Skräckexempel på annons om stalljobb

Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Det är bara spekulationer, du vet inte. Ja det är mycket möjligt du har rätt, men att fördöma ett jobb utifrån dina fantasier är oseriösare än annonsen. Likaså är det spekulationer att det skulle vara ett drömjobb. Vi saknar fakta och har bara en till synes tafflig annons utan mycket substans att gå efter.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Det är bara spekulationer, du vet inte. Ja det är mycket möjligt du har rätt, men att fördöma ett jobb utifrån dina fantasier är oseriösare än annonsen. Likaså är det spekulationer att det skulle vara ett drömjobb. Vi saknar fakta och har bara en till synes tafflig annons utan mycket substans att gå efter.

Har jag skrivit att jag vet? Tror inte det va, dock så är sannolikheten stor att det är på det sättet. Folk vill ha mycket hästar och större stall och behöver andra heltidsjobb för att få pengar till det och vill ha billig arbetskraft och vet att många hästmänniskor går på sånt här och tror att det är bra erbjudanden.

Av någon anledning så är det många hästmänniskor som går på sånt här och det utnyttjar många till max.

Och som sagt, handlar det här om medryttarstuk/rid"jobb" och att det enbart handlar om att rida några hästar och det finns mycket tid över på dygnet så att man kan ha ett bra betalt jobb vid sidan av då är det en annan sak. Då är dom snarare väldigt generösa.
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Kan inte tänka mig att dom menar att 'kom och rid våra hästar och få fickpengar och en boplats. Eller menar du att du tror att dom bara vill att man ska rida och inget annat?

Varför inte?
Jag skulle lätt kunna stå för bostad och mat till någon som rider några av mina hästar varje dag om hästarna behöver tränas.
Där jag bodde förut så hade det varit en utmärkt kombination med studier på universitetet.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Varför inte?
Jag skulle lätt kunna stå för bostad och mat till någon som rider några av mina hästar varje dag om hästarna behöver tränas.
Där jag bodde förut så hade det varit en utmärkt kombination med studier på universitetet.

Vi har det så. Har ett litet stall med 6 boxar plus en avelsverksamhet på lösdrift. Har egna företag båda två.
Vi har en tjej som studerar som bor gratis i vår lägenhet på gården och har en boxplats med mat gratis mot att hon mockar övriga boxar och tar insläpp tre dagar i veckan. Två vardagar och en helgdag.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Varför inte?
Jag skulle lätt kunna stå för bostad och mat till någon som rider några av mina hästar varje dag om hästarna behöver tränas.
Där jag bodde förut så hade det varit en utmärkt kombination med studier på universitetet.

Som jag skrev, jag har inte skrivit att jag vet vad dom vill eller hur övriga arbetsuppgifter är eller vad övht tanken med det är men sannolikheten är fortfarande att det är en billig arbetskraft dom vill ha.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Varför inte?
Jag skulle lätt kunna stå för bostad och mat till någon som rider några av mina hästar varje dag om hästarna behöver tränas.
Där jag bodde förut så hade det varit en utmärkt kombination med studier på universitetet.
Det hade nog jag också kunnat göra, om jag hade haft en till bostad på gården.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Satte ut en annons för ett litet tag sen om någon sökte en stalltomte och skrev att kroppen inte längre funka som den ska alltid. Så sökte någonstans för mig och min häst att bo och ett stall att pyssla i med tex utsläpp och sånt.

Herre min skapare vilka svar en del skickat och glad att jag bara lämna ut en anonym mailadress.

