Skötsel av spatthäst

M

mela

Hej , jag funderar på att köpa en spatthäst.
Ägaren sa att den har lindrig spatt o att den inte lider av de (är kollad av veterinär). I vanliga fall skulle jag inte fundera på att köpa en "sjuk" häst.
Men den här är verkligen perfekt i övrigt! :love:Så nu undrar jag, ni med spatthästar.
Hur sköter ni dem? Finns de något det går att göra för att förebygga/lindra symptomen?Kan man förebygga att den får mer problem av det än den redan har? Följer ni spatten genom röntgenplåtar,för att se förändringar? Hjälper de med fodertillskott eller mineraler? Hörde något om att flexijoint kunde funka , vad är de o hur funkar de ? Någon som testat back on tracks hasskydd? Är det något mer man ska tänka på när man tränar dem (förutom att kolla så de inte har mer ont än vanligt?) Skriv allt ni vet om hur man sköter en spatthäst och hur man kan hjälpa den,så att den kan fungera som vanligt. Tack på förhand! :D

Sv: Skötsel av spatthäst

Har en spatthäst. Han kom aldrig helt tillbaka då han fick pålaggringar fram som veterinären trodde var pg av spatten. Enligt dem klarar sig en mindre häst/ ponny bättre de än en stor. Iallafall ja ville inte göra av med min så länge han inte hade ont har back on track haskydden får olika tillskott men tycker inte de gjorde någon skillnad direkt. Sen de ja fick tänka på var att inte ge honom någon längre vila och att skritta fram och värma upp honom länge. I perioder var min väldigt bra men nu sista året har han bara blivit sämre och sämre med divse skador. Så min kommer få somna in nu i veckan :cry: och ja har lärt mig att inte köpa på mig problem. Detta är min drömhäst och ja skulle hugga av en arm utan att blinka för att få ha honom kvar om så bara som sällskapshäst.

Det djävulska med spatt är att du vet aldrig när det 'blossar upp' och blir aktivt igen.

Men kan göra allt man kan för att förebygga/underlätta, men man kan tyvärr aldrig gardera sig mot att det blossar upp, och man vet inte när. Det kan ta 6 månader, 6 år eller 10 år - eller inte blossa upp mer under hästens liv.

En spatthäst mår bra av rörelse och regelbunden motion. Det är ju i sig inte svårt att ordna i normalläget, men gör också att en konvalescens som innebär en längre tids boxvila och/eller begränsad rörelse även ger en 'extra' nervositet ang 'hur ska spatten klara det'.

Sen, du skriver 'mer ont än normal`', en spatthäst ska inte ha ont 'normalt'??

Min valack utv spatt HELT obemärkt, reds och hoppades, hälsoskoll på klinik var 6:e månad u.a. Men ngn gång mellankring 2003 - 2004 utvecklade han och 'läkte ut' (dvs det blev inaktivt) spatt. Upptäcktes av en slump. Och hindrade honom som sagt inte en enda dag.

Sen rullade han fast i boxen och slog då bla i hasen. Spatten satte fart igen, såg dystert ut ett tag, men behandlades och blev 'bra', dvs det avstannade. 6 månader senare var det dags igen.. =/ Behandlades igen, blev 'bra'. Men den gången höll det inte ens 6 månader, och han fick somna när tredje uppblossningen kom, jag anser han förtjänade bättre.

Han klarade dock 4 mån boxvila pga senskada utan att spatten vaknade, men sen vaknade den ändå 'utan anledning'. Som sagt, det är en djävulsk sjukdom så, du vet aldrig när =/

För trots att han som sagt utv spatt HELT obemärkt från början, så de uppblossningarna 2006 och framåt (han togs bort jan 2008) de gjorde ONT. Han hade skyhög smärttröskel (dokumenterad) den hästen, men till och med han sa 'oooont' när spatten var aktiv.

Så, jag skulle inte rekommendera köp. Det kan gå hur bra som helst och hästen dör av ålder om X år utan att spatten 'rört på sig' det minsta, eller så går det 6 månader och det är så illa att det är inget att göra.

Så, man kan göra en hel del, ledtillskott, se till att den rör sig så mkt som möjligt (lösdrift t ex är bra, mycket utetid iaf), rida den regelbundet och med lång uppvärmning, anpassa skoning etc - men man kan aldrig veta när det blossar upp igen. Och det kan vara 'runt hörnet' eller aldrig inträffa.

När spatten 'flyttar upp' till övre ledavdelningen btw är prognosen mkt sämre. Det finns tre ledavdelningar, men inte alltid spatten börjar i den nedra (på min började den i den mellersta), men de två nedre är det hyfsat bra prognos generellt (även om man som sagt aldrig vet när det startar igen), medan den övre är mkt sämre prognos. Så ska du övht fortsätta fundera på den, ta reda på vilken ledavd, om det är enkel eller dubbelsidig spatt, hur mkt som är förbenat osv.

Hur gammal är hästen? Vilken ras? Har den gällande försäkring du kan ta över?

Tack för alla svar! Lindis: de beklagar jag verkligen !:/ Spatt verkar verkligen hemskt!
Alexandra W:Jag ska defenitivt kolla de med ägaren och jag får nog överväga det här köpet en gång till låter de som :/Fy vad hemskt med din häst :(
Lobelia: Ett halvblod, 13, fullt enligt ägaren.
åhh nu vet jag inte hur jag ska göra, de låter ju inte som ett smart drag o köpa en spatthäst.

Prognosen för halvblod är inte direkt lysande, vill du chansa så ska nog hästen vara i princip gratis. Ska du över huvudtaget fundera på att köpa ska hästen klara böjprov utan anmärkning, och ny röntgen för att försöka
bedöma framtidsutsikterna och som sagt hästen ska inte ha ont alls.

Det finns inget som heter lindrig spatt, det finns bara aktiv och "utläkt" spatt. Utläkt är dock en missvisande term då spatt inte kan läka ut utan bara vara vara vilande eller aktiv.

Jag blev nyfiken, en häst med spatt som jag sålde som promenadhäst för några år sen såg jag nyligen till salu igen. Jag skickar dig ett pm då jag har fött upp den och vill veta vart den hamnar. :)

Jag har en med vilande spatt sen 8 år, går på lösdrift och rids inte mycket på små volter. Mycket skogsridning i stället håller 21-åringen pigg.

Det finns en inackorderings häst i stallet som har spatt. Jag vet hur mycket ägaren har slitit med den här hästen och jag tror inte att hon skulle rekommendera att du köpte en spatt häst!
Det är svårt och man kan i princip inte rida hästen som vanligt, var med när både kiropraktor och vet var ute hos hästen.. hon måste skritta igång och skritta av väldigt länge på hästen, hon får inte rida hårdare pass och måste ta det lungt.. oftast så skrittar hon bara ut med hästen i skogen ca 30min och töltar några steg på hemvägen (islandshäst)

Jag förstår att man som ägare inte tar bort en häst så fort spatt är konstaterad. Jag förstår däremot INTE att man väljer att sälja en spatthäst, med den stora risken det innebär att hästen inte får den vård och förståelse den behöver med sagda defekt.

Visst KAN man hitta ett bra hem, men det är nog större risk att det inte blir bra, och att ägaren helt enkelt skjutit ett problem ifrån sig och lagt det på nya ägaren.

Jag skulle inte köpt en häst med så dyr och smärtsam diagnos som spatt, och jag känner mig väldigt tveksam till alla dessa skrattliga hästar som annonseras ut till billig peng istället för att ägaren tar sitt ansvar och antingen tar bort hästen eller lämnar den på foder till någon som sannolikt kommer att kunna sköta hästen.

En spatthäst kan inte fungera som vanligt! Den har smärtsamma pålagringar!! Jag har haft två hästar med diagnosen spatt och att sälja en sådan häst vidare låter helt vansinnigt! Att köpa en häst med konstaterad spatt låter ännu mer vansinnigt!! Köp inte bekymmer, de kommer ändå!! Det finns oändligt med hästar till salu och det finns säkert en helt fantastisk häst till dig som är frisk och sund.

Jag fick en spatthäst för ca 6 veckor sedan... Min ögonsten var plötsligt halt i bakbenen o som islandshäst var det ju inte mycket tveksamhet i va det kunde vara. Röntgen visade förändringar i nedre glidlederna i bägge bak.

Så jag har ju inte direkt mycket erfarenhet av hans skötsel ännu, men jag ger nu ett tillskott som veterinären rekomenderade. Skulle hästen få detta året runt, skulle årskostnaden bli 4500:- ! Chondrogen EQ heter det. Man kanske inte kan se något resultat ännu men han är iaf ohalt och ser inte märkbart stel ut. Men där kan man ju se hur dyrt det skulle vara att driva runt en spatthäst som blir bättre av det tillskottet. (Blir de bra kan man ju inte sluta?..) Min häst har gått i lösdrift hela tiden, promenerats en 10-20min/dag utöver det. O han läkte ut inflammationen så snabbt så veterinären tappade hakan på återbesöket! Jag får börja rida på torsdag!!! Han e som skapt för skogsturer över stock o sten så han kommer nog gilla att få slippa hårdträning... Antar att vi oxå lär få ha långa uppvärmningar och nån typ av rörelse 7d/v...

För din del, som isåfall köper en spatthäst så kan det ju bli problem att försäkra den skulle jag tänka mig. Och att åka in på en hälta, göra en röntgen och en behandling med spruta i lederna är DYRT! Mitt besök gick på ca 7000(minns ej exakt). Hade han inte haft försäkring så hade det känts betydligt och hade han inte blivit ohalt så fort så hade han kostat lika mycket till fler gånger. Normal behandling enligt min vet. är 2-3sprutor i lederna med efterföljande fenylbutazonbehandlingar. Samma sak om han skulle bli halt om några månader igen...

Vill du ha hästen för att du tycker om den o är beredd att betala om det bryter ut igen så är det värt det, men tänk på att kolla upp det med försäkringen!!! O du bör få ett riktigt lågt pris på pållan, du vet ju trots allt inte hur spatten utvecklas... Men ta röntgen på vet.besiktning iaf!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 030
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31