skrämselträning/ miljöträning

emlem

Trådstartare
Nu börjar vi få slut på idéer för miljöträning av lilla herr häst. Han är en kallblodstravare på snart 4 år, rids i alla gångarter och är under inkörning. Supertrevlig individ som älskar utmaningar och nya saker :)

Ni har säkert massor med bra tips på vad vi kan hitta på så ni får gärna dela med er.

Vi har byggt olika banor i paddocken med olika övningar med följande saker och resultat

presenningar= stampar på den innan han bär iväg med den
plastband/påsar på stolpar med och utan vind= om man drar i dem så ramlar hinderstöden, himla roligt
hinkar med konstiga grejer på= saker är till för att bäras och tugga på
koner med låga plastband= allt man kan bära och skramla på är roligt
bildäck= är till för att trampas på och tugga på
påsar och rep på honom= hästen vilar och väntar på något roligare
katter= tappar fokus och måste bara fram och klappa/ putsa dem
träbro= jaha och nu då?

Matte borrar en planka i paddocken och hästen måste bara dit och hjälpa till, försöker ta tag i borren vid upprepade tillfällen:banghead: byggare hästbob:angel:
Vid uteritt trampar han fram i täten där de stora hästarna som ridits längre än han är gammal tycker att det är läskigt att gå.
Vi möter en cykel när vi tömmkör i mörkret= kolla en människa med cykelkorg, det finns nog mat där i , kom så går vi och hälsar. jag* öm något rör sig där borta i mörkret, hoppas det inte är en gris, näpp människa i bäckmörker utan reflex, sak samma.

paraply och bollar har vi kvar att göra/ skaffa. och vi har släpat allehanda oljud bakom honom när vi jobbat med inkörningen och reaktionerna vi fått ha varit funderingstuggande och "jag gillar att jobba steget".

@emlem Grattis till en väldigt cool och trygg häst. Frågan är vad hästen ska användas till och vad du känner att ni behöver träna på? Det är lättare att ge tips om man vet vad syftet är. Behöver hästen bli ännu mer cool och isåfall i vilka situationer? Eller gör ni detta bara för att det är kul? :)

Tack, jag har hittar ett riktigt guldkorn att vara medryttare/ medkuskare på och ägarinnan är lika fantastisk hon :D

Hästen kommer att användas till allt möjligt och vi resonerar att det är bättre att vara förbered på konstiga saker än att bli konstig när saker händer :)
sen är det för att vi tycker att det är roligt att variera träningen och hästen älskar hjärngympa. Han ser lite ut som barn på julafton när han får syn på en paddock full med prylar och vill genast undersöka allt. Vi vill helst att han blir så bombsäker och trygg som möjligt eftersom han ska dra vagn/ släde, barnbarnen vill rida ibland etc.

Verkar som om ni har hittat på mycket redan! Jag funderade på vad jag gjorde med min häst när hon var ung och jämförde med din lista. Kan bara komma på i övrigt att vi var ute och gick mycket för att hon skulle möta sådant som kan bli läskigt. Vi "förföljde" bland annat snöplogen när den skrapade trottoarer som bäst och gick fram och tillbaka där stadsbussarna går i väntan på att någon skulle ge ifrån sig ett sådant där jättepysande ljud. Över huvud taget var vi ute och gick mycket både här och där..

Har du rätt kallblod finns det inget som får dem ur fattning, ända orsaken till att de får panik är att två benta individen som är med vid tillfället får panik långt innan och kallblodets så kallade panik är oftast ett sätt att få två beningen ur det hämska så den kan bli lugn flockledare igen ...

Plastdunkar med grus i att dra eller ha mot kroppen.
Presenning över kroppen, både stillastående och i rörelse.
Kan vara bra att INTE låta honom gå fram också, öva på det. Typ stort pressenningspaket som man INTE får gå fram och undersöka. Ibland kommer han inte kunna få gå fram när han ser något, så bra att öva på det.
Plötsliga ljud (med plastdunkar/flaskor med grus tex) är också bra att öva på, en gång körde jag över vad jag trodde var en snökoka, men det visade sig vara en bit hård skumplast, den sprätte iväg med ett tjut när den hamnade mellan hjul och snö. Samma och man kör igenom små vattenpölar som frusit, helt plötsligt krasar det till under hjulen bakom hästen.

Tack, jag har hittar ett riktigt guldkorn att vara medryttare/ medkuskare på och ägarinnan är lika fantastisk hon :D

Hästen kommer att användas till allt möjligt och vi resonerar att det är bättre att vara förbered på konstiga saker än att bli konstig när saker händer :)
sen är det för att vi tycker att det är roligt att variera träningen och hästen älskar hjärngympa. Han ser lite ut som barn på julafton när han får syn på en paddock full med prylar och vill genast undersöka allt. Vi vill helst att han blir så bombsäker och trygg som möjligt eftersom han ska dra vagn/ släde, barnbarnen vill rida ibland etc.
Tänk lite på att i paddocken är en sak, och ute en annan. Man kan få en bombsäker häst i en manege/paddock som ändå reagerar när den möter samma saker fast på en annan plats.

Att få en trygg häst tror jag man får mycket genom att bygga upp hästens självförtroende. Jag tror att man får en trygg och stadig häst genom att vara ute mycket i naturen i alla väder, låta hästen ta sig över stock och sten i svåra men såklart inte farliga terränger osv. Låta hästen tänka och fundera mycket själva hur dom ska göra för att ta sig fram, det tror jag ger en relativt självsäker självständig individ som klarar utmaningar själv. Det är bra hjärngympa för en häst tycker jag.

Sen kan man ju alltid roa hästen i paddocken med olika saker för att den tycker det är kul dock. Dock så hade jag nog koncentrerat mig mycket på att rida runt saker och ting och inte eftersträva att hästen ska fram till allt utan att den ska helt enkelt inte bry sig om det. Sen är det lite lydnad där med, dom kallblod jag träffat som visserligen varit orädda men dom har också blivit väldigt på och buffliga då dom bara ska gå på allt. En lydig häst är även den en trygg häst då den även om den skulle bli lite rädd inte sticker eller drar iväg eller springer på en.

Ett sätt att öva på faror ute är ju att på ridvägen tex hänga upp en fladdrande presenning mellan två träd över ridvägen så hästen måste gå på och förbi den. Gör det på olika ställen hela tiden. Det vet jag polisryttarna här gör mycket.

Vi tränar självklart inte bara i paddocken, det vore ganska dumt och enformigt eftersom vi spenderar mer än halva tiden ute på vägar och i skog och mark ^^ ute har vi övat med flygande pressning, fladderstolpar, granngården som ständigt byggskrammlar och grustaget som vi rider förbi, ankorna i plaskdammen för att inte nämna närsynta "Bert-Åke och Gunnel" som försökt köra över oss med traktor och SUV... Gamlingar som ser dåligt borde inte framföra fordon med motor.

När vi tränar och tömmkkör i paddocken är han mer fokuserad på vad vi vill att han ska göra än på alla roliga saker, det är mest i början när man släpper in honom bland grejerna som han vill pillra runt men det kan vara bra att träna på att opillra oxå. Som tur är så är han inte direkt bufflig, ibland vill han klia mina ben och suga på mina skor men för det mesta tycker han om att stå och lukta på min mage. Katten är han bufflig emot, men katten är lite svårare att få att samarbeta, han är ju liksom stallkatt, inte TV pussy :angel:

Vi tränar självklart inte bara i paddocken, det vore ganska dumt och enformigt eftersom vi spenderar mer än halva tiden ute på vägar och i skog och mark ^^ ute har vi övat med flygande pressning, fladderstolpar, granngården som ständigt byggskrammlar och grustaget som vi rider förbi, ankorna i plaskdammen för att inte nämna närsynta "Bert-Åke och Gunnel" som försökt köra över oss med traktor och SUV... Gamlingar som ser dåligt borde inte framföra fordon med motor.

När vi tränar och tömmkkör i paddocken är han mer fokuserad på vad vi vill att han ska göra än på alla roliga saker, det är mest i början när man släpper in honom bland grejerna som han vill pillra runt men det kan vara bra att träna på att opillra oxå. Som tur är så är han inte direkt bufflig, ibland vill han klia mina ben och suga på mina skor men för det mesta tycker han om att stå och lukta på min mage. Katten är han bufflig emot, men katten är lite svårare att få att samarbeta, han är ju liksom stallkatt, inte TV pussy :angel:
Isåfall om ni nu gör såpass mycket och hästen faktiskt är trygg i sig själv och orädd till tusen så hade jag fokuserat på att utbilda hästen. Få hästen följsam och mjuk och lydig med en bra grundridning/inkörning så kommer det inte bli några problem tror jag.

Har ni ingen vanlig dressyrtränare som kommer ut?

Miljöträning i all ära, visst, men ska den bli ridhäst/körhäst och är 4 år så är det ju bra att komma igång med en utbildnings- och utvecklingsplan.

Den kommer vänja sig vid världen allteftersom ändå, och ni verkar ju redan verkligen ha ansträngt er för att den ska få se oväntade saker. Nu kanske det är dags att fokusera på själva fys-träningen och kommunikationen med ryttare/kusk?

Tillägg, fick för mig att jag sett en häst som lekte med en boll på tuben och hittade filmen.
- sånt kan man ju göra.

Gå på plåt (sån som man har på tak). Jag tänkte att vi skulle hoppa över plåten men min häst tyckte att den springer vi väl bara över, det är ju inget hinder! Låter ordentligt i galopp. :D

Trafik. Tung trafik. Lastbilar, traktor, cross(!!).

Sirener.

Eld och rök. Hoppa över eld. Gå genom tjock rök.

Kasta bollar/föremål mot hästen.

Flaggor.

Googla police horse training så hittar du säkert fler ideer! Härligt att ha en så trygg häst. Min gammla häst var sån, kunde ha med honom var som helst och göra vad som helst, samtidigt som han hade en otrolig energi och känslighet. Tyvärr föder man ju inte upp såna hästar inom halvblodsaveln nu för tiden... :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej på er! Tänkte lägga upp en lista på saker man ska göra med sin häst! Miljöträning och lite annat kul. Du ska göra så många saker du...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 829
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025