några toner eller "ljud" (ni förstår nog vad jag menar) Däremot lyssnar de väl på tonläge också? Om du säger braa jättepipigt och traav jättemörkt får du väl inte samma reaktion? ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 745
Ridning Går det att få till? Om ja, hurdå? Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men...
2
Svar
27
· Visningar
3 086
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama