Skotträdd häst

Sv: Skotträdd häst

Och jag ska prova att ha mina ute i år. De blir hysteriska inne. Har förtäckta fönster,lampor tända.dövar dom med bomull och huva,radio igång.Likaväl så blir vallacken hysterisk och okontaktbar.Så jag ska prova låta de gå ute.:confused:

även om dina hästar blir rädda inne så kommer dom ju ingenstans.... dom är i trygt förvar. vad tror du händer om dom blir livrädda utomhus??

såna hästar skulle jag väl aldrig låta gå ute. Som centaur sa, dom är ju i tryggt förvar inne, och skaderisken i en box är ju långt mindre än en hage.
tycker det låter så oansvarigt när folk släpper ut med orden att "då får dom springa fritt och slipper känna sig instängda om dom blir rädda", men har man sett en häst i panik så vet man väl också att eltråden inte alltid stoppar hästen vid rätt tidpunkt.

som jag har skrivit förut så har snorri aldrig direk stått inne utan bara någon enstaka natt och när man väl har han inne gör han allt för att ta sig ut...

Då skulle jag verkligen börja vänja Snorri att vara inne i stallet oavsett nyårsafton eller ej! Hur ska du annars göra den dagen han är så sjuk att han måste stå på boxvila?
Annars måste han ju inte bara lida av sin sjukdom, utan även av att vara installad. :crazy:

Självklart känner jag mig säkrare om jag har dom inne.Men när det inte funkar så får jag prova att ha dom ute. Jag har en stor hage med en stor paddock längst upp i skogen där inga eller inget når dom.Därför tänkte jag att får de hö däruppe så kommer de längre ifrån smällandet och på så vis lugnande för dom.Men jag vet inte nu.. Svårt detta med speciellt gamlingen.

_Runaway_
Jag resonerar inte som du skrev :mad: utan jag försöker hitta den bästa lösningen för mina hästar.Och då ser jag inte till mig själv,utan just hästarna. Att göra det jag kan utan att ge dom droger vill säga.. Ja jag har sett panik slagna hästar tyvärr... Men eltråd har jag ändå inte.

Då skulle jag verkligen börja vänja Snorri att vara inne i stallet oavsett nyårsafton eller ej! Hur ska du annars göra den dagen han är så sjuk att han måste stå på boxvila?
Annars måste han ju inte bara lida av sin sjukdom, utan även av att vara installad. :crazy:

oj ja du skulle snorri behöva boxvilla och vetrinärvård kanske det bara skulle finnas en utväg............. Han är nämligen inte bara rädd för att vara instängd han är folkrädd desutom:cry: så det är bara hoppas att han håller sig frisk och kry medans jag jobbar med honom.

när jag tänker på lugnande tänker inte jag på en spruta som vet måste komma och ge utan nå naturläkmedel som fungerar lugnande eller typ konjakdroppar som man kan köpa på naturkostbutiker.... det skulle kanske vara en idé för dina hästar

Jag påstod inte heller att du resonerar så. Men jag har mött flera som gör det.
Så själva påståendet som stod inom citationstecken var inte menat om/mot dig.

om du har sett en panikslagen häst så borde du även veta att dom spränger staketen. tänk dig en lös och livrädd häst på nyårsafton. :crazy:

Javisst sjutton kan jag se det scenariot framför mig:eek:
Men jag är villrådig. Vallacken som främst får panik i boxen gör så att hela stallet blir i uppror. Dels för hans skotträdsla men också för hans stallångest han hade det första året hos mig. Så jag vet alltså inte vad som är bäst för honom..

Känner igem problemet. Mina kära grannungar brukar stå bredvid hagen och smälla :eek:.
Nu har jag bara två hästar kvar varav en är livrädd. Tidigare år har dom stått inne med radio och lugnande till den ena. Men när det skjuts raketer flera dagar innan så hjälper det knappast med lugnande på nyårsafton heller.

I år har jag löst problemet genom att få låna ett stall som står tomt. Närmsta granne och möjliga raketer är minst en km iväg. Så på annandagen flyttar jag hästarna och tar hem dom i början på året. Jag är så tacksam mot personen som äger gården. hästarna kan gå på lösdrift och jag behöver inte vara orolig och framförallt så slipper hästen lida av ångest i veckor! TACK snälla underbara människa :love:

En liten undran...vad gäller för regler om fyrverkerier på landsbygden?? Behöver man söka tillstånd där med eller är det fritt fram alla dagar på året...

Kan vara bra att veta :devil:

Korkad fråga kanske...men funderar på detta....:confused: Kan man vänja en häst vid smällare? Man gör ju massor med hinkar, vatten och presseningar å allt möjligt. Är det någon som har försökt att vänja häst vid smällare, å isåfall, hur funkade det?

Vet att jag kanske är helt korkad :o :o men frågar man inte får man inga svar!!

Jag har en häst som är sååååå cooool i alla lägen, förutom i just skott, blixt och nyårssmällare.. han får lixom en panik i kroppen som inte går att beskriva.. han är 20år snart och blir mer och mer rädd för dessa saker.. tror inte att det går att vänja dem.. Men man kan ju försöka, det värsta är ju att som på min häst så måste han vänjas med just smällare/skott isf. eftersom du kan släppa precis vad som hellst vid honom i vanliga fall och han bryr sig inte.. hm...

Jag köpte mina 3 hästar i somras, så vet inte alls hur de reagerar, men tänkte göra som jag gjort tidigare år.
Ta in dem tidigare, ha tänt i stallet tills det värsta är över och gå ner och kolla till dem.
Nu har vi turen att det är ca 1 1/2 mil och sen 2-3 mil till närmaste "by" så några större smällare blir det inte just här. Inga av de närmaste grannarna skjuter heller så jag hoppas på relativ lugnt nyår.

Men aldrig att jag skulle ha dem ute, då bor jag hellre i stallet den natten

Jag har en häst som är sååååå cooool i alla lägen, förutom i just skott, blixt och nyårssmällare.. han får lixom en panik i kroppen som inte går att beskriva.. han är 20år snart och blir mer och mer rädd för dessa saker.. tror inte att det går att vänja dem.. Men man kan ju försöka, det värsta är ju att som på min häst så måste han vänjas med just smällare/skott isf. eftersom du kan släppa precis vad som hellst vid honom i vanliga fall och han bryr sig inte.. hm...

Jag var i stallet kl 15.00 och redan då var min spänd som en fiolsträng. Undrar hur det blir innan natten är slut :devil:

Mina pållar är ganska sansade i och för sig men jag har ändå tillbringat de senaste tio åren i stallet på nyårsafton. Vi stod tidigare på en större anläggning och då åkte jag alltid dit och gav alla pållar hö vid halv tolv såg till att alla lampor var tända och satte på radion på lagom hög nivå. Det hjälpte bra och de mest lugna var som sagt mina egna guldklimpar men det fanns ju andra som var helt till sig:crazy: Deras ägare var aldrig på plats tyvärr. Jag har gått och småsjungit och det har hjälpt de mest uppjagade hästarna, av någon konstig anledning:angel:
Nu för tiden bor vi på egen gård och vi trodde väl att det skulle gå lite lugnare till så här på landet men icke. Här tror de att det är millennieskifte varje år:eek:. Så mina gamla rutiner lever kvar och som sagt idag då jag hämtade in mina pållar vid fem stod de och tittade mot himlen på alla raketer som börjat skjutas av redan då. Min gamle valack är cool men spänd (en ledargestalt i alla lägen) han smittar av sitt lugn på de andra eftersom de litar blint på honom (verkar det som).
För säkerhets skull hänger jag emellertid för en del fönster men tror de ändå vill ha möjlighet att kunna titta ut och se vad som händer. Vid tolv i natt då det kommer att braka loss ordentligt ska jag gå ner i stallet och vara på plats med hö och godsaker samt radiomusik (det gäller att inte hitta en kanal som sänder raketljud). Förra året hade ví en lånehäst som alltid varit helt panikslagen men även han blev lugn av att vi kom ner och gosade.
Jag hade däremot inte velat ha dem ute eftersom det kan gå ganska hett till vid tolvslaget...en och annan raket kan de säkert klara men om det är väldigt många so skjuter upp samtidigt blir det sannolikt väldigt stressigt för hästarna. Det beror ju också på hur läget är där man bor.

Tog in mina hästar nyss...ca 22. Det har knallat och blixtrat hela kvällen samt att några började redan för ett par dagar sedan. Raketen bryr sig inte alls och Lilly blir lite högre, något orolig...aldrig panikslagen. Vid 12 kommer jag att gå ner och vara med dom tills det lugnar sig. Dom står med öppna dörrar, inget för fönstren och ingen radio på.

Precis som Black Pearl trodde jag att det skulle vara lugnare på landsbygden men så är det alltså inte...dessutom bor vi intill en sjö som förstärker ljudet från andra sidan. Jag är ingen vän av fyrverkerier...kunde vara förbjudet överallt utom på anvisade platser så att folk kan komma undan med djur och känsliga människor. Min gamla hund blir fullständigt panikslagen och varje år tror jag att han ska avlida...han är 13 år nu och jag hoppas han klarar denna nyårsafton också...:cool:

Jag håller med om att det borde begränsas mer med raketer och liknande. I år har jag ett dräktigt sto som jag värnar lite extra om så inget händer. De var emellertid lugna när jag var nere för en stund sedan. Jag ska snart ner igen och hålla dem sällskap. Nästa år kanske det blir jobbigare med en liten fölunge som ska uppleva nyår för första gången:crazy:

Min store och annars så karske riesenkille ville absolut inte gå ut då jag skulle ta med honom ner till stallet. Han stod som en staty på trappen och stretade emot när jag ville ha med honom. Sedan kissade han på vår lilla minibiske som jag satt utebelysningen i innan han smet in igen:cool:

Gott Nytt År på Er alla föresten....det börjar ju dra ihop sig till ett nytt år:)

Min unghäst är fullständigt oberörd av smällar, ljuseffekter och rakettjut. Däremot blir Lilly lite mer orolig så jag var nere i stallet under den värsta skottsalvan inatt. Hon lugnade sig direkt när jag höll händerna på henne och jag kunde lämna dom när det värsta lagt sig...även om det inte upphört helt. Hundkraken var skräckslagen men hans ålder har gjort att hörseln inte är vad den varit så han var åtminstone kontaktbar detta nyår. Till och med kunde ta emot godis och äta upp det. Har aldrig gått tidigare.

Jag blir förundrad över hur folk kan bränna iväg så mycket på några minuter...då verkar det inte vara "kris" i ekonomin:cool:

Ohhh hade täckt för fönstret i hans box, petat bomull i öronen och världens bästa stallägare som tillsyningsman i natt.. Hästen var suuuper lugn!! =)
Alla hästarna hade varit lugna... så sköööönt =)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 951
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat