Skötsel av ny westernsadel

W

Western girl

Jag fick i tisdags min efterlängtade westernsadel, en sprillans ny Simco Arabian Working Saddle :love:
Min fråga är då: vad ska jag tänka på gällande skötseln av den innan jag använder den?
Vet att man ska smörja den, men vad ska jag använda?
Tar tacksamt emot alla tips om sånt jag ska tänka på.

/ Camilla

Sv: Skötsel av ny westernsadel

Ja stiglädren behövs ju justeras lite å så innan man använder sadeln... Nån som har låt bra tips på hur man gör detta på bästa sätt??

:banana:

jag smörjer bara den som vilken annan sadel som helst. o tyvärr alldeles för sällan :angel: Men den verkar då må bra!:)

Jag har aldrig gjort det själv, men man ska iaf blöta upp dom o böja dem runt tex ett sopskaft o klämma i hop med ngt, så att dom formar sig lämpligt..

OKej...de är det jag har hört me.. .:) Sen smörjer man fenders som vanligt eller??

:bump:

Vi brukar dränka dom i olja och ta tag om stigbygeln, vrida dom 180 alt 360 grader och köra igenom ett kvastskaft (genom byglarna), beroende på hur mycket man vill "böja" fendrarna... Du ser ofta hur dom kommer forma sig, om du vecklar ut dom på en gång...

Nån som fattade? :angel:

Glömde.. Dom brukar få sitta i spänn 1-2 veckor (vet inte vad som rekommenderas), och dom första månaderna även ha dom så imellan användning, tills man känner att dom "fastnat"....

Jag är bra på förklaringar... ;) :D

Senast ändrad:

Man ska inte smörje en western sadel så mycket som en engelskt t ex.. Men om du känner att det behöves, så ska det bara vara "kött" sidan. Alltså undersidan.

Stigbyglar kan du smörja kött sidan sen vända dem som sasucatu sa. men inte blöta dem, annars ändra den färgen och lädern torka ut. Om du inte har svart. Allafall det är inte bra för den om du blötta ner läddret. ALLDRIG smörja latagon. Då glida det inte lika bra som det ska. Jag bruka vända dem två gånger sen in med en pinne

Om du har en ljusare sadel så mörka det med vatten, sol ljus eller oljan (smörje).

Senast ändrad av en moderator:

För att vrida stiglädren så måste de blötas, sen smörjas när de torkat, annars blir inte vridningen varaktig. Sedan, en westernsadel behöver smörjas i samma omfattning som en engelsk sadel, den är ju gjort av läder !! Du får ursäkta, californiaswed, men du är inte riktigt rätt ute i dina råd. Kolla in en artikel på western-ridning.com,den verkar vara relevant!

Bill skrev:
För att vrida stiglädren så måste de blötas, sen smörjas när de torkat, annars blir inte vridningen varaktig.

Nja, vi kanske bara haft tur då, för våra fyra sadlar har det fungerat hur bra som helst med... Den äldsta av dom är 14 år.. Det hoppas jag räknas som "varaktigt"... Fast, vad är väl 14 år utav 100... :D

Vad konstig...:crazy: . Att jag har haft western sadlar i över 30 år och även jobbat i butikarna och dem som säljer och bygger dem har rådat mig till vad jag skriv. Men dem måste vara fel, eller hur.

Jag har vridrat mina stygbyglar utan vatten det måste vara ett mirakel att dem är "varaktig".

Mustang: Så du säger, att om du har i ljusare (lite svårt för svart sadel att ändra färg, eller hur) sadel det hat inte mörkrat i mista lite färg.......Då vill jag veta vad du har för läder.

Bill skrev:
För att vrida stiglädren så måste de blötas, sen smörjas när de torkat, annars blir inte vridningen varaktig. Sedan, en westernsadel behöver smörjas i samma omfattning som en engelsk sadel, den är ju gjort av läder !! Du får ursäkta, californiaswed, men du är inte riktigt rätt ute i dina råd. Kolla in en artikel på western-ridning.com,den verkar vara relevant!
Jag har aldrig blött mina sadlar...la på duktigt med fett på "köttsidan" och vred runt stiglädren och så efter ett lite tag höll dom sig perfekt...

Har en ny sadel nu som jag köpt från H*v&T**s som redan är så behandlad att den är mjuk och fin från början...har inte varit med om det någon gång förrut...men den är så pass mjuk att jag inte behöver göra nåt alls med stiglädren...Mysko...men det är en rejäl och trevlig sadel...

CaliforniaSwed skrev:
Mustang: Så du säger, att om du har i ljusare (lite svårt för svart sadel att ändra färg, eller hur) sadel det hat inte mörkrat i mista lite färg.......Då vill jag veta vad du har för läder.

Nu förstår jag inte riktigt.. :confused:
Vart har jag skrivit det?!?
Det är väl klart att läder på färgskalan utanför svart ändrar färg och antingen blir mörkare eller "rödare"...
Har jag uttalat mig på annat sätt måste jag varit ute och flugit...
:D

:o :angel: hhmmm...Förlåt det var inte du..:D

Det var sasucatu som det skulle vara till.

So sorry:o

Oh, I see...
Då blev även jag lite klokare...
Tänk vad fel det kan bli..
Ingen fara på taket... :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Skulle behöva lite hjälp att spåna. Jag och f.d. sambon bröt upp nyligen och vi är just nu i "bodelningen". Vi har två katter...
Svar
15
· Visningar
1 555
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka