Skrämmande..

Grängesberg

Trådstartare
Med risk att få ordentligt på nöten så skriver jag ändock lite reflektioner.

Läser mycket trådar här på de olika forumen, skriver inte alls ofta utan bara när jag har något att tillföra tråden.

Här finns mycket kunnit folk som vistas och delar med sig av erfarenheter och tips, vilket är den största anledningen till att jag läser, alltid finns det något att lära.

MEN jag blir ofta rent ut sagt mörkrädd när jag läser vissa trådar, en del borde verkligen inte få ha häst alls. Ibland läser man de mest hårresnande åsikter och saker som folk utövar med sin stackars häst, saker som vanligt folk med hyfsad kunskap inte ens i sin vildaste fantasi skulle få för sig att prova på.

Ofta önskar jag för mig själv att det inte ska vara sant, att någon rackare bara sitter och driver med oss andra, men tyvärr så är nog så ofta inte fallet, naturligtvis finns det sådana också, men allt för många skaffar egen häst utan att ha de kunskaper eller hjälp som faktiskt behövs.

Jag lider med de stackars hästar som har fått oturen att hamna hos en okunnig ägare och önskar att folk som säljer kunde vara lite mer nogranna i sitt val av köpare.

Jag skulle aldrig sälja någon av hästarna till en helt okunnig köpare(som inte heller hade kunnig hjälp till hands)

Naturligtvis så är alla någongång i livet förstagångshästägare, det är ju fullt normalt och helt ok, men jag anser att man bör ha en viss baskunskap när man tar på sig ansvaret för en hästs liv och välmående.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med tråden, mer än att jag verkligen förfasas över de många hästägare som vistas på forumet som verkar ha riktigt usel hästkunskap och tyvärr ofta även dåligt med vett och sans.

Sv: Skrämmande..

Blev nyfiken vad menar du t.ex. med hårresande saker?

Jag vill också veta vad som är så hårresande att vederbörande inte borde få ha häst.

Ibland kan jag hålla med dej, men inte speciellt ofta tack och lov.

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Tex. den stackars ponnyn som hade sina skor fastväxa men både skötaren och ägaren red. Varför inte bara ringa en hovis, en sådan sak ser jag som självklar

håller med dig...
den värsta formen av okunskap är ovilja att lära sig:crazy:
jag tror att en människa som bara sett en häst på ett foto kan vara en bättre ägare (så länge viljan att lära sig finns där) än en som tror sig kunna och veta allt bäst

Att ha häst är inte som att ha en försökskanin eller en leksak.
Man måste kunna en del för att sköta om den ordenligt. Jag håller med Grängesberg att det finns hemska saker man läst om.
Ska man ha häst och inte kan så mkt själv, måste man ha kunnigt folk omkring sig.
Alla har varit förstahästägare, men tänkt till 2 ggr innan man skaffar en.(Hoppas jag)

håller med dig...
jag tror att en människa som bara sett en häst på ett foto kan vara en bättre ägare (så länge viljan att lära sig finns där) än en som tror sig kunna och veta allt bäst

måste hålla med här. :(
tycker ofta det är i trådar där inställningen är att "jag vet vad som är bäst för min häst, jag gör vad jag vill med min häst". Tex. ang. att ha tredubbla täcken osv på hästar i mildväder. för att ta ett exempel. Man vill inte ta in ngra andra tankar eller möjligheter utan anser att man vet bäst punkt slut. Det är otäckt.
just därför att hästarna helt och hållet ÄR i våra händer, och vi GÖR precis "vad vi vill" med dem, så är det ju extra viktigt att man verlkigen gör sitt yttersta för att ta in så mycket kunskap som möjligt, för att försäkra sig om att det man gör verkligen är det bästa i situationen.

Jag kan inte annat än o hålla med. Trots att många påstår sig ha haft häst i många år tycker jag att kunskapen hos vissa är under all kritik samt att många är så enkelspåriga.

Det som skrämmer mig mkt är detta med hovvårdare o att det är så många som tycker det är ok att en häst går o har ont i sina fötter bara för att de skall härdas.

Många hästägare här har inte de grundläggande kunskaperna i hästhållning, foder, avmaskning samt hovvård.

Håller delvis med, men i en del av trådarna får vi aldrig höra hästägarens egen berättelse, utan nån annan (som kanske inte ens känner hästens ägare eller varför h*n gör just si och så)
Tycker att man borde ge hästägaren en ärlig chans att förklara sig innan alla börjar med sin pajkastning :smirk:

Ett exempel är en ponny som måste ha exemtäcke på sig för att den ska slippa alla insekter e.t.c. En tolvårig liten tjej går förbi och ser det, springer hem och sätter sig framför datorn för att skriva hur hennes granne behandlar sin stackars häst som måste ha täcke (hon skriver såklart inte VAD för slags täcke, för det vet hon inte ens) på sig en varm sommar dag :o
Eller dom klassiska "tonårsfajterna" där alla ska veta bäst och den som inte tycker som dom är minsann en hemsk människa och djurplågare

Men såklart så finns det ju skrämmande berättelser som faktiskt är sanna, men jag tror inte att dom är spec. många :smirk:

:bow:

Blev nyfiken vad menar du t.ex. med hårresande saker?

Svarar er båda som ville ha exempel..

Jag tycker inte att jag ska ge konkreta exempel på någon tråd där jag anser att kunskaperna är åt skogen, vill med tråden inte peka på någon särskild som JAG anser har riktigt usla kunskaper, vill ju inte göra någon ledsen.

För det är säkert som så att i många av de trådar som jag anser hästägaren ha dåligt med kunskap så vill ägaren säkert bara det bästa för sin häst, MEN det bästa är tyvärr inte gott nog.

Skönt att se att fler håller med i mina tankebanor, jag hoppas att kanske några hästsäljare, eller blivande hästköpare utan kunskap läser denna tråd och kanske får sig en tankeställare.

Att man skaffar sig den baskunskap som krävs för att ha hand om en häst INNAN man skaffar den, så att det inte blir som någon skrev ovan, att hästen blir en försökskanin.

Fel blir det ändå för oss alla ibland och visst lär man av sina misstag, men tex att ha ridit en gång i veckan i ett par år och haft teori 1 ggn per termin, kanske knappt sadlat en häst gör inte att man har tillräckliga kunskaper för att skaffa en häst.

Trots att man kanske är en ganska hygglig ryttare så är det inte alls säkert att man klarar av allt det som innebär att ge hästen det den behöver.

En sak jag kan nämna som jag anser vara helt utan vett är detta med igångsättning av häst. Många är de gånger jag läst om hästar som ska igång efter skada tex.

Det skrittas någon dag, sen är det bara att tuta och köra. :eek:
Sen undrar ägaren i någon tråd en kort tid efter.. -"VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MIN HÄST; DEN ÄR HALT."

Ja, vad 17 hade dom väntat sig?

Håller delvis med, men i en del av trådarna får vi aldrig höra hästägarens egen berättelse, utan nån annan (som kanske inte ens känner hästens ägare eller varför h*n gör just si och så)
Tycker att man borde ge hästägaren en ärlig chans att förklara sig innan alla börjar med sin pajkastning :smirk:

Visst är det så.
Det finns alltid 2 sidor av en historia.

Nu var det dock inte hörsägen jag syftade på utan historier där ägarna själv skriver trådar.

Jag håller fullständigt med dig i det du säger.
Dessutom vill jag tillägga att tonen mellan de som skriver ibland, är under all kritik.

Jag instämmer helt och hållet med dig! Tycker det borde vara "prov" för att få köpa en häst, någon form av hästägarkörkort.

Har tyvärr häst i min närhet som ägs av just en sådan som du beskriver. Knappt någon kunskap, ingen vilja att lära sig, ingen aning om att hästen inte är fräsch, rider tills skorna går av på mitten innan hästen skos om, fodrar med mögligt hösilage osv.

Man blir så ledsen när det inte går att göra något heller. Det vore så mycket enklare om man var tvungen att bevisa att man kunde först innan man fick köpa en häst, som ju är en individ och ett levande djur som man har ansvar att sköta på bästa sätt.

håller med dig...

Väldigt bra skrivet.

Folk som inte kan öppna sig ur sin egen bubbla bör inte ha ansvaret för en levande varelse som inte kan tala för sig.

Jag har också tänkt på detta många gånger.
Det är klart att man kan göra misstag som hästägare. Jag känner mig kanske inte som världens bästa på hästar alla gånger. Visst blir det fel ibland. Till exempel när min älskade lilla häst fick fång under senhösten. Jag anser nog att det till stor del var mitt fel och det är ju fruktansvärt.
Men jag kan också lätt konstatera att många som har egna hästar kan betydligt mindre om hästar än vad jag kan. Det märker man både när man läser inläggen på hästvård och här på hästhantering. jag anse att båda delarna är lika viktiga.
Det värsta tycker jag är de som inte lyssnar på alla goda råd de får,. Ibland kan man undra varför de startar en tråd när de ändå tycker att de kan allt och inte lyssnar till någon annan utan bara upprepar samma vansinnigheter i en oändlighet. Jag tänker speciellt på ett par, helt olika trådar denna sommar.

Det värsta tycker jag är de som inte lyssnar på alla goda råd de får,. Ibland kan man undra varför de startar en tråd när de ändå tycker att de kan allt och inte lyssnar till någon annan utan bara upprepar samma vansinnigheter i en oändlighet. Jag tänker speciellt på ett par, helt olika trådar denna sommar.

Fast just det du beskriver ovan är för mig det största kännetecknet på sann okunskap, dvs personer som är så som du skriver ovan. Oförmågan och framför allt ointresset/oviljan att ta till sig möjligheter och råd, och framför allt ÖDMJUKHETEN för en själv som hästägare, och mot hästen som djur.
ju MINDRE erfarenhet desto större ignorans och självsäkerhet tycker jag - ofta. Därmed finns det ett stort skikt med hästfolk som inte är helt nybörjare (för är man HELT grön så har man oftast ödmjukhet och frågar och vill lära sig en massa), men inte heller hållt på särskilt länge. Kanske där det ligger egentligen, att det största skiktet av hästfolk nuförtiden faktiskt är amatör folk, - som haft hästarn en relativt kort period, och saknar bakgrundskunskap och mångårig erfarenhet på samma sätt som var vanligare för 20 år sen, då det inte stod en häst runt varje garageknut på samma sätt.

ju längre man håller på med hästar och ju mer erfarenhet - desto mer ödmjukhet tycker jag, då man lärt sig att det bara finns mer att lära! det är väl dessutom själva tjusningen runt hästarna, och en anledning att man fortsätter - dvs att man aldrig blir fullärd utan inser att det finns mer och mer att lära......

Senast ändrad:

Håller verkligen med!
Varför fråga om man ändå redan bestämt sig för det "bästa" svaret? :mad:
Undrar varför vissa vägrar ta till sig andra metoder/råd och tips? Kan det vara lathet helt enkelt?

Något som jag förundras över är när någon har ett påstående som är helt åt skogen och får flera flera bra svar och alla dessa svar påpekar samma sak och ändå vägrar förstahandsskrivaren tro på att det kanske ligger något i vad alla de andra säger?

Man kan aldrig bli fullärd. Och lär man sig heller aldrig vad som är dåligt kan man inte heller veta vad som är bra.

Det är farligt när man tror att man kan allt. Speciellt när det handlar om något så krävande som häst (tex)

Fast just det du beskriver ovan är för mig det största kännetecknet på sann okunskap, dvs personer som är så som du skriver ovan. Oförmågan och framför allt ointresset/oviljan att ta till sig möjligheter och råd, och framför allt ÖDMJUKHETEN för en själv som hästägare, och mot hästen som djur.
ju MINDRE erfarenhet desto större ignorans och självsäkerhet tycker jag - ofta.
ju längre man håller på med hästar och ju mer erfarenhet - desto mer ödmjukhet tycker jag, då man lärt sig att det bara finns mer att lära! det är väl dessutom själva tjusningen runt hästarna, och en anledning att man fortsätter - dvs att man aldrig blir fullärd utan inser att det finns mer och mer att lära......

Tyvärr finns det ju de som tror att de är fullärda och redan vet bäst. Jag ska inte säga att dessa människor aldrig gör någonting bra för sina hästar, men det är ganska illa om man redan börjar tänka att "jag kan allt nu".

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 374
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar