Skötsel av läder!

T

ticken

Har köpt en begagnad men ändå nästan ny och ganska dyr sele som jag vill sköta på bästa sätt.
Har läst i Hästmannaskap-körning att man inte ska använda sadeltvål och läderbalsam utan bara ljummet vatten och olja för att förhindra sömmarna från att murkna. Tidigare har jag blivit varnad för att använda olja för att det just ska förstöra sömmarna!?
Hur sköter ni era selar? Hur ska jag göra för att sköta den på bästa sätt?

Sv: Skötsel av läder!

HEJ :)här är ett enkelt sätt som nästan sköter sig själv och som kan skrämma upp det torrast av seg läder. först blötlägger jag så att den yttre skiten lossnar när man gnuggar med en trasa. torkar lädret rent men inte torrt. om det är stelt är det jätte viktigt att inte böja och vika det.tänker torr solbränd hud. fukt fukt nu tar du fram olja i mängder jag använder nåt som heter öl...jaha så glömde jag det så precis ska kolla:o...b&e lederöl hell 1 liter ca 55 .- på bole. tränger snabbt in och funkar kanon vegetabiliskt m. bivax. när allt är generöst!! in smetat läggs allt i en tät plast påse med kletiga trasor och allt sen glömmer man bort det i tre veckor eller så i rumstemperatur. under tiden så torkar fukten och oljan tränger djupare in i lädret nu när porerna har öppnats.men det är inte klart med det nu ska hela läder masseras gnidas smörjas med ett fastare fett som impregnerar och håller ytan mjuk åter igen b&e lederöl en blå hink med fett till bra pris. nu är det klart :banana:

Det är alltså läderbalsam du använder sist? I boken jag läste stod det att sömmarna inte tålde att bli igensatta av balsamet för att de murknade då. Men det har inte du märkt? Själv har jag bara smörjt träns och sadlar förut och där är det ju inte lika mycket sömmar, eller rättare sagt så har jag aldrig haft sakerna så länge som jag planerar att ha denna sele. Inte så kul om selen börjar falla isär om några år...

Har köpt en begagnad men ändå nästan ny och ganska dyr sele som jag vill sköta på bästa sätt.
Har läst i Hästmannaskap-körning att man inte ska använda sadeltvål och läderbalsam utan bara ljummet vatten och olja för att förhindra sömmarna från att murkna. Tidigare har jag blivit varnad för att använda olja för att det just ska förstöra sömmarna!?
Hur sköter ni era selar? Hur ska jag göra för att sköta den på bästa sätt?

För så där 15 år sen sas det att ekol oljan förstörde sömmarna, tillverkarna sa att problemet var löst och de bytt ut det i oljan som orsakat det. hur mycket som var sannt i det vet jag inte.

jag har fått lära mej ialla fall att nytt läder ska strykas på med varm olja, och ekol oljan är för lädret bland det bästa. flera gånger tills lädret är mättat, och om man vill stryka på med ett fett som ger en mer skyddande yta efterpå.

jag köpte ett fett sist som var lite billigare det mjukade upp lädret lite väl bra, men det skulle inte va fel på läder som hårdnat. lincoln läderfett hette det.

ett fett jag gillat bäst är ett rött i en plåtburk med några hästar på ettiketten.... kommer ju inte ihåg va de står på....

har däremot inte hört något om att lädertvålen skulle vara orsak till murkna sömmar...

nytt läder eller läder som behöver grundfettas gör jag så här med: tvätta av med ljummet vatten och lädertvål med bivax. Innan lädret hunnit torka så stryker jag på ett tunt lager olja. Olja ett tunt lager olja en gång om dagen i sju dagar. Denna behandling göres en gång om året eller om lädret blivit stelt/torrt. under de sista tre dagarna böjer jag lädret. avslutar med balsam med bivax och sedan torkar jag av lädret vid behov eller tvättar med ljummet vatten och lädertvål. vid behov kan man lägga på lite mer balsam då det är vattenavvisande och skyddar lädret.
Om sömmarna börjar ge med sig så lämnar man selen till en selmakare som enkelt byter ut sömmarna.

Med lädertvål.Bra att smörja selen en gång innan man ska använda den tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 939
Senast: Enya
·
Utrustning Hur sköter man bäst en ny, brun kalvskinnssadel? Butiken som sålde den frågade om jag ville de skulle skicka med skötselprodukter. Jag...
Svar
13
· Visningar
6 393
Trädgård & Växter Har köpt en ny relativt dyr orkidé i blomaffären och tänker ge mig fan på att den här ska överleva. :p Är sämst på blommor överlag då...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka