Skräckexempel på annons om stalljobb

Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Skillnaden är väl att det nog är ganska få seglare som försöker jobba med sin hobby. Däremot vill många ryttare jobba med hästar.

Både företagarna, som driver sina verksamheter med usla förutsättningar och knappa marginaler, och praktikanterna, som mycket hellre mockar skit svart än söker jobb på Ica. De tycker uppenbarligen att det är värt det. Är detta verkligen ett så stort problem??

De flesta seglare som vill jobba med sin hobby arbetar på båtvarv eller som segelmakare. Några av dem blir proffesionella seglare efter några år i branchen. Kollektivavtal och avtalsenliga löner hör till det normala.


När du mockat skit i en månad utan avtal och lediga helger hos någon hästtränare och du ber att få din "fickpengslön" och det slutar med att du blir utkastad från gården och bostaden utan en krona på fickan. Tycker du då att det varit värt det och att det inte är ett stort problem?

Eller biter du ihop, håller tyst och jobbar en månad till utan lön för att inte bli utkastad och bli utan bostad?

Vad händer om du blir skadad? Täcker då tränarens "medhjälparförsäkring" lika bra som en avtalsförsäkring om tränaren tecknat ett kollektivavtal?

Är det här ett litet problem? Nej, verkligen inte...
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

De flesta seglare som vill jobba med sin hobby arbetar på båtvarv eller som segelmakare. Några av dem blir proffesionella seglare efter några år i branchen. Kollektivavtal och avtalsenliga löner hör till det normala.


När du mockat skit i en månad utan avtal och lediga helger hos någon hästtränare och du ber att få din "fickpengslön" och det slutar med att du blir utkastad från gården och bostaden utan en krona på fickan. Tycker du då att det varit värt det och att det inte är ett stort problem?

Eller biter du ihop, håller tyst och jobbar en månad till utan lön för att inte bli utkastad och bli utan bostad?

Vad händer om du blir skadad? Täcker då tränarens "medhjälparförsäkring" lika bra som en avtalsförsäkring om tränaren tecknat ett kollektivavtal?

Är det här ett litet problem? Nej, verkligen inte...
Haha alltså, jag fattar ju att det finns fördelar för folk med att arbeta vitt.

Men det finns fördelar med att folk kan hålla på med hästar också.

Och det kanske är antingen eller i det här fallet.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

"Om du har jobbat svart, det vill säga utan att arbetsgivaren har gjort skatteavdrag på din lön, är du skyldig att själv betala skatten i efterhand. En sådan efterbeskattning kan du drabbas av upp till fem år efter att du fick dina pengar. Till detta kommer en straffavgift på 40 procent av den obetalda skatten. Skatteverket har även en skyldighet att anmäla sådana handlingar som skattebrott" Och då är det bara lönen....

Får du bostad och box måste du betala skatt på det (förmåner). Då räknar man schablonvärde i kronor per kvadratmeter (ex 60 kvadrat värderas till 4500 kr/mån).Bor du i arbetsgivarens hus värderas det till 600 kr/mån som du ska skatta för.
Boxkostnad räknar du också, marknadsvärdet och så skatt på det.

Det SKA du betala som arbetstagare.

Hur mycket blir då kvar varje månad från "fickpengarna" som delas ut?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Haha alltså, jag fattar ju att det finns fördelar för folk med att arbeta vitt.

Men det finns fördelar med att folk kan hålla på med hästar också.

Och det kanske är antingen eller i det här fallet.

Du menar att det är ok att man låter unga kvinnor (oftast) med liten eller ingen arbetslivserfarenhet arbeta avtalslöst, svart utan lönegaranti och täckande försäkring över 40 timmar i veckan utan dygns och veckovila, ingen ob, övertids eller semesterersättning och utan arbetskläder och skyddsutrustning... ...och att arbetsmiljölagen, arbetstidslagen och lagen om skydd mot olycka kan nonchaleras... ...bara för att det handlar om hästar?

Eller hur menar du?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Ja, och det är ju synd.

Men hur ska det lösas? Med att ridning blir enbart ett överklassnöje? Visst, så funkar det i de flesta länder. Varför inte. Men jag tror inte det är det de moraliserande här vill.

Off Topic Vad bra du är på härskartekniker - här hittade du en perfekt etikett (moraliserande) att sätta på alla dem som argumenterar mot dig. Samtidigt lyckades du också köra in lite skrämselretorik - ett varnade finger för att övriga inte skulle ha råd att ha häst om vettiga anställningsvillkor gällde.

Det räcker väl att du skriver att du själv vill ha häst billigt och därför anser att det är bra med den formen av anställningar?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

En anställd med en avtalsenlig lön på 23500 kostar med arbetsgivaravgifter, försäkring och semesterlön kostar 32000 kr i månaden. Det blir strax över 2100 kr per häst om man har 15 hästar, och det är nog ungefär vad en heltidsanställd klarar. Jag tror inte någon kan komma under 2000 kr för foder, strö, betalning av slitage, el, gödselhantering samt försäkringar på under 2000 kr. Dessutom är ju ett företag vinstdrivande! Du ska alltså inte bara gå +-noll...

Dessutom när den anställde är sjuk så ska man betala sjuklön och lön till den som jobbar extra.. Lägger man på det extra då den månaden till inackorderingarna? Knappast...
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Driver du det vitt så ska du ju betala moms också. Lätt att glömma.

För 23500 får du ju heller inget arbete på helger, kvällar och övriga röda dagar.

*kl

Jag har mina hemma så jag har råd oavsett. Har jobbat i stall med vit lön, ett inackorderingsstall spm hade kollektiv från insläpp och på helgerna.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Normalt så utgör arbetskraften det viktigaste för att ett företag skall fungera. Det är arbetskraften som producerar och ger inkomsten till företaget. Men i många hästverksamheter så verkar man inte ha förstått det. Och har man inte ekonomin så man kan ge en anställd en avtalsenlig lön och följa de lagar och regler som gäller på arbetsmarknaden så kanske man skall ha färre hästar så att man klarar jobbet själv eller lägga ner. Det är så det fungerar normalt i andra brancher.

Men även om jag gör jobbet själv så vill jag ju ändå ha betalt? Oavsett om man mockar, rider till eller vad fan som helst så måste man ju få lön. Även om man är ägare till företaget...
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Sant, det räknade jag inte ens med..

Jag förstår inte att folk inte fattar vad det kosta att faktiskt driva en verksamhet. Och i företagsbranschen måste givetvis någon betala för det företaget gör. Oavsett om det är uppfödning, inackordering eller tillridning/tävling.

Att en privatperson tar 1500-2000 svart för sin stallplats i sitt lilla stall bättrar ju inte på branschen. Men jag förstår att folk väljer det. Varför betala mer än det dubbla bara för att det är vitt, med en anställd som får en riktig lön och riktiga villkor?
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Men även om jag gör jobbet själv så vill jag ju ändå ha betalt? Oavsett om man mockar, rider till eller vad fan som helst så måste man ju få lön. Även om man är ägare till företaget...

Sant...

Men om du driver företaget själv så kan du ha ett annat jobb till där du får din inkomst. Att ditt företag inte går med vinst så att du kan ta ut lön drabbar då inte någon annan än dig själv. Och det är upp till dig själv om du vill driva företaget med förlust så länge det nu går eller lägga ner verksamheten.

Men det är ju inte speciellt juste att låta andra göra jobbet och inte ge dem den lön de skall ha för det de utför på grund av att ditt företag har dålig lönsamhet. Eller hur?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Sant...

Men om du driver företaget själv så kan du ha ett annat jobb till där du får din inkomst. Att ditt företag inte går med vinst så att du kan ta ut lön drabbar då inte någon annan än dig själv. Och det är upp till dig själv om du vill driva företaget med förlust så länge det nu går eller lägga ner verksamheten.

Men det är ju inte speciellt juste att låta andra göra jobbet och inte ge dem den lön de skall ha för det de utför på grund av att ditt företag har dålig lönsamhet. Eller hur?

Nej absolut inte! Men å andra sidan får ju en anställd iaf bostad, stallplats och lite fickpengar när dom slavar i stallet. Den som driver företaget får ju ingenting..
Men varför ska jag ta hand om någon annans hästar gratis bara för att jag driver företag? Ska jag ha ett annat jobb vid sidan om för att kunna ta hand om andras hästar? Nej då är det nog bättre att strunta i att ha hästföretag..

Som sagt jag tycker inte det är OK att ha anställda svart. Men branschen kommer aldrig bli vit så länge inte kunderna betalar för det. Och det kommer dom nog aldrig göra så länge det finns billigare alternativ..
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

litet tillägg, alla företag ska vara vinstdrivande. Så får eller senare måste du få en vinst i företaget. Hur gör man det om det inte går att få in pengar till en vinst? Skatteverket kan faktiskt ta en f-skatt ifall företaget inte kan räknas som vinstdrivande...
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Nej absolut inte! Men å andra sidan får ju en anställd iaf bostad, stallplats och lite fickpengar när dom slavar i stallet. Den som driver företaget får ju ingenting..
Men varför ska jag ta hand om någon annans hästar gratis bara för att jag driver företag? Ska jag ha ett annat jobb vid sidan om för att kunna ta hand om andras hästar? Nej då är det nog bättre att strunta i att ha hästföretag..

Som sagt jag tycker inte det är OK att ha anställda svart. Men branschen kommer aldrig bli vit så länge inte kunderna betalar för det. Och det kommer dom nog aldrig göra så länge det finns billigare alternativ..

Ok, läser jag rätt nu?

Du tycker det är ok att låta en "anställd" slava i stallet om de i alla fall får en bostad, en stallplats och lite fickpengar... ...men du ifrågasätter varför du själv skall ta hand om någon annans hästar gratis bara för att du driver företag?

Är det inte så att den som egentligen gör jobbet och tar hand om de här hästarna gratis är din anställde som slavar för en "fickpengslön". Du gör inte mycket mer upplåter utryme för dem... ...med ditt resonemang... Eller?

Hur ser det ut i samhället i övrigt? Skulle du få köpa en kasse mat på ICA för bara en fjärdedel av värdet? Nej, de skulle neka dig det. Det tar ut ett visst pris för att deras verksamhet skall gå runt.

Och bara för at de finns ett visst "markandsvärde" betyder det inte att man kan bortse för de lagar och regler som gäller på arbetsmarknaden och som omfattar både anställda och praktikanter. Kan man inte driva verksamheten med vinst så är det bara att packa ihop verksamheten.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Som sagt jag tycker inte det är OK att ha anställda svart. Men branschen kommer aldrig bli vit så länge inte kunderna betalar för det. Och det kommer dom nog aldrig göra så länge det finns billigare alternativ..

NEJ det tycker jag inte.
Men jag förstår inte varför det är ok att stallägaren ska göra allt gratis, men en anställd som får pyttelite betalt är usch och fy? Tycker det är illa vilket som...

Ica har inte en massa privatpersoner som erbjuder samma varor till halva priset. Det är nog få som ifrågasätter varför ICA tar 10 kr liter för mjölken, när man kan köpa den för 5 kr hos Arne. För isf hade de inte heller kunnat driva en verksamhet.

Som sagt, det är bara att packa ihop verksamheten. Vilket gör att det aldrig kommer finnas en vit hästbransch.
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Du menar att det är ok att man låter unga kvinnor (oftast) med liten eller ingen arbetslivserfarenhet arbeta avtalslöst, svart utan lönegaranti och täckande försäkring över 40 timmar i veckan utan dygns och veckovila, ingen ob, övertids eller semesterersättning och utan arbetskläder och skyddsutrustning... ...och att arbetsmiljölagen, arbetstidslagen och lagen om skydd mot olycka kan nonchaleras... ...bara för att det handlar om hästar?

Eller hur menar du?

Som sagt vitt är ju det bästa MEN det finns bra svarta jobb också!Man måste veta lite vad man ger sig in på o höra sig för.Hade jag inte fått tex lön direkt när jag skulle hade jag gett mig av direkt!Hag har haft 2 svart jobb som varit bra men även vita som varit bra.Det jag tycker är det största problemet är försäkring, det tänkte jag på även när jag jobbade svart...
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Nej, stallägaren skall givetvis inte göra saker och ting gratis heller. Men vill han eller hon att en anställd skall göra arbetet så skall arbetsmarknadens lagar och regler följas. Tar du inte ut det pris som krävs för att ditt företag skall gå runt så medverkar du bara till en sjuk marknad. Och vad som händer när marknaden blir allt för sjuk är att någon till slut skadas...
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Som sagt vitt är ju det bästa MEN det finns bra svarta jobb också!Man måste veta lite vad man ger sig in på o höra sig för.Hade jag inte fått tex lön direkt när jag skulle hade jag gett mig av direkt!Hag har haft 2 svart jobb som varit bra men även vita som varit bra.Det jag tycker är det största problemet är försäkring, det tänkte jag på även när jag jobbade svart...

De svartjobben var kanske "ok" för dig. Men samtidigt medverkade du till en sjuk marknad. Du drog ner andras lönsamheter och försvårade deras möjligheter till att få ut en vettig lön.

Och samtidigt bidrog du inte heller till samhället men använde ändå säkert av det samhället skapat så som vägar, sjukvård etc. Sådant som betalades av andra än dig själv.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Håller med. Men så länge folk tar dessa jobb och anlitar företag som har denna arbetskraften så kommer vi aldrig bli av med det.
Hade folk som driver företag tagit ut ett pris som faktiskt krävs så får dom inga kunder. För ingen vill betala för det.
Om folk slutar handla svart, slutar jobba svart så skulle nog branschen bli bättre. Men tror inte det hade blivit så lätt för en normalinkomsttagare att ha häst då, om dom inte har ett eget stall.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Off Topic Vad bra du är på härskartekniker - här hittade du en perfekt etikett (moraliserande) att sätta på alla dem som argumenterar mot dig. Samtidigt lyckades du också köra in lite skrämselretorik - ett varnade finger för att övriga inte skulle ha råd att ha häst om vettiga anställningsvillkor gällde.

Det räcker väl att du skriver att du själv vill ha häst billigt och därför anser att det är bra med den formen av anställningar?
Haha, jag har häst vitt. Och när jag jobbat med hästar har det varit vitt, eftersom det är i centrala Sthlm och svartjobb inte är lika socialt accepterat här. (Det är också den tyngsta anledningen till att boxhyran här är två-/tredubbla vad som nämnts i den här tråden.)

Jag bara pekar på en uppenbar dubbelmoral bland många hästägare. Det är väldigt mycket "allt åt alla!" och väldigt lite realism..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp