Skotträdd hund - snabba tips!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Alvin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 422
A

Alvin

Skulle uppskatta om det är någon som kan hjälpa mig med detta. Har en hund som är så jätteskotträdd och just nu är raketerna på så pass långt avstånd att man knappt hör dem men han skakar och dreglar av rädsla och vi har inte köpt något lugnande. Så är det någon som har några tips om hur man på bästa sätt lugnar hunden? Kör med hög musik och gosar med han men det funkar inte när raketerna väl är igång. :(

Sv: Skotträdd hund - snabba tips!

INGET gos. Ignorera hunden och bete dig som vanligt. Hög musik på, ner med persiennerna och bomull i öronen.

Var tvungen att väcka henne men hon hälsar lite förvirrat tillbaka:D

Gosa är nog det värsta du kan göra. Min är också extremt rädd för smällare (dock har jag fått något nytt lugnande till henne så nu snarkar hon i min säng). Men att ignorera hunden är det bästa du kan göra, var precis som vanligt. Ha på musik och sitt i ett tänt rum.

Om den vill äta något så kan du ju ge grisöra, ben eller slänga ut lite köttbullar som den får "leta" efter...

När du gosar med hunden bekräftar du rädslan för den. Du berättar med andra ord för den att du förstår rädslan och att det är okej att vara rädd.
Jag har en skotträdd hund som de första åren i sitt liv var hysterisk på nyår.
När jag sedan började köra metoden totalignorera och låtsas som att det regnar (typ glo på film utan att bry mig om hunden) minskades symptomen drastiskt. När det sedan blivit bättre började jag ställa krav på hunden. Att tex ligga ner på en viss plats (inomhus givetvis) och ligga kvar där. Viktigt är också att göra skott till en vanesak. Köp en CD med skottljud och nyårsraketsljud och ha på tyst för att sedan gradvis öka allteftersom hunden blir tryggare. Man kan aldrig göra en skotträdd hund skottfast, men man kan reducera symptomen så pass att det knappt märks.

Idag bryr han sig inte över huvud taget..inte ens när vi är ute.

När du gosar med hunden bekräftar du rädslan för den. Du berättar med andra ord för den att du förstår rädslan och att det är okej att vara rädd.
Jag har en skotträdd hund som de första åren i sitt liv var hysterisk på nyår.
När jag sedan började köra metoden totalignorera och låtsas som att det regnar (typ glo på film utan att bry mig om hunden) minskades symptomen drastiskt. När det sedan blivit bättre började jag ställa krav på hunden. Att tex ligga ner på en viss plats (inomhus givetvis) och ligga kvar där. Viktigt är också att göra skott till en vanesak. Köp en CD med skottljud och nyårsraketsljud och ha på tyst för att sedan gradvis öka allteftersom hunden blir tryggare. Man kan aldrig göra en skotträdd hund skottfast, men man kan reducera symptomen så pass att det knappt märks.

Idag bryr han sig inte över huvud taget..inte ens när vi är ute.

Det här var bra tips och jag ska nu träna till nästa nyår.
Första nyåret med 2 vuxna adoptivhundar, jag visste inte hur de var med smällare.
Nu vet jag.. Podencon (på avataren) blev oerhört stressad, har ändå haft DAP hela december. Det är ledsamt att se, jag har aldrig haft rädda hundar innan.
Körde extra DAP på scarfar dessutom, det hjälpte nog en hel del.

Det är inte lätt för djuren, vi trodde vi skulle få en lugn nyårshelg..tills grannen körde gång.. på landet.
Vi har hästar gående i hagen precis jämte. Uteboxar, så vi har inget tyst stall heller.
Hundarna var naturligvis inne, fullt upplyst, men hästarna fick vara ute i helvetet.
Först när det lugnat sig så fick dom komma in i boxarna, fortfarade oroliga. Bomull i öronen då.
Det blev ett medvetet val, vi diskuterade bomull, upplysta boxar, ev radio,
men vi valde att stå ute med dom.
Det var ganska ok trots allt. Vi slapp ett söndersparkat stall (jo då, hon kan hon märren :devil: )

Min hästar kunde välja att stå inne eller ute men valde ute. Verkade aldrig stressade bara förundrade över allt oväsen.
Jag tror det är samma med hästar som med hundar - springer man runt och verkar orolig så blir dom oroliga.
Det finns ju dock hästar som råkat illa ut och dom bör nog stå inne. Jag tror då att man ska täcka för fönstren - det är ju ljuset som blir konstigt.
Ljudet kan man ju också dölja.

Knapplån.

Det är svårt att träna bort skotträdsla. Det ska man göra under långt före det flyger smällare kring skallen.

Nåväl, jag förmedlar ett tips som jag har läst, men ej prövat själv.

Låt en kompis ta hunden i koppel. Gå bort ca tio meter med en liten påse av papper som du fyllt med extra gott godis. Visa hunden, blås upp påsen lite grand. Säg "nu smäller det " och slå sönder påsen med liten smäll.
Ut ramlar en massa godis och du lockar dit hunden och spelar jätteglad och din kompis likadant.

Gör om övningen i olika miljöer och byt efterhand påsar till någon som smäller högre. Glöm aldrig att säga till "Nu smäller det" innan "panget".
Du kan också använda påsen som signal när matskålen ställs fram, men glöm aldrig säga "Nu smäller det" innan panget.

Längre fram eftersom hunden blir modigare och förväntar sig något extra, kan man kanske ta en ballong som man smäller när man gör en spårundersökning och belöningen för hunden blir att spåra, och sedan bygger man vidare, med andra för hunden roliga aktiviteter.

Grejen är alltså att smällen ska innebära något för hunden positivt. Flytta övningarna till i närheten av en skjutbana (börja på långt avstånd och gå sakta närmare) och bygg sakta vidare så hunden tappar sin rädsla.

Efter en tid så kan man säga "Nu smäller det" i efterhand för att lugna direkt efter ett ljud som skrämt hunden.
Alltså det ska vara något positivt för hunden när det smäller.

(Själv tränade jag apport med min unghund när raketerna flög som värst vid tolvslaget i natt)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 860
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 360
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka