Skrikig tvååring

Mirre

Trådstartare
Rasmus är lite över två år snart.
Somnar han på dan skriker han i evigheter när han vaknar.
Just nu sitter han och skriker och gnäller vad jag än gör, om han bara äter så blir det bättre, men han skriker ju så det inte går att ge honom maten. Han kommer bara kasta den på golvet. Han har hållit på ett bra tag nu, ingenting hjälper.

Tips på hur man får honom att lugna sig så man får i honom maten? Det blir ju bättre bara han äter. Men bara jag försöker säga nåt så skriker han.

Sv: Skrikig tvååring

Jag brukar försöka förekomma.. Maten går aldrig ner direkt och när den inte gör det brukar ju humöret bli därefter.. Så jag försöker hinna ge nåt gott som ett kex, eller frukt, eller ibland i värsta fall en godisbit så fort det vaknats.
Vad som helst som får upp blodsockret snabbt, då brukar även maten slinka ner med god aptit en liten stund senare..

Senast ändrad:

Vi hade likadant en period. Jag vet vad du menar. Jag har egentligen inget bra tips. Vi fick till slut backa av, inte försöka så mycket. Han var ju arg, inte ledsen, och fick reda ut det själv. Det kändes inte som någon idé för precis som du skriver så eskalerade det om man försökte hjälpa till. Bara vara i närheten, vara där.

Nu har det gått över. Det kändes som om det var en av alla dessa faser.

Svårt att ge råd.

Uhm, det opedagogiska sättet (som vi använde när tvååringen somnat på dagen utan att äta innan och vi visste att det skulle bli katastrof, dvs högst ngn gång i veckan) var att helt enkelt väcka honom med lite saft o sugrör redo innan han vaknat helt eller helt enkelt väcka med lite saft... (Tvååringar kan liksom börja slurpa lite i sugrör sovande och vakna så :o ) Då blev han så pigg att han kunde äta.:o

(och nej vi brukar inte ge barnet saft, han dricker det kanske högst varannan vecka nu när han är 3. Och ja, annars om han hunnit vakna helt skrek han förtvivlat och kunde ibland inte äta eller dricka någonting alls, inte mat, frukt, saft, mjölk-någonting. Men det är ju värt att försöka med saft eller frukt även efter katastrof.).

Antar att man skulle kunna göra detta med mjölk istället om det gäller varje dag? Dvs sätta ett sugrör i ett glas mjölk och ge medan man väcker. Tyvärr säljer de inte mjölk i tetra med sugrör.

Senast ändrad:

Några andra sätt som vi fick honom att äta på när han var för hungrig. Komma med ett glas/ngt gott ätbart och bara ställa på bordet nära barnet utan att säga någonting och snabbt försvinna (med utpräglat nonchig attityd, vad bryr jag väl mig om det här glaset mjölk, hm jag ställer det här borta.). Äta någonting själv, som man vet barnet gillar, utan att erbjuda (men ha tagit till två). Ha i knät vid middagen och ibland råka ge gaffeln till barnets mun istället för i sin egen.

(I övrigt så låter vi honom äta eller inte som han föredrar men sitta med vid bordet. Ovanstående är bara för hungersammanbrott.)

Ingen dum ide alls, det ska vi köra med i fortsättningen.
Pedagogiskt eller inte, det är ändå bättre än skrik i evighet, blir ju jobbigt för både honom och oss.

Nu är han glad igen alla fall, har ätit lite men han är ju så kinkig med maten så det är inte klokt. Man är glad om han äter ordentligt 1 gång om dan. Annars blir det mest pet och vill inte ha, om det inte är bröd och pasta.

Min yngsta var så där så fort han blev för hungrig och då fullkomligt vägrade han äta. Fast han normalt åt bra och inte var ett dugg kinkig med maten.

Jag löst det med att se till att han fick i sig något sött och sen vänta tills blodsockret stigit något innan jag ställde fram maten.

Sätta honom i famnen, "gosa lite" tyst och lugnt och låta honom vakna till en stund så han lugnar sig? Funkar här.

Men en fråga, "somnar han på dan så skriker han"... Betyder det att han inte sover på dagen? Min som är 2,5 sover fortfarande middag och äter då strax innan = vaknar på glatt humör.

Annars gör vi som badger när det ändå kinkar, ställer fram mjölk och macka och låter honom "hitta" det själv.

Nej han sover inte på dagtid mera, om han inte somnar i vagnen då. Men det är inte alltid han gör det, oftast är han vaken.

Så har alla mina tre barn varit i perioder. Jag har då helt enkelt gett dom en liten nappflaska med saft i. Totalt opolitiskt korrekt men det struntade jag i. Det viktiga är att det fungerade.

När barnen blir äldre så fasar man bara ut saften.

Ett generellt knep som funkar när barnen är griniga (och man själv har tid och ork) är att ställa saker och ting på ända, tex ordna en picknick på vinden eller sätta sig och äta under bordet eller låta ett gosedjur "äta" på mackan och spotta ut den. Att göra något knasigt och helt oväntat har nästan alltid funkat för att bryta dåligt humör på mina barn.

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 108
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: amsway
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?