Skotträdsla- Hur har DU Lyckats med din hund?

L

lilltigern

Jag vet att ämnet är uttjatat vid det här laget och jag har tillbringat tid att titta genom gamla trådar som tar upp ämnet. Men jag skulle ändå uppskatta om du ville berätta hur DU har gjort för att förebygga eller hjälpt sin redan skotträdda hund att klara av fyrverkerier och smällare. Så föjlande frågor önskas svar på:

* Är skotträdsla genetiskt eller enbart ägarens fel att hunden blir skotträdd?

* Hur tränar du en valp/unghund till att klara av fyrverkerier o smällare?

* Du som bor i tättbebott område, hur klarar din skotträdda hund veckor innan/efter nyår?

* Hur gör du för hjälpa din redan skotträdda hund att klara av fyrverkerier o smällare?

* Du som har haft en skotträdd hund och gjort om den till orädd hund för fyrverkerier och smällare, hur gjorde du och vilken metod?

Skulle uppskatta enormt om just DU ville berätta hur du gör/gjort för lyckas med skott och fyrverkerier! Annars skulle jag uppskatta om någon kunde ta fram trådar som just handlar om skotträning av redan skotträdd hund.

Sv: Skotträdsla- Hur har DU Lyckats med din hund?

Jag vet att ämnet är uttjatat vid det här laget och jag har tillbringat tid att titta genom gamla trådar som tar upp ämnet. Men jag skulle ändå uppskatta om du ville berätta hur DU har gjort för att förebygga eller hjälpt sin redan skotträdda hund att klara av fyrverkerier och smällare. Så föjlande frågor önskas svar på:

Skulle uppskatta enormt om just DU ville berätta hur du gör/gjort för lyckas med skott och fyrverkerier! Annars skulle jag uppskatta om någon kunde ta fram trådar som just handlar om skotträning av redan skotträdd hund.

Jag är helt övertygad om att det är genetiskt! Om inte hunden har blivit skrämd genom en specefik händelse så tror jag att det beror på överkännlighet för ljud!
Då är det inte mkt man kan göra mer än det vanliga! Dvs. Lådsas som om det regnar när det smäller, absolut inte prata med sin hund, det bara förstärker!

Jag har skrivit om det i många trådar.
Sök och läs! :)

LIA

Ja det är genetiskt, men givetvis kan händelser eller dalt även göra en orädd hund rädd och osäker.

Jag tränar inte mer än att jag vänjer hunden vid plötsliga ljud och tar den dit det kan smälla till då och då. En hund som inte reagerar är det inte så mycket att göra med. Värre är det ju med dom som blir skraja.

* Du som bor i tättbebott område, hur klarar din skotträdda hund veckor innan/efter nyår?
Eftersom vi har tränat på smällar så gör en enstaka smäll hit eller dit inte mycket..men när smällarna blir tätare blir min mer nervös. Förut blev han panikslagen och kastade si gi kopplet, nu går han brevid..han vill iväg men lyssnasr på mig och är helt och hållet kontaktbar.

* Hur gör du för hjälpa din redan skotträdda hund att klara av fyrverkerier o smällare?
På nyår är det inte mycket att göra åt, jag ignorerar rädslan och stänger ner persienner och sätter på musik eller film.

* Du som har haft en skotträdd hund och gjort om den till orädd hund för fyrverkerier och smällare, hur gjorde du och vilken metod?
När jag var liten och fick jycken så daltades det en väldig massa när han reagerade på något. Det slutade tvärt med när jag började förstå hund bättre och ignorerade rädslan. Det är svårt när dom ser bedjande på en och klättrar hysteriskt på benen, men vad glad jag är att jag bet ihop för idag har jag en hund som förvisso är nervös..men långt ifrån skräckslagen!

Jag slutade med att unvika platser där det skjuts och vi har gått bland mycket skrammel och smällar. Har "plötsligt" tappat tunga böcker på golvet och plockat vidare i min egna värld och inte låtsats om att hunden funnits. Då har han tillslut blivit nyfiken och velat nosa på vad det var, även om han är beredd att sticka om det skulle röra på sig.

Det enda jag kan säga är att ingen av mina två hundar har varit skotträdd. Vet inte vad jag gjort, annat än ignorerat skotten själv och försökt att dämpa ljuden utifrån.

När jag bodde i Stockholm följde hundarna gärna med ut på loftgången och tittade på den blinkande förortshimlen. (De fick gå in när de själva ville det och jag tvingade inte ut dem.)

Tror att rädsla kan vara både genetiskt och miljöpåverkat och då behöver det inte enbart syftas på ägaren. Dock har flockledaren stor roll i hundens beteende.

Jag fick en bok av YorkWann i julklapp: "undvik skotträdsla" av Memea Mohlin. Verkligen jättebra bok!

Min äldsta hund, Sirius, har alltid varit väldigt rädd för skott/fyrverkerier. Han vägrade gå ut när något smällde och var väldigt orolig även efteråt och kunde vägra att gå åt ett visst håll flera dagar efteråt. Nu har jag skaffat en till hund, Gandalf, som inte bryr sig om att det smäller. Så jag leker gärnet och ger en massa godis till den nye och då brukar även Sirius "glömma bort" det farliga och ge sig in i leken.

Dagen innan nyår var jag till och med på promenad med honom inne i stan när de smällde, han gick med mig :D Så nu kan jag kalla honom enbart skottberörd, i alla fall när Gandalf är med ;)

Så till nästa nyår ska jag träna gärnet med surroundanläggningen och fyrverkeriljud. Ska även försöka hitta en skjutbana att träna vid.

Trorligtvis blev Sirius så rädd för att vår förre hund var totalt livrädd för allt som smällde. Det kombinerat med dåliga gener. När jag skulle köpa Gandalf tittade jag noga på hans stam för att vara säker på att få en hund med stabila förfäder.

Senast ändrad:

Som med alla annan rädsla finns det genetisk och förvärvad. En genetisk rädsla är hunden född med och den är i princip omöjlig att bli av med. Du kan få den hanterbar, men den försvinner aldrig och måste hela tiden hållas under kontroll. Beroende på miljön utvecklas rädslan olika. En lugn och trygg miljö utan inslag som triggar rädslan ger heller inte en rädd hund medan en livlig miljö där det smäller lite hur som troligen ger en livrädd hund. Genetisk rädsla är inte ägarens fel, men som ägare får man göra sitt bästa för att få rädslan hanterbar. Man kan inte luta sig tillbaka och skylla på att det är medfött. Det är inte schysst mot hunden.

Förvärvad rädsla får hunden genom en traumatiskt händelse. Vissa är så klena att det räcker med en smällare tätt inpå dem, medan andra i princip måste uppleva en bomb bakom örat. Förvärvad rädsla går nästan alltid att ta bort helt. Är hunden dessutom trygg i grund och botten går det ännu fortare. Där hanteras rädslan precis som vilken annan förvärvad rädsla som helst, Man utsätter hunden för det farliga i lagom doser och får den att förknippa skotten med något positivt istället för negativt.

Ingen av mina hundar har tränats på skott. De kommer ur linjer där man bara avlat på skottfasta hundar och är därför själva helt skottfasta. Varken raketer eller smällare rör dem i ryggen och de reagerar heller inte nämnvärt om någon kastar smällare runt omkring dem. De tittar till, men fortsätter snart att nosa i backen eller vad de nu höll på med. Då ska man ha i åtanke at min tik är ett rent vrak mentalt, men skott/fyrkverkerier klarar hon finfint.

Det är tveksamt om jag skulle behålla en hund som är så skotträdd att den måste drogas och rummet mörkläggas.

Har inte tränat något speciellt. Varit ut till skjutbanan några gånger & här hemma gjorde vi ofta höga ljud när hon var liten valpis ( slamrade i köket m.m )

Vi bor ganska centralt i Göteborg ( nära hamnen ) så här har dom haft fyverkerier lite titt som tätt men valpen bryr sig inte. Hon kan lyfta på huvudet precis när dom drar igång.

Jag har ingen skotträdd hund, men jag skulle förebygga hela året ( träna, träna, träna ) Förebygga gör jag ju endå, ska besöka skottbanan när dom drar igång med övningarna, det kommer ju ett sista april också ..

Som sagt, jag skulle förebygga under hela året ....

Jag tror det är mest omgivningens fel. Dvs både familjen och eventuella andra hundar.

Jag bor i en stad där det provskjuts stoooora bössor varje tisdag så då har vi automatisk skott-träning, både ute och inne. Dessutom har jag två vildingar till barn som för mycket oväsen så hon är mycket lite berörd av andra oljud.

Det har var min hunds första nyår hos mig men hon klarade det jättebra. Men jag vet att byn där hon kommerifrån tydligen är riktigt "duktiga" på att fyra av raketer på nyår så hon har väl blivit härdat och blivit positivt påverkad av de andra 25 hundarna som inte är skotträdda.

N/A
N/A

Jag tror att det finns mer hos vissa hundar än andra. Det finns ju tom mer skotträdsla i vissa hundraser än i andra - i så pass stor grad att det verkar underligt att det skulle bero endast på folket som köper dessa hundar. Dessutom kan människor som haft icke skotträdda hundar plötsligt få en skotträdd hund trots att de gått tillväga likadant med alla.

Vår hund är inte skotträdd. Nu är det min sambo som hade honom de första två åren så jag vet inte hur han gick tillväga men troligen gjorde han inget alls. Han är inte en hund som blir rädd för saker i sin omgivning och blir han det så hämtar han sig snabbt efteråt.

De gånger jag varit ute med honom när någon smällt med raketer eller smällare så har han inte reagerat övht. Jag tror dessutom att han hellre är ute på tolvslaget än inne om vi andra står ute. Han berörs inte av skott. Men ingen har nog någonsin gjort det till ngn stor sak för honom heller.

Ingen aning, är inte insatt. Men skulle tro att det till viss del är genetiskt. Inte just att det är SKOTT rädsla utan bara detta med att de lättare blir rädda för saker.

Har itne tränat Uno alls, han var helt enkelt inte det minsta rädd :D

De två/tre första smällarna så kollade han åt det håller de kom från, sedan brydde han sig inte öht

Har aldrig haft annan hund än Uno och han har aldrig varit skotträdd

Jag ger min tik lugnande. Hon har blivit åsk- och fyrverkerirädd på äldre dagar, och det är enda sättet att få henne lugn. Däremot är hon fortfarande skottfast, och vanliga smällare går också bra. Det är de där f-b raketerna som viner och tjuter. :mad:

jag var på en intressant föreläsning med jan gyllensten för ett tag sedan och enligt honom var det bevisat att skotträdsla är ett av de mest ärftliga beteenden som finns. arvgången är mycket tydlig, så avlar man på en skotträdd hund kan man nästan garantera att valparna blir skotträdda.

han berättade också om sin gamla tjänstehund, som vid ett nyårsfirande råkat ut för att en raket smällde av under magen på honom, och knappt viftat på örat. denna hund var helt skottfast tills han pensionerades och sammanfördes med en skotträdd hund. det är tydligen inte helt ovanligt att skotträdsla smittar! att sammanföra en skottfast hund med en skotträdd för att den rädda ska bli lugnare kan alltså få lite otrevliga konsekvenser.

När jag skaffade mig min valp (nu 1år och 8mån), var jag rejält nervös inför nyår. Jag hade då även en schäfer/border collie som var otroligt skotträdd, så jag var livrädd att lillpluttan skulle känna av hans rädsla (och min nervositet). Jag gjorde så att jag åkte in och hyrde 4 filmer, så rund 20.00 på nyårskvällen började jag titta på film med mina hundar. Var bara vi tre plus katterna, vi hade hur mysigt som helst. Min vuxna hund höll sig mycket lugnare än på många år, troligtvis för att jag satt där jag satt, och kollade på tv. Visst var han nervig, han låg under mina fötter och skakade, men lillpluttan märkte ingenting.
Vid tolvslaget fick lillpluttan för sig att hon var akut kissnödig, försökte vänta men hon var envis och skulle ut OMEDELBART! Tänkte att det får väl bära eller brista, och släppte ut henne. Hon travade ut på gräsmattan, satte sig och kissade, travade på en bit till, och satte sig mitt på gräsmattan och tittade på alla fyrverkerierna!:rofl:
Hon är annars ganska feg av sig men är det kommer till smällare, skot och raketer är hon tuffare än matte:D

Du har så fina namn på dina jyckar :D

HAHA! Kan ju försvara mig med att Gandalf hette Gandalf innan jag fick honom. Men det är ett tecken: Nu måste jag köra vidare på trollkarlsspåret :D (pst: Hade jag fått bestämma hade det blivit Remus = också trollkarl från HP ;))

Vill inleda med att jag är en helt vanlig sällskapshundsägare, som inte är speciellt kunnig på hundträning egentligen, men jag svarar ändå.

Jag har haft turen att min första hund var vuxen och vältränad när jag fick honom, en tilltänkt polishund som var för aggressiv på vissa av momenten och ratades därför. Till min stora lycka.

Denna härliga hund var inte ett dugg rädd för varesig skott eller smällare eller andra oljud, när vi sedan skaffade nr 2 av samma ras så verkar det som om den förstas "skotträning" smittade av sig på den nya. Vid första nyår när det började smälla så tittade den nya lite förvirrat mot fönstren, han tittade sedan på gammelhunden och konstaterade att det var inget att bry sig i, sedan den dagen har det inte vart något problem.

Samma visa har utspelat sig när vi efter vi skaffat oss en nr 3, den andres orädsla har smittat av sig till den yngste.

Jag tror att det är det absolut bästa sättet att få en hund orädd för raketer och smällare, att ha en "läromästare"

Jag tror inte att det är direkt genetiskt. Det har och göra hur man har gjort med hunden sen den var valp.

Det finns kurser man kan gå genom brukshundsklubbar tex. Då får man sysselsätta hunden under tiden det smäller. Tex genom att leka med den, prata med den, springa osv. Och jag är ganska säke på att det är så man gör med redan skotträdda hundar.

Mattar och hussar ömkar sina hundar hundar för mycket idag. Jag har haft många hundar som vi har tränat skotträning med och de hundar som jag inte har gjort det med har jag inte brytta mig direkt någonting om när det har smällt. och därmed har de inte reagerat något märkvärt vid det.

Att träna är det bästa!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 420
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Ja, min unghund har blivit skotträdd. Innan hoppade han till lite när det smällde, men nu är han rädd - alltså fly i panik...
Svar
11
· Visningar
1 225
Hundhälsa Vill bara skriva av mig.. Har en dvärgpinscher hane snart 2,5år (värsting-åldern) och var förra veckan hos veterinär med honom då jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
12 378
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka