Skötsel av man, svans och päls.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare RedFling
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 775
R

RedFling

Vill ha massa tips och råd. :)
Min häst har en man som jag aldrig gjort annat än kammat och ryckt en del strån som är för långa. Den är ganska tjock och som en väldigt rak kant. Har tyvärr ingen bra bild på den. Men nu tycker jag att den är för lång, den täcker för mycket av halsen liksom, men fortfarande en jämn fin kant. Ska jag klippa för att få den fin? Hört att det är svårt att göra det bra. Eller hur ska jag annars kunna korta av den? Om man rycker blir den väl totalt sett mest tunnare? Och om den blir för kort längst ner mot manken så kommer den stå rakt upp där.. Hur gör ni?

Och nu till svansen. Den är så fet och skitig. Liksom inte glansig. Hört att man kan tvätta med såpa. Är det bra? Och stråna vid svansroten står rakt ut för de är så korta, kan man få dem att lägga sig?

Sen till pälsen. Finns det något milt schampo eller pälsglans? Min häst är väldigt kliig och det känns som att det skulle kunna klia av att tvätta och så. Sen efteråt alltså..

Hoppas det inte var allt för rörigt och att alla har MASSA tips..:)

Sv: Skötsel av man, svans och päls.

Tvätta svansen med Såpa. Vanlig grön eller gul-såpa. Det är milt och bra. Och skule det vara så att det råkat bli kvar lite medel efter sköljning så gör det ingenting eftersom det är så milt. (eftersom din häst var så kliig). Du kan använda det på kroppen också.

När du sedan har tvättat svansen så kamma ut den så gott det går och så sprayar du i lite glansspray (rekommenderar sjöbogårdens glansspray, Billig och Skit bra!). Kamma ut med det och svansen blir jätte fin =) Så sprayar du i det med jämna mellanrum när du ser att svansen börjar bli alltför trasslig igen.

Resten får någon annan svara på ^^
Lycka till!

Tack så mycket. Då känns svansproblemet löst.
Men det var lite dåligt med svar tycker jag.. Någon annan måste väl ha tips?

jo. men det finns super många trådar redan om detta. Så ett tips är ju att du söker trådar om just det här. Folk börjar nog bli ganska less på å svara på samma saker om och om igen =)

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
791
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 745
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka