Skräckexempel på annons om stalljobb

Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Du har ingen pension.
Du har ingen försäkring.
Du har ingen inkomst på pappret.
Du har ingen sjuklön.
Du har inga villkor eller rättigheter

Att det är ett bra svartjobb bara för att du trivs betyder inte att det är bra. Trillar du av och bryter ryggen så är du i princip helt utan skyddsnät. Ingen försäkring= ingen ersättning för att du aldrig mer kan jobba. Sen kan man gnälla bäst man vill om att fk inte betalar ut någon ersättning till dig...

Din "arbetsgivare" däremot tar bara in en ny svartjobbare...
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Du menar att det är ok att man låter unga kvinnor (oftast) med liten eller ingen arbetslivserfarenhet arbeta avtalslöst, svart utan lönegaranti och täckande försäkring över 40 timmar i veckan utan dygns och veckovila, ingen ob, övertids eller semesterersättning och utan arbetskläder och skyddsutrustning... ...och att arbetsmiljölagen, arbetstidslagen och lagen om skydd mot olycka kan nonchaleras... ...bara för att det handlar om hästar?

Eller hur menar du?
Det handlar väl inte om vad som "är ok" (vad betyder det ens?) eller inte. Det handlar om realistiska alternativ. Som sagt, blir ridning en överklassport igen så är det lugnt. I rika sthlmsförorter funkar det ju så - verksamheterna är vita, har schyssta anställningsvillkor, stabil ledning och hyfsad lönsamhet. Men ute i landet funkar det på ett annat sätt, för att pengarna är mindre.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Sen finns det en aspekt till.Stora ekonomer säger att samhället inte fungerat om inte svarta pengar funnits.Det är högt utbildade ekonomer....
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

"Om du har jobbat svart, det vill säga utan att arbetsgivaren har gjort skatteavdrag på din lön, är du skyldig att själv betala skatten i efterhand. En sådan efterbeskattning kan du drabbas av upp till fem år efter att du fick dina pengar. Till detta kommer en straffavgift på 40 procent av den obetalda skatten. Skatteverket har även en skyldighet att anmäla sådana handlingar som skattebrott" Och då är det bara lönen....

Får du bostad och box måste du betala skatt på det (förmåner). Då räknar man schablonvärde i kronor per kvadratmeter (ex 60 kvadrat värderas till 4500 kr/mån).Bor du i arbetsgivarens hus värderas det till 600 kr/mån som du ska skatta för.
Boxkostnad räknar du också, marknadsvärdet och så skatt på det.

Det SKA du betala som arbetstagare.

Hur mycket blir då kvar varje månad från "fickpengarna" som delas ut?

Det beror väl helt på arbetsgivaren betalar in skatten för dig. Du tar för givet att det är svartjobb.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Du har ingen pension.
Du har ingen försäkring.
Du har ingen inkomst på pappret.
Du har ingen sjuklön.
Du har inga villkor eller rättigheter

Att det är ett bra svartjobb bara för att du trivs betyder inte att det är bra. Trillar du av och bryter ryggen så är du i princip helt utan skyddsnät. Ingen försäkring= ingen ersättning för att du aldrig mer kan jobba. Sen kan man gnälla bäst man vill om att fk inte betalar ut någon ersättning till dig...

Din "arbetsgivare" däremot tar bara in en ny svartjobbare...

Fast att ha en extra försäkring är ju ganska smart när man håller på med hästar även om man inte jobbar med dem
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Absolut. Fast jag tror inte att så många har det när de jobbar svart ;) Om inte annat vet jag inte hur det fungerar ifall försäkringsbolaget får reda på att dom skadat sig under ett svartjobb? Kan dom vägra betala ut ersättning? Och vad lever man på resten av livet ifall man blir riktigt allvarligt skadad?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Absolut. Fast jag tror inte att så många har det när de jobbar svart ;) Om inte annat vet jag inte hur det fungerar ifall försäkringsbolaget får reda på att dom skadat sig under ett svartjobb? Kan dom vägra betala ut ersättning? Och vad lever man på resten av livet ifall man blir riktigt allvarligt skadad?

De flesta litar på "arbetsgivarens" medhjälparförsäkring skall rädda situationen. Men den handlar mer om att klara den första "smällen". Någon ersättning för utebliven inkomst ger den inte. Inte heller någon invaliditetsersättning (brukar utredas men kommer det fram att det rörde sig om ett svartjobb så är det nog tack och hej...).
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Absolut. Fast jag tror inte att så många har det när de jobbar svart ;) Om inte annat vet jag inte hur det fungerar ifall försäkringsbolaget får reda på att dom skadat sig under ett svartjobb? Kan dom vägra betala ut ersättning? Och vad lever man på resten av livet ifall man blir riktigt allvarligt skadad?

Kanske skulle upplysa alla om att alla borde ha en försäkring när man håller på med hästar :D

Du behöver ju faktiskt inte uppge att du jobbat svart ;) När jag hade hjälp i stallet så hade jag en extra försäkring i mitt försäkringsbolag där jag har hästarna försäkrade. Det finns i de flesta försäkringar
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Detta ska göras om du som arbetstagare får bostad och box som förmån. Oavsett om du får svart lön eller ej. Hur många vet det? Hur många betalar in förmånsskatt? Jag tror det mer låter "åhh jag får bostad och box till hästen, plus fickpengar. Yay".
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Kl

Lustigt nog kom det en annons just nu på detta tema. De söker någon som brinner för hästjobb och som får bostad.
De har löst det fiffigt med att säga att jobbet är en kombination av jobb o praktik. 4h jobb o 4 h praktik per dag.
Det står även att för fem dagars jobb/vecka så är lönen 6300/månad detta jbbet skall kombineras med ett annat jobb. Fast hur skall en människa orka jobba heltid i stall och dörefter jobba för att försörja sig?
Detta är verkligen fult utnyttjande.

(Får man länka till annons? :devil: ) någon borde ringa dessa människor och tala om hur dåligt det är att profitera på unga entusiaster såhär.
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Kunde inte redigera längre, men ville ändra det sista till:

(Får man länka till annons? :devil: ) någon borde tala om hur dåligt det är att profitera på unga entusiaster såhär.
Eller så kanske de tänker sig att detta är ett jobb får ett år eller två, därefter byter det personal. Men det är också ett märkligt synsätt på arbetsmarknad o arbetskraft. Menar folk att hästjobb är något för ungdomar, sedan skall man hitta på något annat? Isf kan vi ju lägga ner alla hästutbildningar, för vad skall man utbilda sig för när det ändå bara gäller ett par år i 20-årsåldern?

Kom på att som jag skrev först kunde det tolkas som om jag menade bokstavligt att just dessa skulle hemsökas av folk i tråden men det menade jag inte (Även om det visst vore bra om de fick klart för sig att det inte är ok). Jag menade mer att annonsen är ett perfekt exempel på det vi diskuterar.

Stallet ifråga är ett lyx-stall med sol-spilta, ridhus och maskinpark, ändå kan tydligen inte en anställd avlönas som en riktig anställd.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Samtidigt bör man då informera den svart arbetande om:

1) Skatteverket kan kräva in skatt i fem år efter att anställningen upphörde - finns då inget dokumenterat antas hen ha tjänat avtalsenligt.

2) Om en skada uppstår under något som har varit en antällning, kan Försäkringsbolaget vägra att betala ut några pengar med hänvisning till att arbetsgivaren är skyldig att hålla sina anställda försäkrade. Det kan t.o.m. bli tal om försäkringsbedrägeri.

Risken att upptäckas är liten, men har en stalltjej råd att ta den? Fast hen är nog tacksam och glad över att ha fått bidra till att ridsporten inte är en överklassport.

PS Låga löner är OK om arbetstagaren anser att hen kan leva på dem, men svarta löner är det inte
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Samtidigt bör man då informera den svart arbetande om:

1) Skatteverket kan kräva in skatt i fem år efter att anställningen upphörde - finns då inget dokumenterat antas hen ha tjänat avtalsenligt.

2) Om en skada uppstår under något som har varit en antällning, kan Försäkringsbolaget vägra att betala ut några pengar med hänvisning till att arbetsgivaren är skyldig att hålla sina anställda försäkrade. Det kan t.o.m. bli tal om försäkringsbedrägeri.

Risken att upptäckas är liten, men har en stalltjej råd att ta den? Fast hen är nog tacksam och glad över att ha fått bidra till att ridsporten inte är en överklassport.

PS Låga löner är OK om arbetstagaren anser att hen kan leva på dem, men svarta löner är det inte

Varför riktar du detta inlägg till mig?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Detta ska göras om du som arbetstagare får bostad och box som förmån. Oavsett om du får svart lön eller ej. Hur många vet det? Hur många betalar in förmånsskatt? Jag tror det mer låter "åhh jag får bostad och box till hästen, plus fickpengar. Yay".

Detta kan väl arbetsgivaren göra också, precis så fungerade på mitt jobb när jag köpte aktier i företaget.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Eftersom det var du som tipsade om privata försäkringar och sk medhjälparförsäkringar - det är bra att lägga till att om man använder en försäkring som är tänkt för en annan situation, så är det inte säkert att den gäller.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Eftersom det var du som tipsade om privata försäkringar och sk medhjälparförsäkringar - det är bra att lägga till att om man använder en försäkring som är tänkt för en annan situation, så är det inte säkert att den gäller.

En privat försäkring extra och den försäkringen som man har via sitt försäkringsbolag på sin häst kan man tekna att gälla alla som vistas i stallet och jobbar med hästarna i stallet.

Du skriver om svart jobb vilket jag inte gör, jag uppmanar ALLA att ha en extra olycksfallförsäkring som håller på med hästar eftersom de flesta vanliga försäkringar inte täcker olyckor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp