Skötsel av lösdrift

Sv: Skötsel av lösdrift

Det jag är nyfiken på är alltså dels vad ni som har mindre lösdrifter har för rutiner, hur tidskrävande arbetet är och vad ni har för tips på hur den dagliga skötseln av lösdriften kan göras så enkel och smidig som möjligt.

Så här fungerar det hos oss:

Vår lösdrift för tre hästar består av två delar, en inre upphalmad del om ca 35 kvadratmeter och en yttre uppgrusad del om ca 45 kvadratmeter.

Vi har bra sandmark till hagen, så även om hagen egentligen är för liten för en lösdrift så är den inte upptrampad och vi har inte behövt dränera för ngn foderplats. Vi fodrar genom att slänga hö över staketet 4 ggr om dagen. Om det är riktigt busväder så fodrar vi på den uppgrusade delen av lösdriften. En av hästarna behöver inte riktigt lika mkt foder som de andra två och det har vi löst genom att antingen extrafodra de andra två medan den första hästen rids, alternativt genom att stänga i sär hästarna vid ngt tillfälle på dygnet. Vi har en magnetgrind, så man behöver inte släppa ihop hästarna manuellt sedan.

Vi har två kar (ett vanligt och en termobar) som vi fyller varannan dag. Detta gör vi med en slang samtidigt som vi pysslar med annat.

Vi mockar ut skit 1-2 ggr per dag, ju oftare desto lättare (mindre nedtrampat). Det tar oss inte heller många minuter och det brukar bli totalt en kärra i "högsäsong". När hästarna är ute nästan hela tiden (mars till och med oktober, bortsett från sommardagar med högt insektstryck) så kan det ta en vecka innan man har fyllt en kärra. Och har vi mkt att göra så kan vi helt sonika stänga in till den uppströdda delen av lösdriften under dagen och på så vis spara lite mockningstid.

Vi har inga maskiner utan mockar sedan ut lösdriften för hand. Tidigare har vi gjort det en gång/år, men i år testar vi med att låta bädden ligga så länge det går. Den är 1,5 år gammal nu och fortfarande fräsch och inte för tjock - bränner visst ihop bra! Utmockningen brukar ta några dagar om man lägger 1-2 timmar per dag. Segt, men inte särskilt slitsamt faktiskt och då har vi ändå relativt långt till gödselstacken. Själva gödselstacken tar vår granne en gång om året.

Vi har plats att lagra ca 5 hästtransporter med småbalar, så vi behöver ju åka iväg och hämta hö och halm några ggr per år. Köra, hämta och tömma tar några timmar i anspråk.

Vi har ingen stallgång att hålla efter, utan bara en uppstallningsplats om 3 x 5 meter att sopa. På stallgången har vi utrustningen framme till den hästen som rids mest, för att spara tid. Sadelkammaren stökar vi inte ner särskilt mkt.

Underhållet av staketet är fn minimalt - vi satsade på A-staket med tre UV-beständiga trådar och vi har inte behövt göra ngt alls med det på snart fem år.

Väldigt skönt är det att slippa in- och utsläpp, och att kunna åka bort ett par dagar utan att att ha dåligt samvete över att hästvakterna sliter ihjäl sig!

Sammanfattning:

En vanlig dags skötsel av lösdriften: ca 15 min för fodring + 15 minuter för mockning/fylla vatten.

Utöver detta tillkommer som sagt då den där extra tiden man lägger i stallet vid städning, utmockning och foderhämtning etc, men den styr vi till en dag då vi har mkt tid och vädret är gött, och då känns det inte så jobbigt och tidskrävande :)

Jag har mina hästar på lösdrift hemma, uppdelat i två hagar (ston + hingst). Jag har dock inga smarta, effektiva lösningar utan det är mankraft som gäller hemma hos mig :) Tiden jag lägger varje dag varierar oerhört då jag har kronisk värk och många gånger måste gå in och pausa emellanåt. Dessutom gör jag mycket sällan allt själv utan har sambons hjälp med mycket.

Stona har en tälthall på ca 30m2, bädd av torv, spån och halm. Den mockas 1-2 gånger om dagen beroende på vad som behövs. Ibland går det flera dagar utan att de bajsar där inne. Vid mockning tar jag bort bajset och lägger nytt strö om det behövs. Den är fäst med jordankare direkt i marken och har alltså inget annat än skogsmull som golv. Hingsten har ett vindskydd på ca 15m2 bestående av träväggar + vindduk och plåttak. Samma golv- och mockningslösning där. Hagarna är dryga hektaren stora båda två, i gles barrskog med en del stockar, stenar och annat bra att kliva över och gå runt.

Hagarna mockas med liten traktor på sommaren och då byts även bädden i ligghallarna så klart. Ätplatser mockas dock så gott som dagligen.

Jag fodrar två gånger om dagen, hösilage på fri tillgång i finmaskiga nät. Det är fler nät än hästar i hagen, så när jag fyller på alla nät proppfulla har de mat så det räcker gott och väl minst 14-15 timmar. Kraftfoder, mineraler etc får de i hinkar på marken medan jag fyller på näten på kvällen, så tar jag med hinkarna in igen när de ätit upp. Då passar jag också på att visitera, sköta ev sår, hovar och annat.

Jag har inte haft råd att skaffa termobar till dem än, utan jag har största murarbaljan för vatten. Jag är noga med att den står uppe på snön, med halm och snö runt om som lite isolering. Jag har en grov gren på snedden i baljan som gör det lättare att bryta isen om det skulle hinna frysa. Isbitar osv tar jag ur vattenkaret med en bärplockare. Riktigt kalla nätter fylls det på med varmvattenflaskor i karet och det är bara en tunn ishinna på morgonen vid ca -25 ute över natten.

Jag har inget stall än (sitter med förprövningsritningarna för ombyggnad av ladugården) utan bara en skötplats inne i ladugården. Betongplatta, uppbindningsmöjlighet och bra ljus för skötsel, veterinär och hovslagare. Behövs det så går den att konvertera enkelt till stor sjukbox genom att fästa upp en vägg och säkra dörren som leder ut till hagarna.

Jag har fyra hästar på lösdrift. Jag har bädd i ligghallen, mockar varje dag ut högarna och strör halm vid behov. Thermobar som fylls med slang. Lösdriften ligger i samma byggnad som stallet, foder och vatten är alltså inte så långt bort men det är ändå ett par grejer som är väl tunga och som är planerade att åtgärdas till sommaren.

Vattnet till stallet har en värmeledning och fryser bara om det blir neråt 25 minus, vilket det inte blir här (södra Sverige) speciellt ofta. Men från stallets vattenkran måste slang dras genom hela stallet ut till hagen och är det minusgrader måste slangen förvaras i uppvärmt utrymme för att inte frysa. Alltså får jag släpa ut och in 20 meter slang en gång om dagen (minst) vilket kanske inte kan tyckas så jobbigt men i längden blir det jobbigt tycker i alla fall jag. Så planen är att drar ytterligare/ev förlänga vattenledningen och sätta en kran närmare hagen och sedan kanske bara behöva ha en två meter lång slang eller kanske ännu kortare.

Fodra ute leder ofta till upptrampade leriga hagar där fodret trampas ner och blandas med lera och bajs. Såvida man inte har perfekta markförhållande eller gigantiska hagar där man kan byta utfodringsplats ofta eller en preparerad plats, dränerad och grusad. Och det är tungt att mocka i lera eller snö eller allra värst frusen lera. Jag fodrar just nu i baljor men det är inte en optimal lösning då hästarna gärna sprider ut höet i alla fall. Hagen håller sig relativt torr då den lutar lite men det är blir lätt lite för geggigt tycker jag. Till våren ska ett tak byggas på baksidan av stallet ungefär som på suzy_cointreaus bild dock så tänkte jag inte gjuta där utan gräva bort matjorden, lägga markduk, gjuta en ram runt och sedan stenmjöl som ska packas så hårt som möjligt. Betong tycker jag kan bli väl halt speciellt för skodda hästar. Stenmjöl borde inte bli halt väl?

På baksidan av stallet finns nämligen en dörröppning som just nu är igenspikad med dubbla brädor, väldigt dumt men det var inte jag som gjorde det, det var så när jag flyttade hit. Innanför denna öppning finns dessutom hönedkastet. Just nu får jag köra ut höet på andra sidan och så runt stallet ut i hagen, vilket också är jättetungt i snö eller lera.

Ju närmare lösdriften man kan förvara hö och strö samt ha vattenkran och gödselplatta, för oftast behöver man mocka i alla fall lite, desto mindre tid tar det och desto mer lättjobbat blir det.

Jag har boxar också till alla fyra hästarna och det tycker jag är väldigt smidigt att ha. Hästarna jag har, har ganska olika stora näringsbehov och jag tar helt enkelt in dom dagligen för att de som behöver ska kunna äta lucern och kraftfoder utan att de andra tränger sig på. Dessutom när hovslagaren ska komma kan jag ta in allihopa i god tid och se till att de är rena och torra om benen. De håller sig lugnare också om de är inne allihop, de är väl fästa vid varandra det här gänget.

Har 14 hästar fördelde på 3 ligghallar med vars en stor hage till.

Alla hästarna har fri tillgång till hösilge så får rulla in nya balar när de tar slut (ca 1 gång/vecka/hage) mockar inte i ligghallarna då de håller det relativt rent utan fyller på med halm, lägger in en storbal med halm (som jag öppnar och sprider ut lite grovt) så kan de äta av halmen och strö ut resten själv.. Blir inte så mkt halm per vinter.

Alla hagar har vattenkoppar (med el-värme) så fyller inte på med vatten, bara testar kopparna och kollar så de är fräscha.

På våren tömmer vi ligghallarna med lastaren och släpper ut hästarna på bete.

Så det som tar mest tid är att visitera hästarna, kolla täcke (ev byta) på de som har täcke, borsta av dom osv...

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 929
Senast: Inte_Ung
·
Avel Nu har jag kommit i en situation jag inte hoppats på att hamna i, men tyvärr är jag här.. Jag har eget stall hemma men med dåliga...
2
Svar
35
· Visningar
4 821
Senast: Kattennizze
·
Hästmänniskan Jag sitter och klurar lite på olika affärsideer. Kan ni söta rara bukefalister hjälpa mig göra en marknadsundersökning. Vad jag...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: AKB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.