Nappar folk verkligen på erbjudanden som kallhyra för häst+dela rum med annan mot stalljobba 8-16?? I och för sig ingick de att man skulle få träna för tränare ibland om man hade kunskap typ men
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Å ena sidan finns det många som erbjuder usla vilkor å andra sidan är det inte helt ovanligt att folk underskattar vad kost och logi för sig själv och en häst egentligen är värda. Det finns många med vanliga kneg som inte har råd att ha. Det krävs minst en lön på en 5-6.000 ( runt 3.500-4.000 efter skatt) och är det någon klass på boendet
med eget rum, tv, internet egen toa och så så blir det några tusen till, likaså om det är en attraktiv stallplats. Det kan vara ganska bra betalt för att som du önskar ta lite utsläpp eller liknade, dvs någon eller kanske ett par timmar om dagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Sedan något år tillbaka finns det en "informell grupp" som samlar ihop information om oseriösa hästverksamheter och tränare. Det kan röra sig hästskötare som blivit lurade på löner, arbetsmiljöproblem och annat.
Man kollar även upp om dessa verksamheter blivit anmälda hos Arbetsmiljöverket, Skattemyndigheten med flera.
Dessutom tar man hela tiden emot information av hästskötare som blivit lurade på löner eller på annat sätt blivit utnyttjade. Det gäller även praktikanter. Är det någon som söker en praktikplats eller en anställning så kan man kolla med den här "gruppen". Och om det visar sig att verksamheten eller tränaren finns med på den "svarta listan" undvika anställning eller praktik där.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Jobbade två år i ett tävlingsstall, fick boende, stallplats där allt ingick,skoning, tillgång till ridhus, hjälp med träning, åka med på tävling med min egen häst, plus 5000:-/mån. Det var ett slitigt jobb 6 dagar i veckan och inget man kan hålla på med i längden men verkligen inget jobb jag ångrat!
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Men hade du blivit lurad på lönen så hade du nog tyckt annorlunda.
Och hade du vetat om att en avtalsenlig lön låg på 20, 22.000 plus semersterersättning och övertid samt förmodligen förlorade pensionspengar så hade du nog tänkt en hel del annorlunda.

Och om inte boendet hade en uppsägningstid på tre månader så kan det knappast värderas. Tror du sjömän skulle betala hyra för hytten de bor i? Tränaren skrattar säkert gott över hur han sparade över 20.000 i månaden på dig...
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Nja tror knappast han skrattade åt mig.Att jag inte hade pensionsgrundande lön visste jag men ansåg jag kunde leva utan det i två år.Jag vet vad borndekostnade ligger på,ridhusavgift,hovslagare,träning,bensin från o till tävling ,mat,stallplats osv.Även om jag haft avtalsenlig lön hade jag knappast fått 20000 i lön.Så erfaren var jag inte då.Har även haft vit avtalsenlig lön inom hästbranschen som knappt kom upp i 20000.Ett jobb jag aldrig fått om jag inte haft de två åren på mitt tidigare jobb.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Kl

Jag hoppade av gymnasiet efter 2 år, så året jag skulle fylla 18 tog jag ett sådant jobb. Jag fick eget boende på gården med toalett i deras boningshus men dusch och tvättstuga i min källare och mat. Fick även ha min häst gratis där, behövde inte betala varken foder, strö, hovslagare, vaccination, tandläkare, träningar, skjuts till tävling osv, enda vi stod för under tiden var försäkringen. Plus att jag fick en summa fickpengar varje månad.
Jobbade visserligen 8-14 timmar om dagen 7 dagar i veckan, men jag ångrar inte det för en sekund, för förutom hästen så hade jag inga räkningar eller något som kostade så jag behövde inte tjäna pengar, det var jävligt tufft i början både fysiskt och psykiskt. Men när jag väl kommit in i det så trivdes jag som fisken i vattnet, visst kan det tyckas vara slavarbete, men jag valde det själv och det året jag jobbade där är det bästa jag någonsin gjort! Så mycket som jag lärde mig på det året hade jag inte lärt mig sammanlagt på 17 år innan, familjen är den bästa och jag har fortfarande 8 år senare jätte god kontakt med dom och vet att dom skulle ställa upp och hjälpa mig om jag behövde hjälp nu.

Så jag tycker inte alls att det behöver vara fel med en sån annons.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Kl

Jag hoppade av gymnasiet efter 2 år, så året jag skulle fylla 18 tog jag ett sådant jobb. Jag fick eget boende på gården med toalett i deras boningshus men dusch och tvättstuga i min källare och mat. Fick även ha min häst gratis där, behövde inte betala varken foder, strö, hovslagare, vaccination, tandläkare, träningar, skjuts till tävling osv, enda vi stod för under tiden var försäkringen. Plus att jag fick en summa fickpengar varje månad.
Jobbade visserligen 8-14 timmar om dagen 7 dagar i veckan, men jag ångrar inte det för en sekund, för förutom hästen så hade jag inga räkningar eller något som kostade så jag behövde inte tjäna pengar, det var jävligt tufft i början både fysiskt och psykiskt. Men när jag väl kommit in i det så trivdes jag som fisken i vattnet, visst kan det tyckas vara slavarbete, men jag valde det själv och det året jag jobbade där är det bästa jag någonsin gjort! Så mycket som jag lärde mig på det året hade jag inte lärt mig sammanlagt på 17 år innan, familjen är den bästa och jag har fortfarande 8 år senare jätte god kontakt med dom och vet att dom skulle ställa upp och hjälpa mig om jag behövde hjälp nu.

Så jag tycker inte alls att det behöver vara fel med en sån annons.

Antar att du även tycker att arbetsmiljölagen liksom arbetstidslagen är sådant man kan strunta i? Att Lagen om skydd mot olycka inte är något att bry sig om? Att den kamp som har pågått för bättre arbetsförhållanden och löner sen långt innan Amalthea är något som inte behöver respekteras?

Inte undra på att kvinnodominerade yrken ofta har låg status och låga löner då det anses ok att låta människor arbeta så som du beskriver det? Anser du det är rätt att uppsägningstid kan räknas i sekunder när man även bor på platsen som man arbetar på och man kanske inte har fått en lön som skulle täcka kostnaden för den kommande arbetslösa tiden?

Och hur tror du det påverkar lönsamheten för seriösa tränare som vill och försöker erbjuda sina anställda drägliga arbetsförhållanden och betala avtalsenliga löner? Tror du att de känner att de kan möta konkurensen som kommer från dem som använder sig av underbetald arbetskraft på lika villkor?

Och om du blivit skadad, kanske handicappad på livstid på grund av trötthet, okunskap eller oerfarenhet när du jobbat 8-14 timmar sju dagar på raken... ...anser du då att det är samhället som skall stå för dina kostnader resten av livet på grund av att din "arbetsgivare" inte följde arbetstidslagen och arbetsmiljölagen?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Och ännu sorgligare är det att fler och fler hästutbildningar finansieras med svenska skattemedel trots att så mkt svartjobb är standard ! Jag blir rent ut sagt förbannad .
Det finns för många som vill jobba med hästar och för lite pengar i branschen. Är väl inget konstigt med det?

Exakt samma för alla som går "stylistgymnasium" eller "vill jobba med media" eller vad som helst. 2 år av obetalda praktiker, sen 5 år av 500 spänn på faktura (som ibland betalas). Därefter har 90% bytt bransch, och bara de allra ihärdigaste/mest begåvade hänger kvar. Darwin!

Skådisar, skribenter, marinbiologer, musiker... INTE direkt bara i hästbranschen.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Jag jobbar i stall och har gjort sen i mitten på Juni och mitt jobb är vitt och tjänar så mycket som jag ska ! :)
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Det finns för många som vill jobba med hästar och för lite pengar i branschen. Är väl inget konstigt med det?

Exakt samma för alla som går "stylistgymnasium" eller "vill jobba med media" eller vad som helst. 2 år av obetalda praktiker, sen 5 år av 500 spänn på faktura (som ibland betalas). Därefter har 90% bytt bransch, och bara de allra ihärdigaste/mest begåvade hänger kvar. Darwin!

Skådisar, skribenter, marinbiologer, musiker... INTE direkt bara i hästbranschen.

Så bara för att det finns andra branscher som inte är renhåriga betyder det att det är okej? Eftersom vi är på ett hästforum är det inte så konstigt att just problematiken kring svartjobben inom hästbranschen tas upp. För ett problem är det.

*kl*

Träffade ett par travhästskötare i helgen och frågade myclet nyfiekt vad deras lön är. 22.500:- i grundlön. Om de var med på tävling fick de utselningspeng/häst och även traktamente vid övernattning. Jag var helt chockad över hur bra de tjänade:D-
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

kl

Jag jobbade i över ett halvår i ett hoppstall.
Jobbade mellan 55-60 timmar i veckan + skola och jag fick inte ens 400 euro i månaden.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Stora skillnaden att det är enklare att tjäna pengar på sin verksamhet inom trav o galopp.Jag tycker personligen att om man kunnat det skulle finnas spel på hästar inom andra grenar än trav o galopp oxå.....men det är svårlöst...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp