Sköt hästen rätt i kylan

Sv: Sköt hästen rätt i kylan

Jag häller i lite matolja och salt, då fryser det inte på lika fort i tunnan.

En risk med det, genom att sänka fryspunkten på vattnet så ändrar man inte hur kallt vattnet blir. Dvs hästen kan, om man lyckas bra, ha 'rinnande vatten' som håller minusgrader. Vilket inte alla hästar tål att dricka utan att få kolik. Kan vara bra att veta och ha lite koll på om man ger sig på att försöka hindra frysning genom att sänka fryspunkten =)

...och jag har tydligen själv varit ute för länge i kylan.

Jag läste det som att någon skjutit sin häst för att det var kallt. Så jag fick inte alls ihop det med artikeln. :o

Min tant verkar i alla fall inte lida av kylan, hon verkar tycka det är ganska trevligt. :)

Samma är Aw. Jag undrade också varför någon skjutit sin häst i kylan???

jag håller med övriga, förr var det ofta mkt kallare än nu (har bott på småländska höglandet och i Östersund) och jag kan inte komma ihåg att jag någonsin låtit hästarna stå pga av kylan.

Enda gången vi faktiskt skrittade ut barbacka var när det var drygt -30° men det var mest för att vi hade täcken som vi satt under själva :D och det är lite knepigt med snabbare gångarter i den "klädseln".

Att elitpresterande hästar som andas väldigt snabbt kan få det jobbigt vid låga temperaturer men hur många är det som rider längre distanser i det tempot som man tränar travhästar i???

Min och sambons hästar går på lösdrift, med begränsad fri tillgång på foder (alltså det ligger ett galler över foderlådorna så att de inte kan äta lika fort som om de hade helt fri tillgång).

Vi har dessutom en eluppvärmd vattenbalja! :) Vilken nästan är värd sin vikt i guld! En superuppfinning som gör att våra hästar alltid har tillgång till ljummet vatten i kylan! Fryser aldrig! :banana:

Vi fodrar en gång per dag. Hösilaget vi lägger ut räcker i minst ett dygn åt hästarna. Vatten fyller vi morgon och kväll då baljan bara rymmer 90 liter och vi har 4 hästar. De drickar alltså sammanlagt 180 liter om dagen.

Hästen kan även få köldskador i munnen och foderstrupen.
Att hålla vattnet rinnade genom att sänka fryspunkten är mycket farligt.

Kunde inte sagt det bättre själv!
Herregud när man var liten så red man ju lektion ute på snöunderlag i en paddock! Vill minnas att man för ridlärarens skull inte hade ridlektioner om det var kallare än -20.
Begriper inte varifrån (och när) det blev till att man tror hästar far illa av arbete om det är några minusgrader?! :confused:

Personligen har jag aldrig sett en häst frysa pga kyla. Enda gången jag sett någon av mina hästar frysa har det varit pga nederbörd. Nuvarande häst är den första fryslort jag haft, hon fryser en sommardag med kallt regn.
Alla andra hästar jag haft har jag endast sett frysa om det varit snålblåst, runt nollan och vräkt ner snöblandat regn.

Vi har märkt att våra hästar dricker rejält mycket mera nu när det är kallare. Lika mycket som i höstas när det var en tio plusgrader.
Beror det på att de äter mer hö tro?

Hästar klarar kyla super bra, vi mesiga människor har det svàrare dock.

De flesta hästar blir ju alldeles till sig, de första vinterdagarna, lera och regn dáremot är jobbigt.

Att sänka fryspunkten är èn nödlösning, en värmebalja är toppen.

Fast är det ingen som har tänkt pà att det màste bli fruktansvärt kalt för hästen med metalbett i munnen vid - 20 grader.

Ungifär som att ha blöta örhängen och ingen mössa, det gör ont. Jag brukade bytta till gummi örhängen / percings när det vart kalt. Fast nu bor jag i spanien :D fast det är kalt hära okà, ibland blir det runt nollan och det har frusigt en gàng i âr :devil:

Så länge bettet är i munnen på hästen tror jag det är helt ok temperatur på det. Det är ju innan man tränsar man i kylan måste vara noga att värma det, annars blir det ju som en isbit som kommer in i munnen på hästen!

Min häst är skitsur när det blåser på henne nu när det är kallt! Hon blir skitsur när det blåser kalluft in i näsan på henne! :D Hon försöker böja bort huvudet, gå på tvären osv. Idag ville hon vända helt om och få vinden bakifrån när vi stod och väntade på att kunna gå över vägen! Hon tyckte jag var jättetaskig när jag sa jag inte hade ögon i nacken och kunde stå baklänges och vänta! ;)
Is i "morrhåren" är också något hon "gnäller" om. Inte så länge vi rider, men när vi kommer in i stallet är det prio ett att ta bort isen i morrhåren!

Fast jag tänkte mer pà de delarna som inte är i munnen utan i mujipan, de blir kalla´"brrrrr"

Lånar tråden lite;)
Nu när det har varit så kallt så har jag gett min häst lite mera hö och är lite orolig över det här med vattnet. Hon får en 1 hink vatten per dag. Tycker ni det är för lite vatten ? Hon får kanske 13 kg hö varje dag nu när det är kallt.
Det är en stor häst och hon har vintervila.
:)

Du måste ju självklart ge hästen mer vatten om den druckit upp. De ska få dricka sig otörstiga minst 2 gånger per dag enligt lag, dvs få så mycket vatten de vill dricka. Helst ska de ha fri tillgång på vatten dygnet runt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 116
Senast: Lavinia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 534
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat